اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس بررسی کرد

نگاهی به رسانه‌های عربی؛استقبال از توافق ایران و 1+5 تا سرزنش رژیم‌های عربی

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ با تیترهای گوناگونی در روزنامه‌های عربی بازتاب یافت.

نگاهی به رسانه‌های عربی؛استقبال از توافق ایران و 1+5 تا سرزنش رژیم‌های عربی

به گزارش خبرگزاری فارس، توافق اولیه میان ایران و 1+5 که در بامداد روز یکشنبه اعلام شد، در رسانه‌های عربی مختلف بازتابهای گسترده‌ای داشت. به رغم آنکه جامعه بین‌الملل از این توافق استقبال کرد اما برخی رسانه‌های عربی با هراس از این توافق یاد کردند.

روزنامه عراقی «المدی پرس»

این روزنامه در بخش خبرهای بین‌المللی و خارجی خود، چند خبر را به موضوع مذاکرات هسته‌ای و توافق ایران و 1+5 اختصاص داد و با تیترهایی نظیر « سکوت عربها در قبال توافق هسته‌ای ایران با غرب، روحانی: توافق ژنو اصل حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت می‌شناسد، یک مسئول آمریکایی از مذاکرات محرمانه میان تهران و واشنگتن طی چندماه گذشته پرده برداشت، هسته‌ای ایران؛ چه کسی امتیازدهی کرد؟، 17 سوال درباره هسته‌ای ایران، غرب، اسرائیل و عربستان، جزئیات توافق ژنو به گفته کاخ سفید و توافق تاریخی ایران و قدرتهای بزرگ» به پوشش اخبار مربوط به این مسئله پرداخت.

این روزنامه نوشت به رغم آنکه بامداد یکشنبه گذشته، توافق ایران و 1+5 صورت گرفت اما تا اواخر دیروز به استثنای دوستان عرب ایران یعنی عراق و سوریه، سایر کشورهای عربی هیچ واکنشی به این مسئله نشان ندادند و هرگونه نزدیکی احتمالی میان غرب و ایران را به ضرر خود می‌دانند لذا از این مسئله ابراز نارضایتی می‌کنند و آن را زمینه‌ساز نفوذ منطقه‌ای بیشتر تهران می‌دانند.

المدی نوشت که پس از 4 روز مذاکره نفس‌گیر، سرانجام کشورهای 1+5 و تهران به یک توافق تاریخی دست‌یافتند و این امر به نوعی زمینه را برای برون‌رفت از بحرانی که بیش از 10 سال وجود دارد، فراهم می‌سازد و شبح جنگ درخاورمیانه را دور می‌کند.

روزنامه لبنانی «الجمهوریة»

این روزنامه نیز عکس بزرگی از مصافحه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در صفحه اول خود، چاپ کرد و تیتر «توافق تاریخی» را برای این خبر انتخاب کرد و در صفحات 14 و 15 به پوشش اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت.

این روزنامه در تحلیلی نوشت که هر یک از طرفین می‌توانند ادعا کنند که پیروز شده‌اند اما واقعیت یک چیز است و ادعا چیز دیگر. اما به هرحال این توافق بدون عقب‌نشینی نسبی دو طرف محقق نمی‌شد.

در این تحلیل به کشورهای نگران نقش منطقه‌ای ایران توصیه شده است که اوضاع خود را سامان دهند.

روزنامه لبنانی «السفیر»

السفیر نیز با انتشار اخبار مربوط به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و کم شدن تحریم‌ها در تحلیلی نوشت که ایران سرانجام موفق شد تایید بین‌المللی برای حق غنی‌سازی اورانیوم را برای خود بگیرد و پس از این توافق 6 ماهه اولیه ایران می‌تواند به یک توافق جامع برسد و بر اساس آن تاسیسات‌ هسته‌ای راهبردی خود را راه‌اندازی و استقلال اقتصادیش را تکمیل کند.

این روزنامه همچنین نوشت که این توافق در واقع جنگ آمریکا و ایران را در سایه تعهدات متقابل متوقف کرد.

روزنامه اردنی «الرای»

این روزنامه نیز با تیتر بی‌طرفانه توافق هسته‌ای ایران و قدرتهای بزرگ، به پوشش اخبار و تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو پرداخت و در این خبر بیشتر مواضع طرف‌های مختلف عربی و بین‌المللی را منتشر کرد و نوشت که در این میان تنها اسرائیل بود که این توافق را یک خطای تاریخی بزرگ دانست و بر حقش در دفاع از خود تاکید کرد.

روزنامه القدس العربی

این روزنامه فرامنطقه‌ای که در لندن چاپ می‌شود در سرمقاله خود از خوشحالی ایرانی‌ها در دستیابی به توافق با 1+5 نوشت و تاکید کرد: پس از 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از منازعه طولانی با غرب، ایران در مسیر عادی‌سازی روابط با غرب قرار گرفت و به جای موضع‌گیری تند به عادیسازی تدریجی روابط با غرب تا دستیابی به یک راه حل فراگیر و دایمی روی آورده است.

بر اساس این گزارش، تا زمانی که کشورهای عربی خود را برای یک توافق منطقه‌ای و بین‌المللی آماده نکنند، توافق ایران و 1+5 می‌تواند زمینه‌ساز عملی ایجاد یک ائتلاف آمریکایی – ایرانی با پوشش روسیه به ضرر منطقه عربی باشد.

در صفحه نخست این روزنامه نیز گزارشی با تیتر «توافق تاریخی درباره برنامه هسته‌ای ایران زمینه‌ساز تغییرات بزرگ منطقه‌ای است» چاپ شد. در روتیتر این گزارش نیز به مواضع رئیس مجلس شورای عربستان سعودی و نتانیاهو و جامعه بین‌الملل اشاره شد و نوشت: « رئیس مجلس شورای سعودی: این توافق دست ایران را در منطقه باز می‌گذارد..نتانیاهو محکوم کرد...استقبال جامعه بین‌الملل»

سردبیر سابق القدس العربی

«عبدالباری عطوان» سردبیر سابق روزنامه القدس العربی نیز مقاله‌ای را در پایگاه خبری «رای‌الیوم» منتشر کرد و تیتر «ایرانی‌ها پیروز بزرگ توافق تاریخ با غرب...عرب‌ها یتیمان روی سفره خائنان» را برای این مقاله انتخاب کرد.

وی نوشت: بررسی موازنه های سود و زیان می توانیم با تمام اطمینان بگوییم که ایران مذاکره‌کنندگان غربی را تحقیر کرده و با مدیریت مذاکرات ضمن بازی با اعصاب آنها، آنها بویژه آمریکا را به عجله واداشت تا به این توافق برسند و به این ترتیب ایران بزرگترین برنده این میدان بود، چرا که حق خود در غنی سازی اورانیوم در خاک خود را تقویت کرده و از این حق حتی تا آخرین لحظات کوتاه نیامد.ایران موفق شد مکتب جدیدی  را در علم مذاکرات پایه گذاری کند، چرا که در مسابقه انگشت به دندان گزیدن موفق شد و هرگز از خطوط قرمز خود عقب نشینی نکرد، بلکه عقب نشینی‌ها همگی در حاشیه و میزان غنی‌سازی بود.

عطوان نوشت: عرب‌ها و بویژه کشورهای حوزه خلیج [فارس] – البته رژیم‌های عربی و نه ملت‌های عربی- بزرگ ترین بازنده این توافقنامه بودند، آمریکا و غرب آنها را در این روند کنار گذاشت، این در حالی بود که با بزرگنمایی در مورد خطر ایرانی ها برای افزایش سطح نگرانی‌های آنها و کشاندن این کشورها به اتخاذ مواضع خصمانه علیه ایران و تمامی شیعیان در منطقه، اموال آنها را در معامله‌های سلاح به ارزش 130 میلیارد دلار غارت کرد.

روزنامه الشرق الاوسط

این روزنامه وابسته به خاندان آل سعود نیز با تیتر «توافق ایران و 1+5 فعالیت هسته‌ای ایران را محدود کرد و به آن 7 میلیارد دلار بخشید» تلاش کرد تا این توافق را کمرنگ جلوه دهد و در ادامه این خبر، به پوشش اخبار مربوط به مواضع مخالفان و موافقان این توافق پرداخت و به نقل از منابع آمریکایی نوشت که از چند ماه  پیش از انتخاب «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، مذاکرات محرمانه‌ای میان واشنگتن و تهران در جریان بوده است.

روزنامه الحیات

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات نیز تیتر «توافق هسته‌ای مقدماتی میان ایران و 6 کشور؛ [آیت الله ]‌خامنه‌ای آن را اساس تدابیر هوشمندانه آتی دانست» را به این مسئله اختصاص داد و به انتشار اخبار مربوط به این توافق تاریخی و بزرگ و مواضع آنها پرداخت.

 

روزنامه کویتی «القبس»

این روزنامه کویتی نیز با تیتر« 16 تعهد هسته‌ای ایران در قبال رفع 8 تحریم» نوشت که این توافق که تاریخی توصیف می شود با استقبال بین‌المللی گسترده‌ای مواجه شد و هنوز جوهر آن خشک نشده پیامدهای اقتصادی متعددی به همراه داشته و خواهد داشت و باید منتظر خاورمیانه‌ای متفاوت باشیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول