اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مهدی فضائلی در گفت‌وگو با فارس:

برخی سیاست‌های فرهنگی دولت جای سؤال دارد/ نویسنده ممنوع‌القلم یعنی چه؟

مدیرعامل انتشارات سروش گفت: ممکن است نویسنده‌هایی بودند که ارشاد کتاب‌هایشان را قبول نمی‌کرده است، اما اسم اینها ممنوع‌القلم نیست. کما اینکه وزارت ارشاد نمی‌تواند قول قطعی بدهد که هر کتابی این آقایان می‌نویسند،‌ منتشر شود.

برخی سیاست‌های فرهنگی دولت جای سؤال دارد/ نویسنده ممنوع‌القلم یعنی چه؟

مهدی فضائلی فعال و کارشناس فرهنگی در گفت‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات  خبرگزاری فارس، درباره گزارش عملکرد دولت در 100 روزه اخیر و آنچه که در نطق تلویزیون رئیس جمهور و گزارش مکتوب 100 روزه دولت آمده بود در حوزه فرهنگ گفت: آقای رئیس جمهور بر اساس برنامه‌های انتخاباتی که داشتند در دوران رقابت وعده‌هایی داده بودند درباره 100 روز اول دولت و اتفاقاتی که در 100 روز حل می‌شود و ایشان بر همان اساس گزارش را به مردم دادند.

وی افزود: درباره گزارش ایشان باید بگویم که این گزارش 80 تا 90 درصد نقد دولت گذشته بود و 10 و در خوشبینانه ترین حالت 20 درصد عملکرد دولت فعلی لذا به این سخنان نمی‌توان گزارش عملکرد گفت.

فضائلی اظهار داشت: ما می‌پذیریم که این وعده در دوره انتخابات جنبه تبلیغاتی داشته و هیچ کس توقع نداشته در 100 روز تحولی به وجود بیاید و مطالباتی درباره اقتصاد و فرهنگ و بهداشت 100 روزه حل شود. ضمن اینکه اگر حل مشکلات کشور این قدر آسان باشد که دیگر مشکل نیستند.

این فعال سیاسی و فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگ ما تحولی به معنای اینکه محصولات فرهنگی یا وضعیت فرهنگی متحول شده، نداریم. بله .بعضی سیاست ها عوض شده که اتفاقا بعضی از این تغییرها جای نقد جدی دارد.

مدیرعامل انتشارات سروش درباره گزارش عملکرد دولت در حوزه کتاب و معاونت فرهنگی هم اظهار داشت: در این گزارش آمده 20 کتاب رفع توقیف شده است. باید ببینیم این کتاب‌هایی که آزاد شده‌اند چه کتاب‌های هستند. من ندیده‌ام این کتاب‌ها را و اسم هم نیاورده‌اند تا بگوییم انتشار این کتاب‌ها خوب بوده است یا نه. اگر بی جهت مانده بوده، بله کار خوبی بود. اگر هم کتاب‌هایی هم بوده که نگه داشتنشان دلیل درستی داشته، انتشارشان جای سوال دارد. لذا انتشار چند کتاب که مانع از انتشار آن شده بودند به خودی خود نه خوب است و نه بد.

فضائلی درباره نویسندگان ممنوع القلم هم گفت: چه طور می‌توان یک نویسنده ممنوع‌القلم داشت؟ چه طور می‌توان گفت که یک نویسنده ننویسد؟ مثلا یک نفر بالای سر فرد ممنوع القلم با اسلحه می‌ایستد که اگر دست به قلم زد مانع از آن شود؟ من چنین چیزی نشنیده‌ام. ممکن است نویسنده‌هایی بودند که آثارشان جزء لیست سیاه بوده و ارشاد کتاب‌هایشان را قبول نمی کرده است، اما اسم اینها ممنوع القلم نیست. کما اینکه وزارت ارشاد نمی‌تواند قول قطعی بدهد که هر کتابی این آقایان می‌نویسند،‌ منتشر شود. کما اینکه اگر هر کتابی اینها بنویسند باید طبق روال بررسی شود اگر در چارچوب بود منتشر شود.

وی گفت: اینها رویکردهای جدیدی است که بعضی‌هایش جهات مثبت و منفی دارند. بعضی‌ها هم باید مصداق و خروجیش را دید تا بتوان اظهار نظر کرد

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول