اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاسم کرار ناجی یا نابودگر

بازگشت ترمیناتور به فوتبال تبریز

جاسم کرار هافبک سابق تیم تراکتورسازی در آستانه پیوستن مجدد به این تیم است.

بازگشت ترمیناتور به فوتبال تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جاسم کرار هافبک سابق تیم تراکتورسازی در آستانه پیوستن به این تیم می‌باشد. باشگاه تراکتورسازی از توافق با این بازیکن عراقی خبر داده، بدون اینکه قراردادی هنوز بین طرفین امضا شده باشد. اما رسانه‌های خبری حضور کرار در تراکتورسازی را قطعی دانسته و حتی از مخالفت باشگاه عراقی برای انتقال کرار خبر داده‌اند.

امروز صدای نفس‌های کرار نزدیک‌تر از همیشه در تراکتورسازی شنیده می‌شود. بازیکنی که علاوه بر تکنیک خوبش، حفظ توپ‌های منحصر به‌فرد و شوت‌های دقیقش، جنجال‌های خاص خود را نیز داشته است. به‌راستی کرار جنجالی چگونه در قاب مربی آرامی همچون مجید جلالی جا خواهد گرفت؟

خبرگزاری فارس در تبریز نگاهی به تمامی زوایای حضور کرار در مستطیل سبز انداخته است. از گل حساسش که عراق را در المپیک در بین 4 تیم قرار داد تا اختلافاتش با مجتبی جباری در استقلال و جنجال‌هایش در تراکتورسازی.

سکانس(اپیزود) اول: بازی استقلال تهران – مهر کرج(جام حذفی سال 90)

یکی از پر سر و صداترین انتقال‌های سال 90 رفتن کرار از تراکتورسازی به استقلال تهران بود. به نظر می‌رسید که کرار و جباری در خط هافبک استقلال یک زوج رویایی را تشکیل دهند، اما حباب تخیلات فتح‌الله‌زاده خیلی زودتر از تصورش ترکید. کرار به هیچ وجه انتظارات استقلال را برآورده نکرده بود.

وی در جام حذفی در ترکیب استقلال مقابل تیم مهر کرج دسته دومی قرار گرفت. بازی که نتیجه آن برای استقلالی‌ها گره خورده بود. در دقیقه 116 استقلال در پشت محوطه جریمه صاحب یک ضربه کاشته شد. بگو و مگوی جباری و کرار برای زدن این ضربه آغاز شد و این دو  در زمین به درگیری لفظی با هم پرداختند. جباری به هیچ عنوان حاضر نبود ضربه را به بازیکن دیگری دهد و بازیکن عراقی نیز با اشاره دست‌هایش ضمن تحقیر جباری گفت: یادت رفت در تراکتورسازی از همین فاصله توپ را وارد دروازه‌تان کردم و بلافاصله از مظلومی خواست که تعویضش کند.

جباری بعد از بازی در مصاحبه با خبرنگاران به کرار تاخته و عنوان کرد تا کرار در استقلال است در این تیم بازی نخواهم کرد.

فتح‌الله‌زاده بعد از این جریان ضمن انتقاد از جباری، وی را از یک بازی محروم و 15 میلیون تومان جریمه کرد. کرار نیز 30 میلیون تومان جریمه و تا اطلاع ثانویی از حضور در تیم استقلال محروم شد. در نهایت در نیم‌فصل کرار در حالی از استقلال به شاهین بوشهر پیوست که فقط 8 بازی برای استقلالی‌ها کرده بود و توپی را هم وارد دروازه حریفان خود نکرده بود. حضور کرار در شاهین بوشهر نیز فقط به یک بازی ختم شده و به دلیل اختلافات مالی با این تیم به کشور خود بازگشت. سال 90 سال شکست سنگین کرار در فوتبال ایران بود.

فلش بک: جاسم کرار کی بود؟

جاسم کرار در سال 1987 برابر با 1366 شمسی در شهر نجف عراق متولد شد. وی فوتبال خود را در تیم نجف آغاز کرده و در بیست سالگی به تیم الوکره قطر پیوست. دو سال بعد با یک قرارداد سنگین به تیم تراکتورسازی ملحق شده و بعد از دو فصل حضورش در این تیم روانه استقلال شد. کرار تنها نیم فصل در استقلال دوام آورده و بعد از مدت کوتاهی حضور در شاهین بوشهر به عجمان امارات پیوست. امروز این بازیکن عراقی در آستانه پیوستن به تیم تراکتورسازی قرار دارد.

کرار در رده ملی سابقه درخشانی دارد. وی در سال 2004 و در المپیک آتن با تیم ملی عراق بسیار خوب ظاهر شد و تیم عراق عنوان چهارم این رقابت‌ها را کسب کرد. کرار در مرحله یک چهارم نهایی المپیک آتن زننده تنها گل تیمش برابر استرالیا بود که منجر به صعود عراق به مرحله نیمه نهایی و قرار گرفتن بین چهار تیم برتر المپیک آتن شد.

تیم ملی عراق با همین استخوان‌بندی در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 با شکست دادن عربستان در دیدار پایانی، برای اولین بار به قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت.

کرار در تیم المپیک عراق 28 بازی انجام داده و 6 گل به ثمر رسانده است و در تیم ملی نیز آمار 42 بازی و 4 گل زده را دارد.

*سکانس دوم: همین بازیکن را می خواهم

*پای کرار چطور به فوتبال ایران باز شد؟

فراز کمالوند سرمربی سابق تراکتورسازی در این مورد می‌گوید: تعریف یکی از بازیکنان تیم الوکره قطر را به من کرده بودند و من به همراه یکی از کمک‌هایم فیلم بازی تیم الوکره را تماشا می‌کردیم. بازیکن مورد نظر به هیچ عنوان نظر من را جلب نکرده و از خیر او گذشتم. پاسی از شب بود و همکارم هم خوابیده بود و من هم می‌خواستم فیلم بازی را که تا دقیقه 70 دیده بودم قطع کنم. به فاصله یکی دو دقیقه تیم الوکره یک تعویض کرد و بازیکن بلند قامتی را روانه میدان کرد. باورم نمی‌شد این دقیقا همان بازیکنی بود که می خواستم. کرار جاسم از کشور عراق. فردا صبح از مدیر باشگاه تراکتورسازی خواستم که به هر نحوی شده زمینه انتقال کرار را به تراکتورسازی فراهم کند.

سکانس سوم: کرار در تراکتورسازی

ماموریت شفق مدیر وقت تراکتورسازی با موفقیت انجام شد. جاسم کرار از تیم الوکره قطر به تراکتورسازی تبریز پیوست. اینکه وی چه مبلغی را برای آوردن کرار پرداخت کرد مشخص نشد، اما به طور حتم جذب بازیکن از باشگاه‌های عربی با مبلغ هنگفتی میسر می‌باشد.

تراکتورسازی بعد از هفت سال دوری  از لیگ برتر با فراز کمالوند به سطح اول فوتبال ایران بازگشته بود.

تراکتورسازی دو هفته اول لیگ را با شکست از صبای قم و تساوی با ذوب آهن آغاز کرد. طوفان تراکتورسازی در بوشهر مقابل شاهین این شهر آغاز شده و تبریزی‌ها صاحب پیروزی 4 بر 2 شدند. تراکتورسازی در هفته چهارم میزبان راه آهن تهران بوده و تا دقیقه 85 نیز از مهمان خود عقب بودند. جاسم کرار ظرف هفت دقیقه توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و با دو گل در دقایق 85 و 92  از شکست خانگی  یک پیروزی شیرین ساخت. حالا فراز کمالوند به خرید خود می‌بالید و تماشاگران تراکتورسازی نیز در پوست خود نمی گنجیدند. غافل از اینکه کرار هنوز چهره جنجالی خود را در فوتبال رو نکرده بود.

سکانس چهارم: آغاز تنش‌های کرار

کم کم بی‌نظمی‌های کرار خود را در تراکتورسازی نشان می‌داد. کرار بازیکنی نبود که در تاخیر پرداخت مبالغ  قراردادش از خود صبوری به خرج دهد. در هفته هشتم وی  در بازی مقابل ملوان در انزلی بازیکن حریف را بدون توپ زد تا  از داور کارت قرمز دریافت کند. اختلافات وی با فراز علنی شده و به اوج رسید. کمالوند در مقابل این بازیکن عراقی کوتاه نیامده و حتی مدتی وی را محروم کرد.

با درخشش مهرداد پولادی و فرهاد خیرخواه در خط هافبک تراکتورسازی، نبود کرار در تیم تراکتورسازی کمتر احساس شد.

رفته رفته یخ روابط کرار و کمالوند آب شده و کرار به ترکیب تیم تراکتورسازی بازگشت.

در هفته بیست و نهم فصل89-88 تیم تراکتورسازی میزبان استیل آذین تهران بود. بازی رفت دو تیم در کرج  با تساوی دو بر دو خاتمه یافته و بین طرفداران تراکتورسازی و علی کریمی درگیری لفظی صورت گرفته بود. علی کریمی قید حضور در بازی برگشت مقابل تراکتورسازی را زده و به تبریز نیامد.

این بازی دو بر یک به سود تراکتورسازی به پایان رسید و زننده هر دو گل تراکتورسازی جاسم کرار بود. گل پیروزی بخش تراکتورسازی در دقیقه 90 و از روی نقطه پنالتی توسط کرار زده شد. حالا این هافبک مو بلند به محبوب قلب تماشاگران تراکتورسازی بدل شده بود.

سکانس پنجم: سال خوب تراکتورسازی و کرار

کمالوند در سال دومش در لیگ برتر یک خرید بزرگ دیگر را برای تیم تراکتورسازی کرد. جذب آندرانیک تیموریان از تیم بولتون انگلیس نگاه‌ها را به سوی تراکتورسازی کرده بود. خط هافبک تراکتورسازی با مثلث کیانی- تیموریان و کرار بسیار رؤیایی نشان می‌داد.

کرار اولین گل خود را در هفته چهارم برابر شهرداری تبریز در یک ورزشگاه بدون تماشاگر از نقطه پنالتی به ثمر رساند. در پیروزی سه بر یک بر نفت تهران نیز جاسم زننده گل اول تیمش بود. جاسم کرار در بازی حساس تراکتورسازی با استقلال در تبریز زننده گل تساوی تیمش بود. در همین بازی کرار گل دیگری را نیز به ثمر رساند که به اشتباه از سوی کمک داور آفساید اعلام شد.

کرار تحت کنترل کمالوند کاملا در اختیار تیم بود، اما حاشیه‌های وی چه در میدان و چه خارج از میدان ادامه داشت. درگیری وی با همسایگانش در شهرک رشدیه تبریز سبب شده بود که وی به مشکل برخورده و نهایتا کمالوند کرار را در خانه خود اسکان داده بود.

جنجال بزرگ کرار در بازی اول دور برگشت آغاز شد. تراکتورسازی در تبریز مقابل پرسپولیس در نیمه اول با گل جاسم کرار از نقطه پنالتی پیش افتاد. در نیمه دوم کرار به دلیل ضربه به محمد نوری از زمین مسابقه اخراج شد. حمله وی به کمک داور و تحریک تماشاگران سبب بارش صندلی به زمین مسابقه شد و خسارت سنگینی به ورزشگاه یادگار امام وارد شد. کرار با محرومیت سنگین 6 جلسه‌ای از سوی کمیته انضباطی همراه با پرداخت هزینه صندلی‌های شکسته مواجه شد. دو هفته بعد گروهی از تماشاگران تراکتورسازی در پیست تاتارن ورزشگاه یادگار امام با صندلی‌های شکسته رژه رفته و خواستار بخشش این بازیکن شدند.

حضور سعیدلو رییس تربیت‌بدنی وقت در تمرین تیم تراکتورسازی با درخواست کمالوند مبنی بر بخشش کرار از وی همراه شده و سعیدلو این بخشش را منوط به نظر شریفی رییس کمیته انضباطی کرد و در نهایت کرار بعد از سپری کردن نیمی از محرومیت خود مورد بخشش قرار گرفت.

کرار در همان بازی اول بعد از بخشش‌اش، در برابر شاهین بوشهر زننده هر دو گل تیمش بود تا تراکتورسازی دو بر یک این تیم را شکست دهد.

بالاخره زمان خاطره انگیزترین گل جاسم کرار فرا رسید. تراکتورسازی در 21 فروردین سال 90 و در هفته بیست و نهم لیگ برتر مهمان تیم استقلال تهران بود. تراکتور ابتدا با گل محمد نصرتی پیش افتاد اما در دقیقه 34 سید صالحی بازی را برابر کرد. در دقیقه 86 تراکتورسازی در پشت محوطه جریمه استقلال صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و جاسم کرار با یک شوت استادانه و به زیبایی هر چه تمام توپ را وارد دروازه  مهدی رحمتی کرد تا  استقلال در خانه خود مغلوب تراکتورسازی شود. گلی که بعدها زمینه‌ساز اختلاف جباری با کرار شد و بازیکن عراقی  به جباری این گل  تاریخی را یادآوری کرد.

این اولین پیروزی تراکتورسازی در  تهران مقابل استقلال بود. شبی که تا صبح مردم تبریز از شادی  نخوابیدند و به جشن و پایکوبی این پیروزی در خیابان‌ها پرداختند.

در دو هفته به پایان لیگ برتر کرار در بازی برابر صبای قم با یک ضربه پنالتی تیم تراکتورسازی را پیش انداخت اما این بازی جنجالی دو بر یک به سود تیم مهمان  خاتمه یافته و  جاسم کرار با دریافت دومین کارت زرد از زمین مسابقه اخراج شد تا پرونده بازی‌های وی در تیم تراکتورسازی بسته شود.

کرار هر چند در تیم‌های ایرانی هیچ مقامی را کسب نکرد اما در تیم تراکتورسازی با 47 بازی  و 12 گل زده یکی از بهترین عملکردهای خود را در فوتبال داشته است. شاید کرار  بعد از دو سال بی فروغی در مستطیل سبز  به دنبال احیای خود در تراکتورسازی و بازگشت به روزهای اوجش در این تیم باشد.

سکانس پایانی: جاسم کرار- علی کریمی- مجید جلالی

نشاندن تیموریان روی نیمکت کار هر مربی ایرانی نیست. اما فراز دو بار در تراکتورسازی آندرانیک را کنار خود نشاند تا حساب کار دست سایر بازیکنان این تیم آید.

حالا مربی تراکتورسازی مجید جلالی است که بیشتر با جوانان کار کرده است و کمتر در تیم‌هایش ستاره داشته است. البته وی یک دوره با پاس تهران به قهرمانی لیگ برتر دست یافته و خداداد عزیزی هم در آن تیم حضور داشته و هیچ برخوردی بین این دو پیش نیامد. در نیم فصل اول نیز رابطه جلالی با علی کریمی حسنه بود، اما آیا این ارتباطات با کرار نیز ادامه خواهد داشت؟

موضوع دیگر حضور ستاره‌ای دیگر در تراکتورسازی به نام  علی کریمی است. کریمی حتی در روزهایی که آماده نبوده ستاره تیم تراکتورسازی محسوب شده  و از حمایت تماشاگران تراکتورسازی برخوردار بوده است. اما حالا کراری به تراکتور آمده که وی نیز در بین تماشاگران تراکتورسازی محبوب می باشد. آیا این دو پادشاه در یک اقلیم خواهند گنجید؟

آیا کریمی حضور یک ستاره  دیگر را در تیم تراکتورسازی تحمل خواهد کرد؟ و آیا احتمال تکرار سناریوی درگیری کرار با جباری این‌بار با علی کریمی وجود دارد؟

گذر زمان به تمامی این سؤالات پاسخ خواهد داد.

......................................

گزارش از : فرهاد فرهادپور

....................................

 انتهای پیام/60001/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول