به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد حسین فروزانمهر در جلسه بررسی مشکلات و راهکارهای تسریع در اجرای پروژه قطار برقی مشهد- تهران با اشاره به پیش بینی ردیفی در لایحه بودجه سال آینده برای شش پروژه حمل و نقل ریلی استان شامل برقی کردن قطار مشهد - تهران، خط آهن مشهد – گرگان، اتصال خط آهن سبزوار به شبکه ریلی، احداث آنتنی به راه آهن جوین- سبزوار – بجنورد، اتصال مسیر خلیلآباد- کاشمر به خط آهن بافق – مشهد و اتصال دوغارون به شبکه ریلی کشور خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیتهای موجود برای تخصیص اعتبار جهت اجرای این پروژهها استفاده کرد.
وی به سوابق اجرایی پروژه برقی کردن قطار مشهد - تهران اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه از مصوبات دولت وقت در سال 85 بوده که مطالعات آن در همان سال آغاز و اجرای پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا تفویض شد.
وی افزود: با استقرار دولت تدبیر و امید، تغییراتی در روند اجرایی آن صورت گرفت به طوری که مقرر شد این مسئولیت به شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور واگذار شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای این پروژه به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: به منظور تامین اعتبار مورد نیاز از ظرفیت فاینانس خارجی استفاده خواهد شد که 85 درصد آن آورده طرف مقابل و بقیه سهم دولت است.
فروزانمهر به تشریح ضرورت تسریع در عملیاتی شدن پروژه قطار برقی مشهد- تهران پرداخت و تصریح کرد: با توجه به استفاده تعداد قابل توجه زائران از حمل و نقل ریلی جهت سفر به مشهد مقدس و موقعیت ترانزیتی خراسان رضوی، اجرای آن به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی ادامه داد: طبق توافقات صورت گرفته، زمان اجرای پروژه 36 ماه پیش بینی شده که ظرفیت جابجایی سالانه 34 میلیون نفر و 10 میلیون تن بار را دارد.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: عبور قطار عریض و دو طبقه از ویژگیهای تمهید شده در پروژه است که بهرهبرداری از آن نقش شایان توجهی در تسهیل، کاهش زمان و هزینه سفر، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و ارتقای ظرفیت صادراتی استان دارد.
فروزانمهر در ادامه به موضوع قطار پرسرعت مشهد- تهران نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای مشارکت در اجرای آن و در شرف نهایی شدن مراحل استفاده از فاینانس خارجی، به زودی شاهد نهایی شدن قرارداد و عملیات اجرایی پروژه خواهیم بود.
انتهای پیام/2202/ک/چ3000