اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته پژوهش در خراسان رضوی؛

بانک اطلاعات پژوهش‌های فرهنگ، هنر و قرآنی کریم رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش با حضور مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بانک اطلاعات پژوهش‌های فرهنگ، هنر و قرآن رونمایی شد.

بانک اطلاعات پژوهش‌های فرهنگ، هنر و قرآنی کریم رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد عباسپور ظهر امروز در مراسم هفته پژوهش، ضمن تبریک و تقدیر از ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی اظهار داشت: در این بانک اطلاعات پژوهشی به موضوع سبک زندگی اسلامی بیشتر تاکید شود، سبک زندگی اسلامی اولویت ماست.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی افزود: اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی امسال از سوی کمیته‌های تخصصی ذیل این کمیسیون معین می‌شود.

عباسپور با اشاره به افزایش 100 درصدی اعتبارات تکلیفی- پژوهشی سال 92 دستگاه‌های اجرایی استان گفت: سال گذشته میزان اعتبارات تکلیفی مربوط به امور پژوهش، توسعه علمی و فناوری از نیم تا 3 درصد بود که این مقدار در سال جاری یک تا 3 درصد افزایش داشته است.

دستگاه‌های اجرایی باید از اولویت‌های پژوهشی در کمیسیون تخصصی دفاع کنند. یک درصد اعتبار برای فعالیت‌های پژوهشی -تکلیفی است که دستگاه‌ها می‌توانند با اولویت‌های پژوهشی خود و تصویب در کمیسیون‌های تخصصی این را به 3 درصد افزایش دهند.

همچنین در ادامه مراسم سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر جایگاه پژوهش در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی و اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور گفت: همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند برای کارآمد کردن دولت راهی جز پژوهش نمی‌شناسند، ما نیز توجه به این حوزه را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم و از شورای پژوهشی این اداره کل درخواست دارم هر چه بیشتر به پژوهش‌های کاربردی توجه داشته باشند.

در این مراسم همچنین حسین اکبری معاون طرح و برنامه‌ریزی از مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی درخواست کرد در اعتبارات استانی به پژوهش‌های کاربردی بیشتر توجه شود.

در این مراسم مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: هدف اصلی از این بانک پژوهشی جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه انسانی و منابع مالی در مدیریت دانش و نیز جلوگیری از موازی کاری و انجام پژوهش‌های تکراری و نیز روشن شدن مسائل پژوهشی در ساحت فرهنگ است.

محمد کاظم دبیری تأکید کرد: این بانک می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای اطلاعاتی برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های راهبردی در سال‌های آینده استفاده شود و از سوی دیگر، دستگاه‌ها می‌توانند بر اساس تحلیل داده‌ها و اطلاعات این پژوهش، در خصوص سیاست‌های پژوهشی، تصمیمات دقیق‌تر و مفیدتری اتخاذ کنند و از پژوهش‌های تکراری و موازی کاری بپرهیزند.

وی ادامه داد: این بانک مرجعی است برای پژوهشگران در اقصی نقاط کشور تا بر اساس آن تحلیل‌های فرهنگی، هنری و قرآنی انجام دهند به عنوان نمونه، برای پژوهش‌هایی که به روش تحلیل یا فراتحلیل انجام می‌شود، نخستین گام گردآوری پژوهش‌هایی است که در آن مسأله خاص انجام شده است.

دبیری ادامه داد: این ظرفیت علمی برای استفاده محققان، پژوهشگران و مدیران برای انجام فرا تحلیل پژوهش‌های کاربردی سازمانی و کاربست پژوهشی قابل استفاده است.

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی بیان داشت: این بانک اطلاعاتی پژوهشی، بر اساس مسائل پیشنهاد شده از سوی شورای پژوهش (بیست مسأله)، به لحاظ موضوعی محدود شده است.

وی با بیان اینکه به لحاظ زمانی، تحلیل پژوهش‌های فرهنگی از سال 1380 تا 1392 در این بانک از اهمیت بیشتری برخوردار بوده ادامه داد: به لحاظ مکانی، پژوهش‌های مرتبط به استان خراسان رضوی از اهمیت بیشتری برخوردار است، ضمن این که پژوهش‌های کل کشور نیز مد نظر بوده است.

دبیری با اشاره به اینکه به لحاظ زبانی، تمرکز پژوهش‌ها به زبان فارسی است گفت: کتاب و کتابخوانی، اقتصاد فرهنگ، فرهنگ‌سازی قرآنی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، تشکل‌های فرهنگی، فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و سبک زندگی از جمله موضوعات این بانک است.

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی- هنری، صنایع فرهنگی و نیازهای فرهنگی- هنری از دیگر موضوعات این بانک است افزود: تبلیغات فرهنگی، اخلاق فرهنگی مسجد، آسیب‌شناسی فرهنگی، ارزش‌های فرهنگی انقلاب، هویت فرهنگی، جبهه فرهنگی، کارکردهای اجتماعی دین، فرهنگ تغذیه و طرح‌های فرهنگی- هنری استان موضوعات اطلاعات پژوهشی است که در این بانک گردآوری شده است.

انتهای پیام/2202/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول