اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«جامعه مدنی» افغانستان خواستار بی‎طرفی دولت و سازمان ملل در انتخابات شد

شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان با تأکید بر شفافیت در انتخابات سال آینده این کشور، خواستار حفظ بی‎طرفی دولت افغانستان و سازمان ملل در آن شد.

«جامعه مدنی» افغانستان خواستار بی‎طرفی دولت و سازمان ملل در انتخابات شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «کلثوم ستارزی»، رئیس شبکه نهادهای مدنی افغانستان امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری بر بی‎طرفی دولت افغانستان و سازمان ملل تاکید کرد و گفت که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور برنامه و طرح‎ داشته باشد.

گفته می‎شود، اکثر مردم افغانستان به این باورند که سازمان ملل متحد و کشورهای غربی در انتخابات این کشور مداخله خواهند کرد.

به همین منظور، چندی پیش رئیس جمهور افغانستان نیز از کشورهای خارجی خواسته بود تا در انتخابات سال آینده این کشور مداخله نکنند.

با این حال، ستارزی از دولت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواست تا در راستای جلوگیری ازتقلب و شرکت وسیع مردم این کشور، اقدامات جدی داشته باشند.

به باور وی، انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در افغانستان باید با نظارت موثر بر روند انتخابات توسط نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، رسانه‎ها و ناظران بین‌المللی در این کشور برگزار گردد.

شبکه نهادهای مدنی افغانستان متشکل از 80 نهاد جامعه مدنی بوده و در 34 ولایت این کشور با هماهنگی کمیسیون مستقل انتخابات فعالیت دارد.

با این حال، «ضیا الحق امرخیل»، رئیس دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این نشست خبری اعلام کرد که این کمیسیون به هیچ کس و جناحی اجازه مداخله در انتخابات سال آینده این کشور را نخواهد داد.

امر خیل همچنین از تمام مردم افغانستان خواست تا در انتخابات سال آینده این کشور شرکت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: انتخابات سال آینده افغانستان بدون نظارت جامعه مدنی افغانستان بی‎ارزش بوده و این نهادها باید از انتخابات در این کشور نظارت داشته باشند.

از 10 سال به این سو نهادهای مدنی در افغانستان فعالیت‎های چشمگیری داشته و در اکثر مسائل مهم این کشور نظرپردازی و شرکت می‎کنند.

رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از آمادگی این کمیسیون برای برگزاری انتخابات در سال آینده نیز خبر داد و اعلام کرد که این کمیسیون توانایی برگزاری انتخابات را حتی در زمان جنگ هم دارا می‎باشد.

این در حالیست که چندی پیش برخی اعضای مجلس سنای افغانستان خواستار تمدید زمامداری رئیس جمهوری این کشور به دلیل ناامنی تا سال 2017 میلادی شده بودند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول