اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد

ثبت 5 مورد وقف جدید تا پایان هفته وقف در قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: از ابتدای هفته وقف تاکنون سه مورد وقف جدید ثبت شده و قرار است تا پایان هفته وقف دو مورد دیگر افزوده شود که در مجموع 5 مورد وقف جدید در هفته وقف به ثبت می‌رسد.

ثبت 5 مورد وقف جدید تا پایان هفته وقف در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام مصطفی نوروزی ظهر امروز در همایش استانی یاوران وقف با عنوان «همه واقف باشیم» که در سالن اجتماعات امامزاده حسین (ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اموری که اهل بیت (ع) توجه ویژه‌ای به آن داشتند، مسئله وقف بود.

وی افزود: در مکتب خاندان وحی وقف جایگاه ویژه‌ای داشت و به عنوان سرمایه‌ای ماندگار در نشر مسائل دینی و مذهبی از جایگاه والایی برخوردار بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به هدف از برگزاری همایش یاوران وقف عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش شناساندن واقفان و هیئت امنای بقاع متبرکه و مساجد این استان که فعالیت‌های مؤثری در راستای احیای موقوفات و بقاع متبرکه دارند، بود.

نوروزی تصریح کرد: تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف یکی دیگر از اهداف این همایش است و انتظار می‌رود برگزاری چنین همایش‌هایی موجب شود توجه مردم نسبت به وقف به نیازهای روز جلب شود و مردم تشویق شوند در راستای وقف‌های جدید گام‌های مؤثری بردارند.

وی اضافه کرد: اگر سنت وقف به درستی در جامعه اجرا شود دیگر در جامعه هیچ فقیری وجود نخواهد داشت و دیگر شاهد پدیده تکدی‌گری در معابر عمومی هم نبودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: با احیای وقف در جامعه می‌توان از نیازمندان دستگیری و با درآمدهای ناشی از آن زندگی آنها را نیز تأمین و از ثروت اندوزی در جامعه جلوگیری کرد.

نوروزی گفت: امیدوار کردن خانواده‌‌های نیازمند از محل موقوفه کار ارزشمندی است که می‌تواند با نهادینه کردن فرهنگ وقف به عنوان کاری خیرخواهانه در جامعه نهادینه شود و به حل مشکلات مردم کمک کند.

وی با بیان اینکه دو هزار و 150 موقوفه در استان قزوین وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و 391 مورد مسجد هستند که موقوفات انتفاعی به شمار می‌روند و 629 مورد نیز موقوفات متصرفی هستند که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان نظارت و اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: 128 مورد نیز موقوفات غیر متصرفی هستند که از سوی متولی اداره می‌‌شوند.

نوروزی اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون با شیوه‌های مختلف تبلیغی 133 مورد وقف جدید را به ثبت رساندیم.

این مسئول ادامه داد: یکی از کارهای اساسی که در راستای موقوفات در استان قزوین انجام شد که باید توجه ویژه‌ای به آن شود، بازنویسی اسناد وقفی بود که تاکنون در این استان انجام نشده بود. 

کتاب وقف‌نامه‌های استان قزوین به چاپ می‌رسد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: تمام اسناد موقوفات این استان که به راحتی قابل خواندن نبودن بازنویسی شده و در کتابی به نام «کتاب وقف‌نامه‌های استان قزوین» به چاپ می‌رسد تا در اختیار مردم این استان قرار گیرد.

نوروزی با اشاره به اینکه بازنویسی این اسناد به مدت دو سال طول کشیده است، تصریح کرد: با کمک کارشناسان متخصص در این امر تمام اسناد وقفی استان قزوین مورد بازخوانی و بازنویسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به رتبه وقف در استان قزوین نسبت به دیگر استان‌ها گفت: به لحاظ موقوفات شاخصی که در این استان وجود دارد، از نظر وقف در سطح کشور رتبه‌های بین 17 تا 20 را داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به گسترش فرهنگ وقف در صنوف مختلف در این استان اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تبلیغاتی که صورت گرفته در صنوف مختلف از قبیل مهندسان، پزشکان، هنرمندان، طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان فعالان زیادی در عرصه وقف داریم.

نوروزی گفت: مردم استان قزوین و قشرهای مختلف مردم از دیرباز توجه ویژه‌ای به مسئله وقف داشتند و با ایجاد وقف‌های جدید در سال جدید سهم زیادی در این راستا ایفا کردند.

وی با اشاره به درآمد موقوفات استان قزوین خاطرنشان کرد: درآمد موقوفات در این استان نسبت به سال قبل 20 درصد و درآمد بقاع متبرکه نیز 15 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/77010/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول