اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایجاد آزمایشگاه نظامی آمریکا در قزاقستان و هشدار نسبت به شیوع بیماری‌های مختلف

وزارت دفاع آمریکا در حال ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی- نظامی در قزاقستان است که می‌توان ساخت آن را هشدار جدی برای شیوع بیماری‌های مختلف در آسیای مرکزی دانست.

ایجاد آزمایشگاه نظامی آمریکا در قزاقستان و هشدار نسبت به شیوع بیماری‌های مختلف

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، بنابر اعلام مؤسسه «تحقیقات استراتژیک روسیه»، وزارت دفاع آمریکا در حال ساخت آزمایشگاه بیولوژیکی- نظامی در قزاقستان است که هدف اصلی ساخت این پروژه تأمین امنیت پروژه‌های آمریکا در قزاقستان اعلام شده است.

«دیمیتری پاپوف» کارشناس سیاسی مؤسسه تحقیقات استراتژیک روسیه، معتقد است که ساخت این آزمایشگاه نه تنها تهدیدی برای امنیت روسیه بلکه سیستم‌های مرزبانی این کشور را هم با اختلال مواجه خواهد کرد.

بنا بر پیش‌بینی مؤسسه تحقیقات استراتژیک روسیه ساخت این آزمایشگاه که از آوریل سال 2010 با بودجه وزارت دفاع آمریکا آغاز شد، سال 2015 به پایان خواهد رسید.

همچنین ساخت این آزمایشگاه هشدار جدی برای شیوع بیماری‌های مختلف در آسیای مرکزی است، این آزمایشگاه که در روستای «عطار» با نام «مؤسسه تحقیقاتی» ساخته می‌شود تا سال 2013 بیش از پنج میلیون دلار هزینه در برداشته است.

در واقع وجود این آزمایشگاه در آمریکا هم‌ اکنون برای توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در آمریکا کاربرد دارد، این برنامه‌ریزی به ریاست «ریچارد لوگار» که ارتباط تنگاتنگی با ارتش آمریکا دارد انجام می‌شود.

در گذشته وی در از بین بردن تأسیسات هسته‌ای اتحاد شوروی در قزاقستان و دیگر جمهوری‌های اتحاد شوروی شرکت داشته و پس از آن با تمرکز بر توسعه سلاح‌های بیولوژیکی به ویژه در اوکراین و گرجستان پرداخت.

استفاده و ساخت چنین سلاح‌هایی نشان می‌دهد که این اقدام از کنترل ملی خارج شده و در محیط‌های دربسته و سری توسط نیروهای نظامی و واحدهای ویژه مخفی انجام می‌شود.

در تفلیس این نوع آزمایشگاه در روستای «الکسیو بلیز» و تحت نظارت «آنا وانیا» رئیس سابق اداره اطلاعات گرجستان انجام شده بود.

این پروژه‌ها توسط کارشناسان خارجی و به ویژه کارشناسانی که دارای مصونیت سیاسی و دیپلماتیک هستند انجام می‌شود و هیچکس دسترسی مستقیم به این پروژه‌ها را ندارد.

به گزارش کارشناسان روسیه در 19 جولای سال 2013 آنان نگرانی خود را در مورد فعالیت بیولوژیکی در نزدیکی مرزهای این کشور اعلام کردند.

کارشناسان روسی معتقدند که ایجاد چنین آزمایشگاه‌هایی توسط پنتاگون در نزدیکی مرزهای روسیه، علاوه بر مخدوش کردن ایمنی بیولوژیکی منطقه، سبب رویدادهایی که در ذیل آمده است نیز خواهد شد:

اول آمریکا این فرصت را می‌یابد که تحقیقات بیولوژیکی خود را در خارج از مرزهای آمریکا بدون اینکه شهروندانش به مخاطره بیفتند انجام دهد.

دوم اینکه آمریکا با این اقدام توافق‌نامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کند و اهمیتی به کنوانسیون سال 1972 مبنی بر ممنوعیت ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و مسموم را نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که آمریکا به طور مداوم مکانیزم تأیید شده از طرف روسیه مبنی بر ساخت سلاح‌های مسموم و بیولوژیکی را به دیده اغماض می‌نگرد و از امضای آن سرباز می‌زند. این کنوانسیون در سال 2001 توسط مسکو تدوین شد و براساس آن فعالیت سلاح‌های بیولوژیکی در خارج از کشور ممنوع است.

سوم اینکه در هر منطقه‌ای که چنین آزمایشگاه‌هایی ایجاد شود، امکان از بین رفتن میکرو اورگانیزم‌های مفید و باکتری‌های مفید برای محیط‌زیست می‌رود و به زندگی حیات‌وحش و اکولوژی منطقه آسیب جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد و نهایتا این که آمریکا می‌تواند آزمایشات بیولوَژیک خود را در مناطق ممنوعه انجام دهد.

کارشناسان مؤسسات تحقیقات میکروبیولوژی وجود بیماری‌های غیرمعمول را در جنوب روسیه در سال 2013 اعلام کردند که از جمله آنان می‌توان از «مننژیت کودکان» در منطقه «راستوف» و «طاعون خوکی آفریقایی» را نام برد.

پنتاگون سعی دارد که به نتایج آزمایشات میکروبیولوژی اتحاد شوروی که در واقع راه دفاع از تأثیرات این نوع سلاح‌ها را نشان می‌دهد، دسترسی یابد.

بنابر اطلاعات تأیید شده، جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی با همکاری آمریکا، باکتری‌های خطرناک را مورد مطالعه قرار دادند و در سال 2005 بیش از 60 نمونه باکتری خطرناک از آذربایجان شوروی در مرکز پزشکی وزارت دفاع آمریکا را مورد مطالعه قرار داده است.

به طور کلی در چند دهه گذشته آمریکا شبکه گسترده‌ای از آزمایشگاهای بیولوژیکی در مناطق مختلف دنیا از اروپا گرفته تا آفریقا و جنوب شرق آسیا را تشکیل داده است.

در فضای پسا‌شوروی در جمهوری‌های «اوکراین» و «گرجستان» و ایستگاه‌های کوچکی در «ازبکستان» و «آذربایجان» ایجاد کرده و این بار در «آلماتی» قزاقستان این کار را ادامه می‌دهد.

البته حضور نظامیان آمریکا در آلماتی، تهدید جدی برای روابط بین قزاقستان و روسیه به ویژه در زمینه عقد قراردادهای اتحادیه گمرکی است. نباید فراموش کرد که هر اقدام قزاقستان در جهت همکاری با وزارت دفاع آمریکا در ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در درجه اول تهدیدی جدی برای قزاقستان و شهروندان آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول