اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان رضوی

تفاهمنامه همکاری بین اداره‌کل دامپزشکی و محیط زیست امضا شد

مدیران‌کل دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی در نشستی در اداره کل دامپزشکی استان با امضای تفاهمنامه‌ای بر تلاش برای حفظ سلامت حیات وحش تاکید کردند.

تفاهمنامه همکاری بین اداره‌کل دامپزشکی و محیط زیست امضا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، مدیران‌کل دامپزشکی و محیط زیست استان بر تلاش برای حفظ سلامت حیات وحش تاکید کردند.

این نشست در راستای اجرای تفاهمنامه منعقد شده مابین سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی کشور بوده و طرفین بر اجرای دقیق و همه‌جانبه آن تاکید کردند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: حیوانات موجود در طبیعت در صورت بیمار شدن، توانایی انتقال بیماری به حیوانات اهلی را دارند و در برخی مواقع بیماری‌های مشترکی نظیر هاری قابلیت انتقال به انسان را داشته و از این جهت لازم است با تلاش مضاعف نسبت به پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در این گروه از حیوانات تلاش لازم صورت گیرد.

ناصر مرگان‌ازغدی با اشاره به وجود آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی در این اداره‌کل، از توانمندی بالای این مرکز برای شناسایی منشأ بیماری‌ها در حیوانات وحشی و اهلی از طریق پیشرفته‌ترین روش‌های روز دنیا از جمله شمارش مولکولی، توالی ژنومی و ... خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی نیز در این نشست خواستار کنترل ورود و خروج گونه‌های نادر جانوری از مرزها و راه‌اندازی دوره‌های تحصیلی تخصصی با موضوع دامپزشکی حیات وحش شد و گفت: بانک ژن تمام گونه‌های حیات وحش در آزمایشگاه محیط زیست استان موجود است که می‌تواند در جهت اجرای مطالعات کاربردی در اختیار آزمایشگاه اداره‌کل دامپزشکی استان قرار گیرد.

حمید صالحی اظهار کرد: پیشگیری از بیماری‌ها در حیات وحش، زمینه کاهش و حتی از بین رفتن گونه‌های نادر موجود را فراهم می‌کند که این موضوع در نوع خود سبب تاثیر بر اقتصاد گردشگری و توریسم نیز می‌شود.

تفاهمنامه منعقده بین سازمان‌های دامپزشکی کشور و محیط زیست استان در 7 ماده و در قالب سه هدف کلی با زمینه همکاری‌های مشترک تعریف شده و 15 سرفصل از جمله بررسی و مبارزه با بیماری حیوانات وحشی، کنترل ورود و خروج جانوران وحشی در مبادی ورودی و خروجی مرزها، طراحی پروژه‌های مشترک کاربردی، مقابله با ورود گونه‌های غیرمجاز جانوری به کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، برقراری قرنطینه و انجام اقدامات زیستی در مناطق مورد نیاز، همکاری و بهره‌برداری دو‌جانبه از آزمایشگاه‌های دو سازمان و ... به عنوان چارچوب همکاری مشترک در این تفاهمنامه منظور شده است.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول