اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه راغب پاشای ترکیه منتشر شد

رئیس مجمع ذخایر اسلامی از انتشار فهرست نسخه‌های خطی فارسی در کتابخانه راغب پاشای ترکیه خبر داد.

فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه راغب پاشای ترکیه منتشر شد

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه راغب پاشای استانبول ترکیه اظهار کرد: این کتاب در سلسله معرفی میراث مخطوط شماره 219 به همت نشر مجمع ذخایر اسلامی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ایران و رایزنی ایران در ترکیه منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ خواجه محمد راغب پاشا بین سال‌های 1110 تا 1177 از ادبا و صاحب منصبان دولت عثمانی در سده 12 هجری بوده و از مشهورترین صدراعظم‌های آن دولت بوده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: این کتاب شامل 39 تصویر رنگی بوده و به قیمت 35 هزار تومان منتشر شده و همچنین تعدادی چاپ سنگی کهن در انتهای مجموعه ذکر شده که توسط محمدتقی حسینی گردآوری شده است.

کتابخانه راغب پاشا در سال 1762 از سوی راغب پاشا، صدراعظم دوره سلطان عثمان سوم و سلطان مصطفی سوم احداث شد. راغب پاشا علاوه بر اینکه دولتمردی صاحب نام بود، در زمینه شعر و ادب نیز آوازه داشت.

وی مدتی برای انجام وظایف دولتی به همدان رفت و سپس به عنوان نماینده دولت در مذاکرات ایران عثمانی شرکت کرد. وی پس از طی مدارج مختلف بر منصب صدارت تکیه زد و تا مرگ در این مقام ماند. آثار موجود در این کتابخانه را چهار منبع کتاب‌های راغب پاشا، مدرسه مصلی، مدرسه یحیی توفیق و مدرسه نو تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/78003/خ20/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول