اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سی و نهمین جلسه شورای شهر قم

شورای شهر قم در شب تلخ خود تا انحلال پیش رفت / درخواستی که 3 دولت زیر بار آن نرفت

پخش تصاویری از آسیب‌های اجتماعی شهر قم، شب تلخی را در سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم رقم زد.

شورای شهر قم در شب تلخ خود تا انحلال پیش رفت / درخواستی که 3 دولت زیر بار آن نرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سی و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم یکشنبه شب با حضور شهردار، مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم و خبرنگاران رسانه‌های استان برگزار شد.

جلسه در حالی با قرائت قرآن توسط سخنگوی شورای اسلامی شهر آغاز شد که تنها 11 نفر از اعضای 21 نفره شورا در سالن حضور داشتند اما هنگام قرائت قرآن دو نفر دیگر از اعضا در جلسه حضور پیدا کردند و دو نفر دیگر از اعضا نیز پس از قرائت قرآن به همراه شهردار در سالن حاضر شدند و بقیه اعضا به مرور به سی و نهمین جلسه شورا آمدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه به ایراد سخن پرداخت و در خصوص دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام 19 دی، برگزاری نخستین جلسه شورای اداری استان، لزوم به‌روز‌رسانی قیمت‌ منطقه‌ای و مشکل راه دسترسی شهر و شهرک پردیسان مطالبی را عنوان کرد.

*انحلال شورا در هیئت حل اختلاف مرکزی قابل طرح است

ابوالفضل دلشاد، مشاور شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه طبق معمول یکشنبه‌ها به بیان بخشی از قانون شهرداری‌ها و شوراهای شهر برای اعضا پرداخت و با اشاره به ماده 81 قانون شوراها گفت: اگر شورا از وظایف قانونی که بر عهده‌اش گذاشته شده تخطی کند بر حسب مورد، به پیشنهاد هیئت حل اختلاف استان، موضوع انحلال شورا در هیئت حل اختلاف مرکزی قابل طرح خواهد بود.

در ادامه این جلسه نیز لایحه‌ای به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید که به موجب آن بودجه سال 92 سازمان کشتارگاه شهرداری قم با کاهش 5 درصدی اصلاح شد.

طوبی حجازی منشی هیئت رئیسه نیز در ادامه این جلسه به قرائت نامه‌های رئیس شورا در خصوص جلسات کمیسیون تلفیق و لزوم حضور رئیس کمیسیون‌ها و اعضای شورا در این جلسات و همچنین حکم حسن بختیاری به عنوان دبیر کمیسیون تلفیق بررسی بودجه سال 93 شهرداری پرداخت.

در بخش دیگری از این جلسه درخواست سازمان ثبت اسناد منطقه یک برای محاسبه عوارض زمین خریداری شده این سازمان در مجتمع ادارات بر اساس 60 درصد قیمت منطقه‌ای به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با خیرمقدم به مدیرکل سازمان بهزیستی استان، کار سازمان بهزیستی را به نوعی کار شهرداری‌ دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر مدیریت واحد شهری نیست و برخی از وظایف از شهرداری جدا شده، این وظیفه مهم بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شده است.

وی کار سازمان بهزیستی را سخت توصیف کرد و با بیان اینکه ما همواره سعی کردیم یار و یاور سازمان بهزیستی باشیم، گفت: بارها از دولت خواسته‌ایم که مدیریت شهری را به شهرداری واگذار کند اما نه دولت خاتمی، نه دولت احمدی‌نژاد و نه دولت روحانی این موضوع را نپذیرفتند.

پس از صحبت‌های آتش‌زر، مدیرکل بهزیستی استان قم از اعضای شورا خواست تا به گزارش تصویری که توسط این سازمان تهیه شده توجه کنند.

در این فیلم که به شدت اعضای شورا را مورد تاثیر قرار داد گوشه‌ای از فعالیت‌های بهزیستی و برخی از آسیب‌های اجتماعی قم به تصویر کشیده شد.

کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست و محل تجمع معتادان پرخطر در مناطق مختلف شهر از جمله تصاویر تاثیرگذاری بود که در این فیلم به نمایش درآمد.

*ذائقه اعضای شورای شهر تلخ شد

مدیرکل بهزیستی استان قم پس از پایان فیلم گفت: از اینکه ذائقه اعضای شورای شهر از نمایش این فیلم تلخ شد عذرخواهی می‌کنم.

ابراهیم حاجی‌مظفری در ادامه با بیان اینکه در حوزه توانبخشی در استان قم تا امروز بیش از 28 هزار نفر را پذیرش کرده‌ایم، اظهار کرد: این تعداد جمعیت قابل ملاحظه‌ای است که مشکلات عدیده اجتماعی و فردی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان قم همچنین با بیان اینکه بیش از 80 هزار نفر سالمند در استان داریم، افزود: از این تعداد سه هزار سالمند دارای شرایط ویژه هستند که باید از خدمات بهزیستی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه سخنان خود به بیان آسیب‌های اجتماعی شهر قم از جمله اعتیاد، تکدی‌گری، طلاق و ایدز پرداخت و با اشاره به آمارهایی از هر کدام از این موارد، بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌های مسئول برای رفع این آسیب‌ها از چهره شهر تاکید کرد.

پس از سخنان حاجی‌مظفری اعضای شورای اسلامی شهر قم به ایراد سخن پرداختند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به چگونگی ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث پیشگیری باید با اطلاع‌رسانی گسترده و رفتار عملی گام برداریم.

مصطفی ملایی بر لزوم تهیه جزوات تحلیلی در خصوص علل وقوع آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: مساجد می‌توانند به عنوان مراکزی مهم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به شمار روند که باید در این زمینه به این پایگاه‌های عظیم دینی و فرهنگی توجه ویژه داشت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز بر لزوم تشکیل کارگروه اجرایی برای جمع‌آوری متکدیان تاکید کرد و گفت: باید بررسی کنیم شهرهایی مثل تبریز که متکدی ندارد و یا اصفهان که در این زمینه موفق بوده است چگونه عمل کرده‌اند.

*شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در زمینه متکدیان روشن شود

وی خواستار مشخص شدن شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در زمینه بحث متکدیان شد و افزود: ما در ایام مختلف سال که زائران زیادی در شهر تردد دارند در این زمینه با مشکل مواجه می‌شویم.

عباس ذاکریان در ارتباط با مناسب‌سازی معابر برای معلولین جسمی و حرکتی اظهار کرد: باید در این خصوص نیز برنامه جامع و مشخصی داشته باشیم تا اندکی از مشکلات عبور و مرور معلولان بکاهیم.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه سازمان بهزیستی در سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) که با همکاری صدا و سیما به روی آنتن سیمای مرکز قم رفت، گفت: حرکت بسیار موثری بود و موج خوبی در بین شهروندان ایجاد شد که این اقدام جای تشکر دارد.

این مسئول در عین حال بر لزوم حفظ کرامت انسانی افراد و خانواده‌های زیرپوشش سازمان بهزیستی تاکید کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به تغییر رویکرد شهرداری از یک نهاد صرفاً عمرانی و خدماتی به یک نهاد اجتماعی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سرعت این تغییر متناسب با وضعیتی که در شهر داریم نیست و باید حرکت‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه شهرداری در شوراست لازم است که در این زمینه توجه بیشتری داشته باشیم.

حسن بختیاری با بیان اینکه باید در نحوه تعامل شهرداری و شورای اسلامی شهر با سازمان بهزیستی تعریف مجددی صورت گیرد، اضافه کرد: سازمان‌هایی که در حوزه اجتماعی می‌توانند به ما کمک کنند یا ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم را در قالب کمیسیون‌ها و کمیته‌ها وارد مباحث کرده تا بتوانیم برای آسیب‌های اجتماعی پیشگیری لازم را داشته باشیم.

محسن عابدینی عضو کمیسیون امور زیربنایی شورا نیز بر لزوم واگذاری مدیریت واحد شهری به شهرداری تاکید کرد و گفت: ریشه تمام معضلات بیکاری است به همین دلیل قبل از اینکه به فکر اعتیاد باشیم باید به فکر اشتغال باشیم.

طوبی حجازی، نعمت‌الله عواطف رستمی، مصطفی سعادت‌طلب، سیدمهدی مقیمی، حسین فاکر، وحید شایسته‌نیک، الهام ارجمند و ولی‌الله بیاتی دیگر اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز به ایراد سخن در خصوص مسائل مرتبط با سازمان بهزیستی پرداختند.

تشکیل کمیته خانواده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ با سازمان بهزیستی، لزوم توجه به معلولین جسمی حرکتی، ضرورت تغییر نگرش نسبت به افراد زیرپوشش سازمان بهزیستی، توجه و کمک به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، گنجاندن بحث مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولین جسمی حرکتی در فرایند برنامه پنج‌ساله شهرداری، معافیت‌های مالیاتی ساختمان‌های سازمان بهزیستی، لزوم تشکیل کمیسیون مبارزه با مواد مخدر استان، تشکیل کمیته مشترک شورا،‌ شهرداری، بهزیستی و ... از جمله مباحث عنوان شده از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم در این جلسه بود.

مدیرکل بهزیستی استان قم در ادامه این جلسه با بیان اینکه بهزیستی بیش از 150 وظیفه را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته‌های مرتبط با موضوعات سازمان بهزیستی می‌تواند راهی باز کند تا مسیر را به صورت موثر طی کنیم.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی صرفاً برای جانبازان و معلولین نیست، اضافه کرد: درصد زیادی از افراد جامعه نیاز به مناسب‌سازی دارند که گروهی از آنها سالمندان هستند.

مظفری خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته تغییراتی انجام شده است اما زیرساخت نداریم و چون زیرساخت نداریم هیچ زمان پیشرفت نمی‌کنیم.

وی بر لزوم تشکیل اداره مناسب‌سازی برای شهر قم تاکید کرد و گفت: در این صورت طی دو یا سه سال چهره شهر تغییر خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: بنده معتقدم با همکاری تعریف شده معین بین بهزیستی و دستگاه‌های دیگر از جمله شورای شهر و شهرداری می‌توان شرایط شهر و استان را تغییر داد.

از نکات قابل ذکر سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم توجه به خبرنگاران بود. ابتدا رئیس شورای اسلامی شهر قم از خبرنگاران خواست تا بخشی از سخنانش پوشش خبری داده نشود، سپس مدیرکل سازمان بهزیستی از خبرنگاران خواست در ارائه آمار و ارقام دقت کنند و در ادامه نیز یکی دیگر از اعضای شورا از خبرنگاران خواست تا سخنان رئیس شورا در خصوص واگذاری مدیریت واحد شهری به شهرداری‌ها را در رسانه‌ها به صورت برجسته منعکس کنند.

البته در این جلسه رد و بدل شدن پیامک در بین برخی از اعضای شورا با لبخند‌هایی که بر لبان آنها می‌نشست دقایق تلخ اولیه جلسه را از یاد آنها برد.

=============

گزارش از مهدی جعفری

=============

انتهای پیام/78010/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول