اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا:

تحریم‌های ایران در چند مرحله لغو می‌شود/ توافق ژنو گام اول لغو تحریم‌های نفتی است

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق ژنو گام اول برای لغو تحریم‌های نفتی است، گفت رفع تحریم خودروسازی و پتروشیمی هم می‌تواند آثار مثبتی بر دیگر بخش‌های اقتصاد ایران داشته باشد.

تحریم‌های ایران در چند مرحله لغو می‌شود/ توافق ژنو گام اول لغو تحریم‌های نفتی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «دویچه‌وله»، یکی از مشاوران اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بر اساس توافق ژنو نه به صورت یکجا در روز 30 دی، بلکه «در چندین مرحله گام به گام برداشته می‌شود.»

«مهرداد عمادی» که در زمینه اقتصادی به اتحادیه اروپا مشاوره می‌دهد، با اشاره به اظهارات سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران که گفته بود «همه تحریم‌های ذکر‌شده در توافقنامه ژنو» از روز 30 دی ماه لغو می‌شود، گفته است این اظهارات تا حدی صحیح است، اما تحریم‌ها نه در یک مرحله بلکه در چندین مرحله و گام به گام برداشته می‌شوند.

با این حال، آقای عمادی به دویچه‌وله گفته است تعلیق تحریم‌های پتروشیمی و خودروسازی توافق کمی نیست و می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصاد ایران هم تاثیر مثبت بگذارد. وی در این مورد می‌گوید: «وقتی می‌گوییم خودروسازی یا پتروشیمی، رفع تحریم‌ها فقط بر این بخش اثر نمی‌گذارد و شامل خیلی از دادوستدهای مالی می‌شود که خودروسازی از نظر سرمایه‌گذاری مشترک و سرمایه‌گذاری خارجی خواستار باز شدن فضا و امکانات بیشتر در آن‌ها بود.»

وی می‌افزاید: «درست است که مسئله‌ی فلزات بهادار و خودروسازی و پتروشیمی به صورت مستقیم در اینجا آمده است، اما چتری که این‌ها را شامل می‌شود، چتر بزرگتری است و فراتر از این دو بخش می‌رود.»

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) اوایل آذرماه به توافقی موقت دست یافتند که طی 6 ماه آینده از افزایش حجم برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران جلوگیری کرده و در بخش‌هایی هم این تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. طرفین در این فضا فرصت خواهند یافت تا برای دستیابی به راهکار پایانی مذاکره کنند. دو روز قبل رسما اعلام شد که این توافق از روز 30 دی اجرایی می‌شود. تحریم صنایع خودرو، پتروشیمی و فلزات گرانبها از جمله مواردی است که طبق توافق ژنو باید لغو شوند.

آقای عمادی به دویچه‌وله گفته است که طی مذاکرات وارد کردن بخش خودروسازی به مفاد توافق اصلا آسان نبوده است. به گفته وی قبلا هر بار صحبت از رفع تحریم از این صنعت می‌شد، کشورهای غربی مخالفت می‌کردند. عمادی پذیرش لغو این تحریم را نشانه «حسن‌نیت» طرف غربی دانسته است.

وی عملکرد تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای را «بسیار سازنده» ارزیابی کرده و می‌گوید آن‌ها «خوب همکاری» کرده‌اند.

هرچند در توافق ژنو تحریم‌های نفتی پابرجا مانده‌اند، اما طبق این توافق روند کاهش خرید نفت از ایران، متوقف شده است. «مهرداد عمادی» ذکر این قید در توافق ژنو را گام اول لغو تحریم‌های نفتی ایران می‌داند. وی می‌گوید: «واقعیت این است که این هم گام اول برداشته شدن تحریم در مورد خرید نفت است. منتهی به‌خاطر اینکه الان بیش از نیمی از اعضای کنگره آمریکا به اضافه پنج نفر از اعضای راست حزب جمهوری‌خواه، خواهان نه تنها ادامه‌ی تحریم‌ها بلکه بیشتر شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند، اگر مذاکره‌کنندگان می‌خواستند رفع این تحریم را مستقیم در توافقنامه بگذارند، هزینه‌ بسیار سنگینی برای اوباما و تیمش داشت.»

وی ادامه می‌دهد: «این جمله در حقیقت دارد غیرمستقیم می‌گوید که شما می‌توانید به خریدتان ادامه دهید و وقتی می‌گوید ملزم به کاهش بیشتر نیستید یعنی در حقیقت در باز شده برای افزایش خرید. منتهی همان طور که گفتم با گذاشتن مستقیم آن، دارودسته‌ی تندخو در واشنگتن و گروهی دیگر باز بالا و پایین می‌پریدند که شما دارید خیلی امتیاز به ایران می‌دهید.»

به عقیده آقای عمادی، این قید همچنین به معنای برداشته شدن تحریم از خریداران دسته دوم نفت ایران است، یعنی «مثلا روسیه که روزانه نیم میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرد از این پس می‌تواند این نفت را در بازارهای جهانی به خریداران دیگر بفروشد و در حقیقت تبدیل به واسطه‌ای برای فروش نفت ایران شود در حالی که قبلا این امکان وجود نداشت.»

آقای عمادی البته «برخی شرکت‌ها و نهادها» در ایران را به پولشویی متهم کرده و می‌گوید از آنجا که اتحادیه اروپا نسبت به پولشویی در ایران بسیار حساس است، حتی برداشته شدن کامل تحریم‌ها هم به معنای آن نیست که چنین شرکت‌هایی می‌توانند به «رفتار سابق خود» ادامه دهند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند مثبت فعلی از جانب ایران، می‌گوید عدم پایبندی به توافق ژنو ممکن است به افزایش تحریم‌ها منجر شود. وی به دویچه‌وله گفته است: «در مورد فرانسه و آلمان و بریتانیا من می‌توانم بگویم که آنجا هنوز لابی غیرمطمئن به ایران قوی است و می‌خواهد ابزارهای فشار بر ایران در کار باشد. این گروه منتظر هستند که یک کاستی یا ناشفافی در رفتارهای ایران ببینند تا باز ما را به طرف تحریم‌های بیشتر علیه ایران ببرند. البته افق روشن است، ولی در این افق روشن هنوز تکه‌های بزرگ ابرهای تاریک هستند که با مدیریت مثبت در ایران این ابرها می‌توانند به کنار زده شوند.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول