اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح سخنان رئیس جمهور در آخرین روز از سفر به خوزستان

حذف تحریم‌ پتروشیمی،کشتیرانی و خودرو در روزهای آتی/تصویب مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌زودی

رئیس جمهور در آخرین روز از سفر خود به خوزستان با اشاره به اینکه حذف تحریم‌های پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و خودرو در روزهای آتی انجام می‌گیرد، گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز به‌زودی تصویب می‌شود.

حذف تحریم‌ پتروشیمی،کشتیرانی و خودرو در روزهای آتی/تصویب مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌زودی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین و سومین روز از سفر استانی خود و هیئت همراه به خوزستان، به دارخوین (در مجاورت شادگان) رفت و از تاسیسات نفتی این منطقه بازدید کرد.

مجتمع نفتی اروندان در سال 83 افتتاح شده است و در 50 کیلومتری شمال خرمشهر قرار دارد.

* برای اختصاص 2 درصد درآمد نفت به خوزستان باید مشورت بگیرم

رئیس جمهور اظهار کرد: در خصوص اختصاص دو درصد درآمد نفتی به استان خوزستان قول نمی‌دهم و باید مشورت بگیرم.

وی گفت: من متخصص نیستم که در همه امور کارشناسی کنم و نظر دهم، اما این مسئله را بررسی و پیگیری می‌کنیم.

همچنین جلسه بررسی مشکلات منطقه نفتی اروندان صبح دیروز با حضور رئیس جمهور، وزیر نفت و هیئت همراه در دارخوین برگزار شد.

در این جلسه همچنین مدیران و کارکنان صنعت نفت و مسئولان شهری شادگان و دارخوین نیز حضور داشتند.

پس از اتمام این جلسه، رئیس جمهور و هیئت همراه راهی خرمشهر شدند.

* دولت موظف به آبادانی خرمشهر است/ احیای کارون در دستور کار قرار دارد

رئیس جمهور در جمع مردم خرمشهر اظهار کرد: سلام بر مردم قهرمان، مقاوم، فداکار شهر تاریخی خرمشهر، شهر جهان‌آرا، شهر همه شهیدان و ایثارگران، همه عشایر، همه ایرانیانی که به یاد ایستادگی و مقاومت این شهر در برابر خرمشهر سر تواضع فرود می‌آورند.

وی با بیان اینکه خرمشهر نماد ایستادگی و مقاومت ایران در برابر متجاوزان است، تصریح کرد: گرچه در این سفر فرصت نبود تا در بخش‌های مختلف این استان، ندا و صدای مردم و مطالباتشان را از نزدیک بشنوم و به یک برنامه تلویزیونی و نشست‌هایی که در مرکز استان برگزار شد اکتفا شد اما دیدار با مردم خرمشهر و آبادان به‌عنوان نماد جهان و نماد ایستادگی را بر خود لازم و ضروری می‌دیدم.

رئیس جمهور اضافه کرد: راست است که خرمشهر بازسازی شده است اما خرمشهر نیاز به نوسازی دارد.

وی ادامه داد: گرچه دولت‌های پیشین برای خرمشهر گام‌های قابل ملاحظه‌ای را برداشته‌اند اما تا رسیدن به مطلوب مردم و خواست آنها، هنوز راه طولانی در پیش داریم.

رئیس هیئت دولت اظهار کرد: دولت در این پنج ماه قدم‌هایی برداشته و قدم‌های بلندتری نیز برمی‌دارد.

وی افزود: باید اروند احیا، پاک‌سازی و لایروبی شود و از روز نخست دولت این راه را دنبال کرده است، با دولت عراق چندین مذاکره انجام شده و در حال انجام است چراکه اگر اروند احیا شود نه فقط آبادان و خرمشهر بلکه استان خوزستان و کشور آباد می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: کارون در کل این استان باید احیا شود در این راستا دولت نخستین قدم‌ها را برداشته است و ابتدا باید برای آلاینده‌ها و پسماندها برنامه‌ریزی شود و طرح فاضلاب در کل استان برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه خرمشهر باید نگین تجارت منطقه شود، تصریح‌ کرد: برای این کار دولت کل شهر آبادان و خرمشهر را به عنوان منطفه آزاد اعلام می‌کند و از همه کارآفرینان، سرمایه‌داران در داخل و خارج کشور دعوت می‌کند به خرمشهر و آبادان بیایند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور اضافه ‌کرد: در سال 46 هفته‌ها در خرمشهر بودم در دفاع مقدس ماه‌ها در این استان و خرمشهر بودم بعد از دفاع مقدس نیز بارها آمده‌ام و می‌فهمم کدام خرمشهر مورد انتظار شما مردم خرمشهر است.

رئیس جمهور خاطرنشان‌ کرد: باید برای خرمشهر و آینده خرمشهر مطالعه و برنامه‌ریزی شده و صنعت و فولاد در خرمشهر راه‌اندازی شود و دولت پیگیر اشتغال در خرمشهر نیز است.

روحانی افزود: امروز خوزستان و خرمشهر امنی داریم که در این زمینه از نیروهای مسلح تقدیر می‌کنیم اما شیوه حراست از این استان و خرمشهر باید تغییر کند تا فعالیت مردم آزادتر شود و سواحل ما به سواحل زیبای مورد نیاز مردم تبدیل شود.

وی گفت: اشتغال به عنوان مسئله اصلی دولت است، دولت می‌داند در سراسر کشور مشکل اشتغال وجود دارد و در این پنج‌ماه یک قدم کوچک از نظر آمار برای اشتغال برداشته است اما بیکاری عظیم و نرخ بیکاری تکان‌دهنده است.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: برای اشتغال باید محیط امن و آرام بسازیم امروز ایران آرامتر از گذشته و شرایط برای توسعه آماده‌تر است.

* عزم دولت برای تقویت روابط با کشورهای منطقه / به شعارهای دوران انتخابات پایبندم

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: ما یادمان نخواهد رفت روزهای سخت اوایل سال 59 را که خرمشهر تسلیم نشد، خیابان به خیابان ایستاد، جنگید و مقاومت کرد.

وی افزود: امروز از پایان دوران جنگ تحمیلی 25 سال می‌گذرد، خرمشهر زنده است اما هنوز زخم در سیمای خرمشهر مشاهده می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: خرمشهر جاودانه خواهد ماند اما باید برای این شهر فداکاری بیشتری شود.

وی بیان کرد: آن روز برای دفاع از این شهر چه خطرها کردند، چه رنج سفرها دیدند، آن‌روز برای مقاومت و ایستادگی چه خون دل‌ها خوردند، چه رنج دوران‌ها کشیدند اما امروز که خرمشهر آزاد است و مردم رشید و بانشاط را در این شهر مشاهده می‌کنیم، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب شهرهای خرم و آبادان فاصله داریم.

روحانی با بیان اینکه نرخ بیکاری در خرمشهر قابل قبول نیست، اضافه کرد: مردم این شهرستان مشکلات زیست‌محیطی و اشتغال فراوان دارند که باید به آنها بیش از پیش رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: چند روز دیگر توافق ژنو اجرایی خواهد شد و با این اقدام تحریم از پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و صنعت خودرو برداشته می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است روابط را با کشورهای منطقه تقویت کند گفت: ما با همه کشورهای همسایه و منطقه باید روابط خوب داشته باشیم و اگر اشکالی با برخی کشورهای همسایه وجود دارد دولت مصمم به رفع آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه در یک شرایط روابط نزدیک با همسایگان می‌توانیم در کل خوزستان و در این شهر موفق باشیم و به آنچه می‌خواهیم دست یابیم، افزود: در شرایط جدید همه باید آستین‌ها را بالا بزنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: به تنهایی قادر نیستیم مشکلات را حل کنیم و در این زمینه با حمایت مردم و مقام معظم رهبری و همچنین عنایت خدا این قدم بزرگ برداشته خواهد شد.

وی بیان کرد: من در اینجا به همه مسئولان اعم از استاندار، فرمانداران و وزرای مربوطه توصیه می‌کنم به مشکلات این منطقه به ویژه خرمشهر توجه شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این سفر تصمیمات مهمی اتخاذ شده است و مطمئن باشید این دولت اگر به شما قولی داد پای قول خود ایستاده است و با تمام توان، آن را عملیاتی خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت و رئیس جمهور به شعارهای دوران انتخاباتی خود وفادار است و آنها را با جدیت دنبال خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه سفر ما پایان می‌پذیرد اما رابطه ما با شما ادامه می‌یابد و دائمی خواهد بود، گفت: از طریق وزرا، استاندار، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و ائمه جمعه این رابطه مداوم را حفظ می‌کنیم و تمام تصمیماتی که اتخاذ شده و خواهد شد را عملیاتی خواهیم کرد.

رئیس هیئت دولت تاکید کرد: این دولت تبعیض قومیتی را نخواهد پذیرفت و تمام مردم ایران از حقوق شهروندی برابر برخوردارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بین عرب، لر، بختیاری، دزفولی، شوشتری و بهبهانی هیچ فرقی وجود ندارد و در فرصت‌های شغلی و مسائل اجتماعی بین زنان و مردان تفاوتی نیست.

وی با بیان اینکه ما کشورمان را با وحدت، اتحاد، همدلی و انسجام آباد خواهیم کرد، تصریح کرد: باید کینه‌ها را از دل بزداییم و دست برادری و وحدت به هم دهیم و در کنار یکدیگر باشیم.

روحانی عنوان کرد: امروز در خوزستان یک وحدت، همدلی و انسجام بی‌نظیر وجود دارد و این برای ما بسیار خوشایند است.

وی اضافه کرد: دولت قدم‌های خود را برمی‌دارد اما دست نیاز به سوی شما دراز می‌کند و انتظار دارد در همه اقشار در بخش‌های فرهنگی، زیست محیطی و حتی امنیتی و توسعه‌ای در کنار ما باشید.

رئیس جمهور عنوان کرد: از همه سران عشایر و قومیت‌ها می‌خواهیم و تاکید می‌کنم به صحنه بیایند زیرا امروز شرایط آماده برای حضور و فعالیت شماست.

وی اظهار کرد: به دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام نیز تاکید می‌کنم باز هم به این استان سفر داشته باشد و مشکلات اقوام و عشایر و طوایف مختلف را مورد بررسی قرار داده و پیگیری کند.

روحانی گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم که مردم خرمشهر خونین دل باشند و با جدیت نشاط مردم استان خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر را دنبال خواهیم کرد.

رئیس جمهور و هیئت دولت پس از آن راهی آبادان شد و در جلسه هیئت دولت حضور یافت. این جلسه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

* برخی به جای دور زدن تحریم منافع ملت ایران را دور می‌زنند‌/ با لبخند مذاکرات را پیش می‌بریم

رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار کرد: از کل نیروهای امنیتی باید تشکر کنیم اما این امر بدان معنا نیست که فضای امنیتی را برقرار کنیم؛ باید تا می‌توانیم فضا را امن کنیم.

وی افزود: نیروهای مسلح و امنیتی در این استان و البته کشور فضای امنی را هم‌اکنون به وجود آورده‌اند و شرایط برای فعالیت آماده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بعضی‌ها دولت را نصیحت می‌کنند و در یک گوشه‌ای لحنی به کار می‌گیرند که چرا شما به برخی کشورها لبخند می‌زنید؟

وی اضافه کرد: البته که مهم هم نیست و همه ما باید تحملمان بالا باشد و نقدپذیر؛ اما برخی مسائل جزو سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است زیرا ایشان مصالح ملت و کشور را بهتر می‌دانند.

روحانی با بیان اینکه با دنیا حرف می‌زنیم تا فضا را در داخل کشور آماده کنیم خاطرنشان کرد: شما می‌گوئید با تحریم‌های ظالمانه مبارزه نکنیم؟ باید با دیپلماسی پیش برویم و مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: هر مشکلی کلید خاص خود را دارد و تنها با یک کلید نمی‌توان قفل‌ها را باز کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز عده‌ای برای ما انقلابی شده‌اند و مسائل کلان کشور را در نظر نمی‌گیرند گفت: نمی‌خواهم بگویم برخی‌ها از این تحریم‌ها ناراحتند امیدواریم این طوری نباشد اما برخی به اسم اینکه تحریم را دور بزنند منافع ملت ما را دور می‌زنند.

وی اضافه کرد: ملت در 24 خرداد به شعار تعامل سازنده با جهان به ما رای دادند و امروز نیز این دولت هر کاری به نفع ملت و مصالح ملی باشد را انجام خواهد داد.

روحانی عنوان کرد: من و همه دولت آماده ایثار و فداکاری برای این ملت بزرگ فهیم و ارزشمند هستیم و از این اذیت و تحریم‌ها هم باکی نداریم.

* اختصاص بودجه برای رفع مشکلات جاده‌ای خوزستان

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: منتقدان و مخالفان دولت یازدهم از آغاز تا به امروز در حال نظرسنجی هستند و خوشبختانه روز به روز حمایت مردم بیشتر شود.

وی افزود: این دولت از لطف خدا، حمایت و حضور مردم و همچنین مقام معظم رهبری به این جایگاه رسیده و همچنان روزهای روشن خود را می‌بیند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت در حد توان به وظیفه خود عمل می‌کند و از مردم می‌خواهد امروز که شرایط تا حدودی برای حضور آماده است وارد صحنه شده و فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم این استان و ایران آباد شود باید مردم و کارآفرینان به صحنه بیایند زیرا دولت امنیت سرمایه آنها را فراهم می‌کند و در مقابل اخلالگران می‌ایستد.

روحانی عنوان کرد: باور نکردنی‌ست که بگوئیم در این استان با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود، بیکاری است.

وی ادامه داد: شما مردم و مسئولان باید ابتکار به خرج دهید و فضای اشتغالزایی را توسعه بخشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر چقدر تمرکزگرایی کمتر شود به نفع مردم است افزود: هر چقدر مسائل در استان حل شود به نفع کشور است و این موضوع را مردم و مسئولان باید مدنظر قرار دهند.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه اصل بر این است که هر استانی بار مسئولیت استان خود را به دوش گیرد اظهار کرد: طرح‌هایی که در این سفر به آنها بیشتر تاکید شده را با جدیت پیگیری می‌کنیم و از وزرا نیز می‌خواهیم آنها را بررسی و به سرانجام برسانند.

روحانی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون بیان کرد: کارون باید زنده بماند زیرا این رودخانه تنها مربوط به استان نیست بلکه کارون تعلق به کشور دارد.

وی اضافه کرد: اروندرود هم همینطور؛ متعلق به کشور است و اگر پاکسازی شود کشور از آن بهره خواهد برد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در خصوص وضعیت جاده‌های استان نیز با وزیر راه و مسکن صحبت کرده‌ایم و مطالعات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در ارتباط با راه‌های این استان بخشی از مسائل در بودجه سال آینده دیده شده است که این گره‌ها را در دولت یازدهم حل می‌کنیم.

* تصویب نهایی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌‌ها تا چند هفته دیگر

رئیس‌جمهور اظهار داشت: خدا را شاکریم در این سه روز میهمان خطه غیور خطه خوزستان بوده و قبل از هر مسئله از مردم شهرستان‌‌های ‌استان که فرصت نبود مطالب آنها را از زبانشان بشنویم و بتوانیم با آنها گفت و شنود داشته باشیم عذرخواهی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به‌هر حال به هر استانی که توفیق باشد سفر کنیم خواهیم رفت و از همه شهرستان‌ها دیدن خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشحالم که فرصتی شد تا با مناطق مختلف خوزستان از طریق صدا و سیمای استان بتوانیم گفت و شنودی داشته باشیم و در همین راستا از صدا و سیما به همین دلیل تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس شهرهای مختلف و ائمه جمعه نیز تشکر می‌کنیم که مطالباتشان را عنوان کردند و لازم است از میهمان‌نوازی همه شما مسئولان استانی و مردم خوزستان تشکر کنم.

روحانی عنوان کرد: تاکید می‌کنم که یک ملت واحد هستیم، ایران یعنی یک خانواده و همچنان باید این واحد و انسجام را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: همه استان‌ها بدون تبعیض ارزشمند و مهم هستند و اگر اسم برخی مناطق برده نشده دلیل بر بی‌توجهی آن نیست.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید بدانیم سرنوشت ما یکی است و هر کجای ایران آباد ‌شود بر دیگر مناطق نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اینطور نیست که این آب یک‌جا زلال بماند و در جای دیگر گل‌آلود؛ ما با تبعیض در قومیت‌ مخالفیم و آن را نمی‌پذیریم.

روحانی با تأکید بر اینکه همه باید با تروریسم مبارزه کنیم اضافه کرد: در دنیای امروز نمی‌توان دروازه‌ها را بست زیرا جهان به هم مرتبط است.

وی با بیان اینکه همه باید در کنار هم باشیم و بر اتحاد و انسجام‌ها بیفزاییم گفت: یک مقدار باید در سطح بالاتر مسئله را ببینیم به‌ویژه در کشور خودمان؛ و در نهایت باید ملت و کشور را یکپارچه ببینیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در کل احساس من این است که شرایط کشور برای فعالیت و توسعه امروز آماده‌تر است هم از لحاظ بین‌المللی و هم از لحاظ داخلی؛ و با آرامش و آشتی می‌توانیم توسعه را ایجاد و پیشرفت را محقق کنیم.

وی بیان داشت: باید جناح ها را به هم نزدیک‌تر کنیم و اگر مشکلی از قبل بوده آن را حل کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه بدون فضای وحدت آرامش، انسجام و همبستگی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، یادآور شد: افتخارمان این است در این کشور حکومتی با بنیانگذاری پاک و عارفی چون امام خمینی(ع) داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دعوای ما باعث لبخند دیگران می‌شود و هر چه شکاف بین ما بیشتر شود، دشمن خوشحال‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور عنوان کرد: قدرت ملی را با وحدت ملی باید بالا ببریم زیرا بدون انسجام و توسعه همه جانبه چنین امری محقق نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به آن نقطه برسیم و الگو شویم باید به پیش حرکت کنیم خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) همان بود که تمدن بزرگ جهانی را آفرید و آنچه پیامبر آورد رحمت برای جهانیان بوده است و ما امروز باید به این امر افتخار کنیم.

رئیس جمهور متذکر شد: دولت تمام افتخارش این است که اگر بتواند محیط را آماده کند مردم باید فرهنگ‌سازی کنند زیرا این کار بر دوش مردم است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور همچنین با اشاره به سد گتوند تصریح کرد: در این خصوص مسئله را وزیر نیرو گفته و باز هم تاکید می‌کنم که آن را پیگیری کند.

روحانی با اشاره به مسئله بهداشت و درمان خوزستان گفت: وضعیت کنونی در این بخش اصلا رضایت‌بخش نیست و باید برای رفع مشکلات موجود آن راهکارهایی اندیشید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تا چند هفته دیگر به تصویب نهایی می‌رسد گام بلندی در بخش نظام سلامت به وجود خواهد آمد که خوزستان نیز از آن بهره‌مند می‌شود.

* اختصاص یک‌هزار و 900 میلیارد تومان به طرح‌‌های صنعتی خوزستان

رئیس جمهور و هیئت همراه در نهایت در جمع خبرنگاران ملی و استانی و شهرستانی حضور یافت و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس جمهور در نشست خبری اظهار کرد: اتفاقات خوبی در سفر به خوزستان رخ داد و از کلیات تصمیمات گرفته شده رضایت دارم.

وی ادامه داد: همه دیدار‌های ما در بخش‌های مختلف با اقشار مردم استان، اعم از فرهیختگان و فرهنگیان، نخبگان، عشایر، نیروهای نظامی و ایثارگران رضایت‌بخش بود و نکات مفیدی مورد بحث قرار گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: بنا بر تصمیمات اتخاذ شده، آب شیرین اهواز تا هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد و در سال 93 نیز برای شهر‌های آبادان و خرمشهر این پروژه به ثمر خواهد نشست.

وی افزود: در 6 ماه آینده شاهد تحولات قابل قبولی در دولت خواهیم بود، چنانچه که در پنج ماه گذشته دولت ثمراتی داشته که از جمله این ثمرات، توافق ژنو را می‌توان نام برد.

روحانی ابراز داشت: در توافق ژنو بخش‌هایی از تحریم‌ها شکسته خواهد شد و در بخش‌هایی چون تحریم پتروشیمی، بیمه، کشتیرانی و بخشی از معضلات بانک‌ها رفع تحریم خواهد شد.

وی در این نشست خبری، رفع تحریم‌ها را موضوعی امیدوارکننده در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی دانست و تاکید کرد: با رفع تحریم‌ها، فضا برای یک اقتصاد پویا باز خواهد شد و طبیعتا ایجاد اشتغال نیز به دنبال خواهد داشت.

روحانی در پایان از مصوبات دولت در خوزستان پرده برداشت و خاطرنشان کرد: در سال 93 حدود یک‌هزار و 900 میلیارد تومان به 10 طرح صنعتی در خوزستان اختصاص یافته که در آن شهرهایی همچون آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، اهواز و ماهشهر در راس هرم این طرح‌های صنعتی قرار خواهند داشت.

انتهای پیام/72001/ج40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول