اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله غروی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

وحدت تقویت اشتراکات است نه تحمیل مذاهب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وحدت به این معنا نیست که سنی، ‌شیعه شود و یا بالعکس بلکه باید نقاط اشتراک را تقویت کرده و وحدت بیشتری در بین مذاهب مختلف اسلام حاکم شود.

وحدت تقویت اشتراکات است نه تحمیل مذاهب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم واحد هستیم چون که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که موجب تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.» این جملات سخنان امام خمینی (ره) در مورد ضرورت وحدت شیعه و سنی است که عمق ضرورت این وحدت را از زبان رهبر جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد.

«دلایل این همه ضرورت چیست؟» و «این وحدت چه تاثیری بر ایران و جهان اسلام دارد» این‌ها سئوالاتی هستند که در گفت‌‌وگوی خبرنگار فارس با آیت‌الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح شد.

فارس: وحدت سنی و شیعه چه تاثیراتی در جامعه اهل تسنن و شیعیان دارد؟

اسلام دارای مذاهب مختلفی است هرچند ما بر این باور هستیم اسلام واقعی و ناب را شیعه اثنی عشری داراست ولی در عین حال دیگر فرق و مذاهب هم جزو مذاهب اسلامی محسوب شده و جهات مشترک زیادی دارند از جمله پیامبر، ‌قرآن و بخشی از سنت و البته اختلافاتی در مسائل عملی و حقوقی وجود دارد ولی بالاخره مشترکات بیشتر و مهمتر است. از طرفی جامعه اسلامی به معنای وسیع کلمه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت دارد که اینها از منافع، منابع، قدرت و قوت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند در جامعه بین‌الملل موثر باشند. همه مسائلی که بیان شد ایجاب می‌کند جامعه اسلامی در برابر دشمنان و کسانی که با اسلام مشکل داشته و با منافع مادی آن‌ها مخالف و چشم طمع به منابع آن‌ها دوخته‌اند بر وحدت پای فشرده یک دست، واحد و همفکر باشند.

فارس: عده‌ای فکر می‌کنند وقتی این وحدت ایجاد می‌شود که همه در زیر پرچم یک مذهب و اعتقادات باشیم، نظر شما چیست؟

وحدت به این معنا نیست که سنی، ‌شیعه شود و یا بالعکس بلکه باید نقاط اشتراک را بیشتر تقویت کرده و با توجه به همین مسئله وحدت بیشتری در بین مذاهب مختلف اسلام حاکم شود البته باید بحث‌هایی که جنبه کلامی دارند، مطرح شود.

فارس: آیا همین بحث‌ها موجب اختلاف نمی‌شود؟

نباید در برابر بحث‌های کلامی افراد آشفته شوند، این بحث‌ها برای این است که اولاً برخی از اشتباهات و توقعاتی که نسبت به یکدیگر دارند و نادرست است تعدیل شود، ثانیاً موجب تقویت مشترکات شود و کسانی که طالب حق هستند بتوانند حق را در بین مذاهب اسلامی به دست آورده و به دور از تعصبات قومی و قبیله‌ای ایمان آورند. معنای وحدت بین شیعه و سنی این نیست که ما نسبت به موارد اختلاف چشم‌پوشی کنیم بلکه معنایش این است که بر روی موارد اشتراک تاکید کنیم، یعنی محققین و مسئولین در سمینارها و همایش‌ها این مسائل و دلایل خود را در فضای سالم و به دور از اهانت و جسارت مطرح کنند در غیر این صورت تاثیر و تاثرهای مثبتی نخواهد داشت و یک فضای خوب و صحیح و اخلاقی نقش بسیار مهمی در رفع سوء‌تفاهمات به وجود می‌آورد.

فارس: این وحدت تا چه اندازه در ایران عملی شده است؟

این وحدت در کشور ایران عملی شده و شاهد هستیم که سنی و شیعه نه تنها یکدیگر را تکفیر نکرده بلکه به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند، ‌هرچند باید توجه داشته باشیم الان بعضی از فرق تندرو که جزو تکفیری‌ها محسوب می‌شوند آبروی اسلام را برده‌اند و نه تنها اسلام که آبروی دیانت را با رفتار، عملیات و کارهای تروریستی‌شان برده‌اند که ما این‌ها را محکوم می‌کنیم و معمولاً هم ابزاری هستند برای اختلاف و مسلمان‌کشی که در کشورهای مختلف عربی و گاهاً ایران هم شاهد کارهایشان هستیم. این‌ها را باید نصیحت کرد و اگر نصایح موثر نبود از جامعه اسلامی دفعشان کرد. همه مسلمانان باید در برابر گروه‌های تکفیری موضع‌گیری کرده و توجه داشته باشند جوامعشان آلوده به آن‌ها نشود، متاسفانه اکنون بعضی از شهرهای ما تحت‌الشعاع تفکرات آن‌ها قرار گرفته است که این گروه‌ها با توجه به وضعیت و مواضعی که دارند خطرناک محسوب شده و برای حفظ وحدت باید مسلمانان آن‌ها را از خود ندانند.

فارس: علاوه بر دشمنان و غربی‌ها چه کسانی از داخل مخالف این وحدت بوده و سنگ‌اندازی می‌کنند؟

ممکن است در سطوحی، از ناحیه اهل تسنن و یا شیعیان کسانی موازین اخلاقی را مورد توجه قرار نداده و اعمالی انجام دهند که با وحدتی که تعریف شد تفاوت داشته باشد و یا با همین نوع برخورد عده‌ای می‌گویند در مورد شبهات هم نباید چیزی گفت که این اشتباه است و برای همین باید خواص ما بر روی این مسائل به دور از افراط و تفریط‌ها فکر کرده، مسائل را مطرح و جنبه‌های وحدت را برجسته کنند و از سویی مسائل مورد اختلاف را در نشست‌ها و همایش‌ها با دلیل مورد بازبینی قرار دهند.

فارس: چه توصیه‌ای به اهل تسنن برای بیشتر شدن این وحدت دارید؟

دست‌هایی در کار است که این وحدت را شکسته و فاصله‌هایی را ایجاد کنند، باید اهل تسنن به ویژه اهل تسنن ایران تلاش کنند که ابزار دست دیگران و سیاست‌بازان قرار نگیرند.

============

گفت‌وگو از نجمه عزتی

============

انتهای پیام/2258/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول