اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور:

توجه به صنایع دستی بهترین راه حل برای رفع بیکاری جوانان است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: توجه به صنایع دستی بهترین راه حل برای رفع بیکاری جوانان است.

توجه به صنایع دستی بهترین راه حل برای رفع بیکاری جوانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بهمن نامور مطلق امشب در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان زنجان اظهار داشت: مسئولان میراث فرهنگی تا پایان سال جاری به همه استان‌های کشورمان سفر می‌کنند تا از نزدیک با تهدیدها، فرصت‌ها و صنایع دستی مختلف استان‌ها آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت صنایع دستی کشورمان در دست مردم به ویژه هنرمندان است، تصریح کرد: در این سفر مشکلات مربوط به صنایع دستی استان زنجان بررسی می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی باید به جایگاه اصلی کشورمان دست یابیم، بیان داشت: در سال‌های گذشته قدری در این حوزه بی‌تدبیری انجام شده و صنایع دستی در داخل کشورمان ضربه‌پذیر است.

این مسئول، هنرمندان را بزرگترین سرمایه هر کشوری دانست و گفت: در مدت زمانی که به وضعیت صنایع دستی کشورمان غفلت شده دیگران به خوب اقداماتی را انجام داده‌اند.

نامور مطلق، پیشینه کشورمان را در حوزه صنایع دستی قوی اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه هنرمندان برجسته اغلب در جهان یگانه هستند باید به سرعت غفلت موجود در این حوزه جبران شود.

وی با اشاره به اینکه قابلیت‌های خوبی در حوزه صنایع دستی، هنری و نیروی متخصص در استان زنجان وجود دارد، اذعان داشت: استان زنجان در این زمینه جایگاه قابل توجهی در عرصه کشوری دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر اینکه قابلیت‌های موجود در این زمینه به قابلیت‌های بالفعل تبدیل نشده است، ادامه داد: باید با اندیشه، تلاش و برنامه ریزی این قابلیت‌ها به بالفعل تبدیل شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه استان زنجان در چند رشته از جایگاه قابل توجه داخلی بلکه منحصر به فرد خارجی برخوردار است، اضافه کرد: زنجان در رشته ملیله کاری از جایگاه خوبی برخوردار است و نباید اجازه داده شود بقیه فرهنگ‌ها به راحتی در این رشته نفوذ کنند.

نامور مطلق با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی و چاقوی زنجان باید اقدامات مناسبی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: در این حوزه باید برنامه ریزی دراز مدت برای برآورده کردن برنامه‌ها انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه هر شهرستانی باید هویت هنری ویژه و شناخته شده در سطح کشور داشته باشد، گفت: هر شهرستانی باید با یکی از صنایع دستی ایرانی و اسلامی در کشورمان و سطح جهان شناخته شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بر لزوم اجرای تمهیدات لازم در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و یادآور شد: این امر با کمک دیگر نهادها از جمله استانداری، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها، کمیته امداد و دیگر نهادها محقق می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدیران فهیمی در استان زنجان وجود دارند که برای برخی از استان‌ها الگوی مناسبی هستند.

نامور مطلق، جذب نیروی متخصص را مهم‌ترین عامل برای توسعه و رشد نیروی انسانی اعلام کرد و اظهار داشت: باید همه مسئولان به آینده صنایع دستی باور و اعتقاد عمیق داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی در آینده جایگاه مهمی در سطح جهان خواهد داشت، بیان کرد: رقابت تنگاتنگی در این زمینه در بین همه کشورهای جهان وجود دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه پایین آوردن قیمت کالا را یکی از اهداف سازمان اعلام کرد و گفت: در رقابت شدید با دیگر کشورهای جهان باید شایستگی کشورمان در این حوزه بر همگان ثابت شود.

این مسئول با بیان اینکه برای پایین آوردن قیمت کالا باید سیستم تولید تغییر یابد، اذعان داشت: در این حوزه باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

نامور مطلق، ساماندهی تشکلات غیردولتی را از دیگر اهداف سازمان اعلام کرد و اذعان داشت: در بیشتر زمینه‌ها باید کار به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها باید به دست خود هنرمندان و تشکلات واگذار شود، افزود: سازمان در این زمینه باید برای اجرای برنامه‌های این تشکلات کمک کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: تشکلات در حوزه صنایع دستی ضعیف است و فعالیت‌های گروهی در آن کمتر اتفاق می‌افتد.

این مسئول مسئله فرهنگی را مهم‌ترین بخش صنایع دستی اعلام کرد و متذکر شد: باید در زمینه فرهنگ سازی در حوزه صنایع دستی اقدامات لازم انجام شود.

نامور مطلق بر لزوم تغییر دیدگاه‌های مردم به صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: باید باورهای مدیران نسبت به صنایع دستی تغییر یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنایع دستی باید بخشی از مشکلات اشتغال، ارز آوری و صادرات و مشکلات منطقه‌ای را حل کند، خاطر نشان کرد: اگر این باور در بین مردم ایجاد شود صنایع رشد می‌کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه نسل جوان باید وارد صنایع دستی کشورمان شوند، افزود: نسل جوان باید به سمت صنایع تولید، مصرف و طراحی وارد شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه رسانه‌ها در زمینه فرهنگ سازی می‌توانند کمک بسزایی در این زمینه داشته باشند، یادآور شد: رسانه تحول و نگرش جدی در این زمینه بین مردم ایجاد کنند تا مردم به حوزه صنایع دستی حساس شوند.

نامور مطلق در ادامه به وضعیت صادرات صنایع دستی کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه صادرات مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که یکی از این مشکلات تحریم کشورمان است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صادرات کشورمان، صادرات چمدانی است، اذعان داشت: صنایع دستی بدون سبک و رصد خارج می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر اینکه در حوزه صادرات صنایع دستی کشورمان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، گفت: باید تلاش شود مشکلات موجود در این زمینه نیز حل شود.

این مقام مسئول در ادامه یکی از بهترین راه‌های بخش صنایع خلاق و صنایع دستی را هنرهای سنتی دانست.

نامور مطلق توجه به صنایع دستی را بهترین راه حل برای رفع بیکاری به ویژه بیکاری جوانان دانست و تصریح کرد: در این حوزه به آموزش کمتری نیاز است و سریعا وارد تولید شده و قابل صادرات است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای ترویج صنایع دستی در مسابقات مختلف از صنایع دستی به عنوان هدایا استفاده شود، گفت: همزمان با این امر سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز ترویج می‌یابد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان اذعان داشت: همچنین هنرمندان، هنرپیشه‌ها، مدیران، مسئولان سیاسی و اجتماعی و دیگر اقشار جامعه در محل کار از صنایع دستی استفاده کنند تا الگوی خوبی برای مردم باشد.

انتهای پیام/73008/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول