اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیانیه دانشجویان آذری در حمایت از نامگذاری روز آذری‌های مسلمان جهان

اسلامیت و ایرانیت الفبای هویتی آذری‌ها

دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های آذری زبان اعلام کردند که اسلامیت و ایرانیت دو عنصر و الفبای اصلی هویت آذری‌ ها است که هیچ وقت خدشه‌دار نمی‌شود.

اسلامیت و ایرانیت الفبای هویتی آذری‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بیانیه که صبح امروز و در حمایت از بیانات آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل در خصوص نامگذاری 19 ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان صادر شد، آمده است: منطقه قفقاز از عزیزترین قطعه‌های ایران کهن است که در تاریخ این سرزمین، همواره نماد عرق ملی و دینی بوده و بارها به تنهایی حماسه آفریده و تعلق تمام وجود خود را به ایران عزیز و پرافتخار نشان داده است.

این منطقه که از دیرباز مورد طمع حکومت عثمانی بوده است، به کرات از سوی آن دولت به قصد الحاق به قلمرو عثمانی مورد تهاجم واقع شده اما مقاومت مردمان غیور این سرزمین، بارها قشون عثمانی را با ناکامی و خسران، مفتضحانه از قفقاز برگردانده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: تلخ‌ترین حادثه در تاریخ قفقاز روزگاری است که بی‌کفایتی دولت قاجار این قطعه بهشت آسای ایران عزیز را در چنگال متعفن روس‌های کمونیست گرفتار ساخت.

مردمان این خطه 70 سال با قامتی افراشته و با مدد گرفتن از ایمان به خداوند متعال از دو عنصر ریشه‌دار و عمیق «اسلامیت» و «ایرانیت» خود در برابر سلطه کمونیسم دفاع کردند همان ها که در نخستین گام‌های هویت‌شکن خود این دو عنصر هویت‌ساز را نشانه رفتند و تاریخ پرگوهر آن را تحریف کرده و الفبای آن را که برگرفته از الفبای قرآن مجید بوده و کلید دسترسی به گنجینه  ادب و فرهنگ آن ملت است تغییر دادند تا تمام ثروت، هویت و دارایی‌های ملی و دینی مردم مسلمان قفقاز را یکجا دفن کنند.

اما این غارتگران ظالم غیرت دینی مردم مسلمان قفقاز را نشناخته بودند چون این مردم در رجعتی دوباره به اصل خویش به مثابه آتش‌سوزان از زیر خروارها خاکستر سرکوب و خفقان سر برآورد و روح حماسه ملی و غیرت دینی به پیکره قفقاز قهرمان بازگشت و در روز 19 ژانویه سال 1990 مصادف با 29 دی ماه 1368 به یاد ماندنی‌ترین روز تاریخ معاصر را رقم زده و بغض 70 ساله را شکستند.

در نتیجه توفانی عظیم به راه افتاد، آذری‌های عزیز با دل‌هایی سرشار از شوق به ایران و اسلام و به نشانه بازگشت به خویشتن اسلامی و ایرانی خود با شعارهایی که قبلاً هرگز در مورد آن شعارها هماهنگی نکرده بودند با شعارهای سرشار از اظهار علاقه به ایران و اسلام رو به سوی مرزهای ایران سرافراز نهادند به گونه‌ای که سیم‌های خاردار و آب‌های سرد و زمستانی رودخانه خروشان ارس نیز نتوانست مانع اراده و خواست این مردم شود.

در این بیانیه آمده است: لیکن پس از 24 سال از این حادثه ماندگار که نقطه عطفی در تاریخ آذربایجان به شمار می‌رفت یکی از کهنه سربازهای کیاس و سیاس شوروی سوسیالیستی سابق، عمق هویت‌خواهی مردم مسلمان آذری را به صراحت در می‌یابد و می‌فهمد که چنانچه روح حماسی و جنبه‌های دینی این حادثه از متن آن حرکت بزرگ تهی نشود از سویی در تاریخ امروز و فردای کشور تازه استقلال یافته آذربایجان و در جریان جعل و تحریف تاریخ و فرآیند ملت‌سازی و هویت‌پردازی مجعول‌شان مزاحم و مانع بزرگی ایجاد خواهد شد و از طرف دیگر مخاطرات بزرگ امنیتی برایشان رخ خواهد داد، از این‌رو اظهار می‌دارد که این ابراز ارادت‌ها و عشق‌ورزی‌ها نه به انگیزه اسلام و ایران، بلکه صرفاً به جهت دواعی ناسیونالیستی صورت گرفته است و باید این روز را به عنوان روز همبستگی آذری‌های دو سوی ارس و اتحاد بین آنها نام نهاد. (!!!!)

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: همچنین در سهوی عامدانه تاریخ این حادثه عظیم را از 19 ژانویه 1990 به 31 دسامبر تغییر داد تا به خیال خام وی، فروغ این واقعه بزرگ هویت‌طلبانه تحت‌الشعاع جشن‌های سال نو میلادی قرار گیرد. البته وی بعدها با درایت و زیرکی غیر‌قابل انکار خود اظهار داشت کسانی که دم از اتحاد و الحاق می‌زنند مشتی مجنون هستند.(!!؟) چه اگر بنابر پیوند باشد دست را به پیکر پیوند می‌زنند نه بالعکس!

البته ما همواره آن فرد را به خاطر این مساله و به خاطر برخی دیگر از اظهارات و تصمیمات سنجیده‌اش تحسین کرده و افراد بعد از وی را به تبعیت از اسلاف گذشته خودشان دعوت می‌کنیم. 

در ادامه این بیانیه دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌های آذری زبان اعلام کردند: بیانات به هنگام، عالمانه و دلسوزانه حضرت آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه فهیم اردبیل را که خود،کارشناس و خبره تاریخ قفقاز است و اعلام روز 19 ژانویه را به عنوان روز آذری‌های مسلمان جهان در خطبه‌های ارزشمند و تاریخی روز 27 دی ماه 1392 اقدامی شایسته در جهت احیای هویت دینی و تاریخی آذری های مسلمان، ارزیابی و از اهتمام و مساعی همیشگی معظم له در مواجهه با جریان‌هایی که هویت مردم مسلمان را هدف خود قرار داده‌اند و قصد تحریف حقایق تاریخی را دارند قدردانی می‌کنیم و از مواضع دقیق ایشان اعلام حمایت می‌کنیم و تقارن این نامگذاری با سالروز ولادت پیامبر رحمت و مهربانی را نشانه‌ای از توجه ذات اقدس الهی به مردم مسلمان قفقاز و کلیه آذری‌های مسلمان می‌دانیم.

در بیانیه این دانشجویان تاکید شده است: در برهه کنونی آذری‌های سراسر جهان کسی غیر از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله را که از سلاله پاک رسول الله (ص) و امیر مومنان (ع) و فرزند حضرت فاطمه الزهرا (س) بوده و خود از مفاخر آذری‌ها است به رهبری خود نمی‌شناسند.

دانشجویان رهبران خود خوانده آذری‌ها را به بازبینی دوباره و مطالعه دقیق دفتر هویت نسل آذری و جزئیات تاریخ دیروز و امروز آنها فرا می‌خوانند و اعلام می‌کنیم که ما از همه آذری‌های دنیا، از دیاسپورا و شخصیت‌های موثر آذری در آذربایجان، روسیه، ترکیه، اکراین، اروپا و آمریکا دعوت می‌کنیم تا در راستای احیای هویت محتشم و فاخر آذری‌های مسلمان جهان از ظرفیت‌های موجود به جد استفاده کرده و هر ساله روز 19 ژانویه را به عنوان روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان گرامی نگه دارند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما از کنار مزار شاه اسماعیل صفوی به آذری‌های آن سوی ارس درود می‌فرستیم و دستانشان را به گرمی می‌فشاریم و بیان خردمندانه حیدر علی اف را به حاکمان کنونی کشور جمهوری آذربایجان گوشزد می‌کنیم که «70 درصد مردم آذربایجان، اصالت اردبیلی دارند» یعنی اردبیل وطن تاریخی و مام اصلی آذری‌های آن سوی ارس است و عشق به اهل بیت (ع) به ویژه ارادت به وجود مقدس حضرت حسین بن علی (ع) را از این مام تاریخی، به ارث برده‌اند، با امام حسین (ع) زاده شده‌اند، با حسین(ع) زیسته‌اند و انشاالله با ذکر یا حسین، سرنوشت امروز و فردایشان را به مسیر اصلی خود باز خواهند گرداند و بر سر این عشق به اهل بیت (ع) با احدی به ویژه با نژاد‌پرستان قوم‌گرا هیچ معامله‌ای نخواهند کرد.

انتهای پیام/62004/ق10/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول