اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

پیش شرط‌‎های «کرزی» در امضای پیمان امنیتی برای افغانستان حیاتی است

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به افزایش ناامنی‎ها و حمله نظامیان خارجی به منازل مسکونی در افغانستان اظهار داشت که پیش شرط‎های رئیس‌جمهور افغانستان برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن برای این کشور حیاتی است.

پیش شرط‌‎های «کرزی» در امضای پیمان امنیتی برای افغانستان حیاتی است

«نثار احمد حارس» عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت که حملات نظامیان خارجی به منازل مسکونی افغان‎ها و افزایش ناامنی‎های اخیر در این کشور بیانگر معقولیت در پیش شرط‎های رئیس جمهور این کشور برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن است.

حارس افزود: افزایش ناامنی‎ها از سوی طالبان در این اواخر از روستاها به شهرهای مهم و کلیدی افغانستان رسیده که نشان می‎دهد هزینه ناامنی‎ها و فعالیت تروریستی طالبان در افغانستان بالا رفته است.

به باور وی، دولت و نیروهای امنیتی افغانستان برای کاهش ناامنی‎های اخیر باید جلوی حملات تروریستی طالبان را بگیرد و به همین علت رئیس جمهور افغانستان راه بیرون رفت از این چالش در افغانستان را، راه مذاکره با طالبان پنداشته است.

به گفته وی، دولت افغانستان به رهبری حامد کرزی به این نتیجه رسیده است که راه رسیدن به صلح و کاهش ناامنی‎ها و خشونت‎ها در این کشور راه جنگ با طالبان نبوده، بلکه راه مذاکره با طالبان است که آغاز این مذاکره باید به طور عملی با آن گروه باشد تا میزان ناامنی‎ها و خشونت‎ها در این کشور پائین بیاید.

این عضو مجلس سنای افغانستان نیز اعتقاد بر این دارد که آغاز عملی مذاکره با طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی فعال در افغانستان می‎تواند میزان ناامنی‎ها را در این کشور پائین آورده و صلح را به جای آن نهادینه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئولیت حملات انتحاری اخیر در ولایات و مرکز افغانستان را همواره گروه طالبان آن ‎را به عهده گرفته و این بیانگر آن است که تمام ناامنی‎ها و خشونت‎ها را آن گروه در این کشور دامن می‎زند.

وی معتقد است که اگر دولت افغانستان قادر به مذاکره و صلح با طالبان شود، ناامنی‎ها در این کشور تمام خواهد شد، زیرا مردم کشور هرگز دست به خشونت و ناامنی در کشور خود نخواهند زد.

او گفت: اگر دولت آمریکا واقعاً خود را حامی تروریست و طالبان در افغانستان ندانسته و خود را دوست ملت و دولت این کشور می‎پندارد، باید پیش شرط حامد کرزی مبنی بر آغاز عملی روند مذاکره با طالبان را، قبول کند.

توقف فوری حملات نظامیان خارجی به منازل مسکونی افغان‎ها

حارس در ادامه اظهار داشت که حملات نظامیان خارجی به خانه‎های مردم افغانستان از چندین سال به این سو از میان غیرنظامیان افغانستان قربانی زیادی گرفته است که این قربانی گرفتن از میان غیر نظامیان باید از بین برود.

به باور وی، مردم افغانستان به هیچ گروه تروریستی وابستگی ندارند و نبایستی مورد حمله هوایی نظامیان خارجی و آمریکایی قرار گیرند.

وی افزود: دولت افغانستان برای توقف حملات نظامیان آمریکایی به منازل مسکونی افغان‎ها آن را یکی از پیش شرط‎های خود برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن قرار داده است که اقدامی عاقلانه شمرده می‎شود.

این عضو مجلس سنای افغانستان بر این باور است که این پیش شرط حامد کرزی می‎تواند از کشته شدن افراد بی‎گناه در این کشور جلوگیری کرده و جلوی خودسری‎های نظامیان آمریکایی را در این کشور بگیرد.

انتخابات باید شفاف برگزار شود

حارس در ادامه به شفافیت انتخابات و عدم مداخله کشورهای خارجی اشاره کرد و اظهار داشت که شفافیت انتخابات یکی از اصل‎های مهم برای برگزاری آن و دلیلی بر اعتماد مردم به روند انتخابات می‎باشد.

به اعتقاد وی، مقامات آمریکایی به جای اینکه از انتخابات افغانستان حمایت کنند، بیم آن دارند که آن‎ها در این انتخابات مداخله کنند، زیرا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آن‎ها تلاش کرده بودند تا به طور گسترده در آن مداخله کرده و حامد کرزی را از قدرت در این کشور کنار زنند.

وی معتقد است که برگزاری انتخابات به طور شفاف و عادلانه حق ملت افغانستان است که در آن باید نماینده آینده کشور خود را انتخاب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت آمریکا بایستی به این حق مردم افغانستان احترام گذاشته و اگر می‎خواهد با دولت این کشور روابط دوستانه‌ای داشته باشد، باید پیش شرط رئیس جمهور افغانستان را بپذیرد.

وی افزود: گمانه‌زنی‎هایی وجود دارد که دولت آمریکا می‎خواهد در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مداخله کند و گفته می‎شود که این گمانه‌زنی‎ها نیز نزدیک به واقعیت است، زیرا اگر چنین نمی‎بود، دولت آمریکا پیش شرط حامد کرزی را قبول می‎کرد.

بی‎مسئولیتی آمریکا در قبال افغانستان

به گفته حارس، نیروهای آمریکایی طی 13 سال گذشته تلاش نکرده‎اند تا ناامنی‎ را کاهش و تروریسم را ریشه‎کن کنند به همین علت گمانه‎زنی‎هایی وجود دارد که آن‎ها با تروریست‌ها همکار و آن‎ها را مورد حمایت قرار می‌دهند.

این عضو مجلس سنای افغانستان در ادامه از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد نیروهای امنیتی افغانستان یادآور شد و گفت که آن‎ها به کارکردهای خود در 13 سال حضور خود در افغانستان نمره منفی می‎گذارند.

وی تصریح کرد که دولتمردان آمریکا می‎گویند در صورت خروج نظامیان آن کشور از افغانستان، نظامیان افغان قادر به تأمین امنیت نبوده و این کشور اول به سوی ناامنی و خشونت می‎رود و پس از آن طالبان این کشور را دوباره تصرف خواهند کرد.

او گفت: اگر این اظهارات مقامات آمریکایی نزدیک به واقعیت باشد و در صورت خروج آن‎ها از این کشور طالبان جای آن‎ها را پر کنند، پس دستاورد حضور 13 ساله آنان کجا خواهد رفت؟

وی افزود: مقامات آمریکایی باید کارکردهای خود برای افغانستان در 13 سال حضور خود را به گونه‌ای درست ارائه کنند و اگر هیچ دستاوردی ندارند، پس اعلام کنند که حضور آن‎ها در افغانستان هیچ تأثیر و تغییری بر اوضاع این کشور نداشته است.

این عضو مجلس سنای افغانستان همچنین از اظهارات اخیر مقامات «ناتو» در افغانستان انتقاد کرد و گفت که آن‎ها باید در این راستا دلایل خود را اعلام می‎کردند.

صبح امروز رئیس ناتو اعلام کرده که در صورت خروج نظامیان آن‎ها دولت افغانستان نمی‎تواند حتی نیروهای امنیتی افغان را در اختیار خود داشته باشد. 

به باور وی، ناتو و آمریکا مستقیماً در پس پرده‎های ناامنی افغانستان دست داشته و تروریسم را در این کشور حمایت می‎کنند.

وی افزود: این اظهارات رئیس ناتو از حمایت‌های پشت پرده با طالبان پرده برداشته و نشان می‎دهد که تمام فعالیت‎های تروریست‌ها در خاک افغانستان با حمایت آن‎ها بوده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول