اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا آغاز می‌شود

بر اساس تقویم از پیش تعیین شده کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور فردا (یکشنبه) آغاز می‌شود.

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، براساس تقویم از پیش تعیین شده کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از فردا (13 بهمن) به مدت 2 ماه (13 فروردین 93) مبارزات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت.

قرار است ستادهای 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا 48 ساعت قبل از آغاز رای‌گیری (روز انتخابات) به فعالیت خود ادامه دهند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در 16 فروردین سال آینده برگزار می‌شود.

بر اساس اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان بمدت 2 ماه و نامزدهای شوراهای ولایتی این کشور نیز بمدت یک ماه می‎توانند به تبلیغات انتخاباتی ادامه دهند.

امنیت نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان در حالی آغاز می‎شود که برخی از مناطق این کشور از امنیت کامل برخوردار نیستند و در عین حال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و تیم‎های کاری آن‎ها نیز برای انجام مبارزات انتخاباتی بایستی به آن مناطق سفر کنند.

با این حال، مسئولان وزارت کشور افغانستان گفته‎اند که در صورت نیاز، نامزدهای ریاست جمهوری این کشور را با «بالگرد» به مناطق مورد نظرشان انتقال می‌دهند.

«مجتبی دانش»، از سخنگویان وزارت کشور افغانستان نیز گفته که برای تأمین امنیت هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری 15 محافظ و برای هر معاون وی نیز 10 محافظ در نظر گرفته شده است همچنین هر نامزد 3 خودروی زرهی و 3 خودرو برای اسکورت خواهد داشت که تامین هزینه‌های امنیتی به عهده وزارت کشور افغانستان است.

وی تاکید کرده که نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان، محافظان خویش را از میان افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند انتخاب کنند.

به گفته دانش، روند گزینش محافظان از هفته گذشته آغاز شده و فردا (یکشنبه) پایان می‌یابد.

گفته می‎شود، ناامنی‎ها در برخی از مناطق افغانستان از مهمترین موانع مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور است.

این در حالی است که برخی از اعضای پارلمان افغانستان می‌گویند: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بایستی به صورت شفاف، عادلانه و دور از مداخله مقامات افغان و کشورهای خارجی صورت گیرد.

این نمایندگان معتقدند که مقامات آمریکایی در افغانستان در تلاش برای مداخله در انتخابات سال آینده افغانستان هستند تا نامزد مورد نظر خود را به قدرت برسانند.

سرمای هوا مشکلی برای مبارزات انتخاباتی

افغانستان با داشتن کوه‎های صعب العبور و مناطق کوهستانی یکی از کشورهای کوهستانی منطقه بشمار می‎رود و بیش از 80 درصد مردم این کشور در این مناطق زندگی می‌کنند بنابراین در فصل زمستان مردم برخی مناطق بدلیل سرما و بارش برف نمی‌توانند در اجتماعات شرکت کنند.

به نظر می‎رسد که افزایش سرمای هوا در بسیاری از مناطق افغانستان یکی از چالش‎های جدی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و پارلمان این کشور نیز چندی پیش با ابراز نگرانی، سرمای هوا را از چالش‎های پیش روی انتخابات و مبارزات انتخاباتی در این کشور دانستند.

 

برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان نیز برگزاری انتخابات در 16 فروردین سال آینده را در مناطق سردسیر این کشور ناممکن دانسته و خواستار تعویق انتخابات این کشور شده بوند.

با این حال، «یوسف نورستانی»، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز در مجلس سنای این کشور اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تعویق نخواهد افتاد زیرا این زمان را خود نمایندگان مجلس سنا و پارلمان این کشور تعیین کرده‌اند.

«بشیر احمد ته ینج»، سخنگوی حزب جنبش اسلامی و عضو پارلمان افغانستان در این مورد به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت که سرمای هوا می‎تواند بزرگترین چالش پیش روی انتقال تجهیزات برای مبارزات انتخاباتی در مناطق سرد سیر این کشور شود.

وی افزود: تیم‎های انتخاباتی نمی‎توانند بدلیل سرمای هوا در برخی از مناطق دور دست فعالیت کنند و مردم از شناخت کامل نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری محروم خواهند شد.

با آنکه گفته می‎شود، سرمای هوا و ناامنی بزرگترین چالش فراروی مبارزات انتخاباتی افغانستان است اما فردا یکشنبه 11 نامزد ریاست جمهوری افغانستان مبارزات انتخاباتی خود را آغاز می‌کنند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول