اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات افغانستان، آزمونی تاریخی و سرنوشت‌ساز/۳

نگاهی به چالش‎ها و رقابت‌های انتخاباتی افغانستان

افغانستان در حالی خود را آماده برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌کند که بدون تردید چالش‌هایی بر سر راه برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات در این کشور همچنان وجود داشته و مطرح است.

نگاهی به چالش‎ها و رقابت‌های انتخاباتی افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، امروز 13 بهمن، کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان به صورت رسمی مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده و از این طریق تلاش خواهند کرد تا برای به دست آوردن رای مردم به رقابت بپردازند.

انتخابات و تغییر کارگزاران سیاسی و مناسبات قدرت براساس آرای مردم، یک پدیده مدرن است، از این رو برای رسیدن به این هدف نیاز به ابراز مدرن دارد تا مشارکت سیاسی مردم را به عرصه انتخابات با خود داشته باشد.

آنچه که در جهان امروز به امری معمول تبدیل یافته است، گرایش مردم به برنامه‎ کاندیدا‌هاست اما به نظر می‎رسد که در افغانستان با در نظر داشت شرایط و سطح دانش مردم، گزینش یک نامزد برای مردم بر معیارهای قومی، قبیله‎ای و گروهی استوار است.   

نبود نظام حزبی و عدم وفاداری به تعهدات

دموکراسی که امروز به عنوان وسیع ترین و برزگترین سنت فکری، ادعای ارائه راهکار برای دولت‌داری غیر ایدئولوژیکی را دارد، تاکید بر نظام حزبی داشته و حتی باور بر این است که نظامی حزبی تجلی عینی دموکراسی است اما در افغانستان نبود نظام حزبی که از آن در نظام‎های دموکراتیک یاد می‌شود، یکی از مشکلات عمده در افغانستان به شمار می‎رود.

در کشورهایی که نظام‎های حزبی حاکم است، احزاب راهکارها و طرح‎های مشخصی برای مشکلات کشور ارائه می‎کنند تا از این طریق بتوانند به آرای مردم دست یافته و به قدرت برسند.

از آنجایی که احزاب دارای تشکیلات منظم و منسجم هستند، تصمیمات و راهکارهایی که ارائه می‎شود، هم سنجیده تر و هم ضمانت اجرایی آن در آینده محتمل تر به نظر می‎رسد، در حالی که تصمیمات افراد فصلی و ضمانت برای اجرای تعهدات ارائه شده وجود ندارد.

وجود شکاف‎های عمیق اجتماعی

افغانستان امروز، بدون تردید تا حدی متاثر از سیاست‌‎های قومی و قبیله‎ای گذشته است و مردم بیشتر از آنکه به برنامه‎های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توجه داشته باشند، بیشتر مسائل قومی و تباری را در نظر دارند.

در افغانستان هنوز شکاف‎های اجتماعی که بر اساس قومی و تباری از گذشته‎های دور ایجاد شده بود، سلطه خود را از دست نداده است و حتی احزاب که ایجاد شده‌اند نیز به شکلی بر این شکاف‎ها استوار هستند.    

توقع و انتظار مردم از کاندیداهای انتخابات

طبیعی است که توقع و انتظارات مردم از نامزدهای ریاست جمهوری، در کشورهای مختلف براساس نیازمندی‎ها متفاوت است، اما در افغانستان با آنکه در شریط کنونی امنیت، صلح، بیکاری، بازسازی و ثبات اولویت‎های اولیه را در بر می‌گیرد، اما مردم کمتر به این مسائل توجه دارند.

تاکنون روشن نیست که آیا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، به مسائلی مانند مذاکره یا تماس با طالبان خواهند پرداخت یا خیر.

پیمان امنیتی چالشی برای نامزدهای انتخابات

یکی از چالش‎های بزرگ مبارزات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد امضای پیمان امنیتی با آمریکاست و موضع گیری آنان در این مورد با آنکه حساسیت برانگیز است، سرنوشت ساز نیز می‎تواند باشد. 

حمایت کاندیداها از امضای این پیمان، با واکنش شدید مردم افغانستان مواجه خواهد شد، به خصوص کسانی که در روستاهای دور دست قرار دارند و در ضمن از حملات نظامیان آمریکایی و رفتار خشن آنان در امان نمانده‌اند.

همچنین، در مناطق که طالبان تسلط دارند، اعلام حمایت از پیمان امنیتی می‌تواند بهای سنگینی را متوجه نامزدهای انتخابات سازد.

از احزاب‎ و مجتمع‎های فرهنگی فصلی تا گروهای انتخاباتی  

با فرارسیدن زمان انتخابات و مبارزات انتخاباتی، اتحادیه‎ها، گروها، روزنامه‎های فصلی که مخصوص انتخابات است نیز از راه رسیده‌اند تا در مبارزات انتخاباتی سهم گرفته و شرکت جویند.

اینگونه احزاب و یا انجمن‎های فرهنگی جوانان، شوراهای قومی و قبیله‎ای فصلی بوده و تنها در زمان انتخابات ظهور می‎کنند، تا از این طریق به منافع مادی و یا هم سیاسی برسند.

از آنجایی که اینگونه احزاب و ... بر اساس یک ایده و آرمان خاصی ایجاد نمی‎شوند، کاندیداهای آنان هم آنچنان اعتماد و امیدوار به سخنان و وعده‎های آنان ندارند.

شاید اکنون در کنار هر کاندیدی، بیشتر از 40 انجمن، روزنامه‎ یا شوراهای قومی و صنفی صف بسته‎اند.

سنت مبارزات انتخاباتی در افغانستان 

کاندیداها در مبارزات انتخاباتی، مانند بقیه کشورها، تلاش خواهند کرد تا با راه‌اندازی تبلیغات و ارائه برنامه‎های مردم پسند، حمایت و آرای مردم را با خود داشته باشند.

این مبارزات حاوی نصب پوسترهای تبلیغاتی در بر روی دیوار، برگزاری جلسات در محافل عمومی، ایراد سخنرانی، استفاده از رسانه‎های جمعی بوده و تا اقناع مردم از طریق پول و وعده پست و مقام در دولت آینده به پیش خواهد رفت.

محدودیت‎ها        

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان در همین حال، محدودیت‎هایی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته است و در صورت تخلف از آن مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، هر کاندیدی نمی‎تواند بیشتر از 10 میلیون افغانی در جریان مبارزات انتخاباتی خرج کند و هر نامزد مکلف است تا از مصارفی که در هنگام مبارزات اعلام کرده است به این کمیسیون گزارش دهد.

عدم دسترسی مساوی به رسانه‎ها/ استفاده از امکانات دولتی

عدم دسترسی به رسانه‎ها به صورت برابر و مساوی یکی دیگر از مشکلات برخی نامزدهای انتخاباتی به شمار می‎رود.

استفاد برخی کاندیداها از امکانات دولتی در پیکارهای انتخاباتی، موارد دیگر از نگرانی‎های کاندیداهاست که توازن در امکانات را برهم خواهد زد و نگرانی‎های نیز در این مورد وجود دارد.

عدم بی طرفی دولت در جریان مبارزات انتخاباتی، یکی دیگر از نگرانی‎هایی است که در  این اواخر از سوی برخی کاندیداها مطرح شده است.

با همه مشکلات و نگرانی‎هایی که مطرح شد انتظار می‎رود، مردم افغانستان با در نظر داشت رنجی که در چندین دهه گذشته دیده‌اند، مسائل قومی، حزبی و تباری را کنار گذاشته و به شخصی رأی دهند که بتواند افغانستان را از بحران فعلی نجات داده و به ثبات و آرامش نسبی برساند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول