اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات ریاست جمهوری افغانستان/25

عضو ستاد «عبدالله»: تقلب بزرگ‎ترین چالش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است

عضو ستاد انتخاباتی «عبدالله عبدالله» کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان، احتمال تقلب انتخاباتی را بزرگ‎ترین چالش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عنوان کرد.

عضو ستاد «عبدالله»: تقلب بزرگ‎ترین چالش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است

«محمود صیقل» عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: در کنار مشکلات امنیتی به عنوان یک امر قابل انتظار و سردی هوا به عنوان یک مشکل طبیعی، بزرگ‎ترین چالش انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان، احتمال تقلب‎ها و تخلف‎های انتخاباتی می‎باشد.

صیقل اضافه کرد: برای پیشگیری از انجام تقلب در انتخابات، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، طرح پیشنهادی‎ را آماده کرد‎ه‎اند که اجرای آن می‎تواند برای پیشگیری از تقلب‎های گسترده، مفید و موثر تمام شود.

این عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، طرح یاد‎شده را شامل 4 مرحله معرفی کرد.

1.نظارت رای‎‎دهندگان(هر رای‎دهنده 1 ناظر) که به این معناست که رای‎دهندگان نباید تنها رأی ‎دادن را مسئولیت خود بدانند، بلکه نظارت از انتخابات را نیز وظیفه خود تلقی کنند، تا تعداد ناظران به تعداد رای‎دهندگان بالا رود.

2.نظارت ناظرانِ مربوط به ستادهای انتخاباتی که در تمام مراکز رای‎دهی باید ناظران ستاد انتخاباتی حضور داشته ‎باشند و تمام آثار و شواهد انجام تقلب‎ را مستند سازی کنند.

وی خاطرنشان کرد که ستاد عبدالله عبدالله، در این مورد حساس ورود بیشتری خواهند بود و  بیشترین ناظر در مراکز رای‎دهی خواهند فرستاد.

3. نظارت رسانه‎های ملی و بین‌المللی که بدین معناست که مهم‎ترین رسالت رسانه‎ها و به ‎ویژه رسانه‌‎های داخلی، پوشش اتفاقات انتخاباتی و مخصوصا انتشار موارد مرتبط به انجام‎ تقلب‎ها در انتخابات می‎باشد.

4. نظارت ناظران بین‌المللی که ناظران بین‌المللی باید به آن مراکز رای‎دهی، بیشتر تمرکز و توجه داشته‎باشند که احتمال تقلب در آن‎جا بیشتر است و همچنان باید به ناظران داخلی فرصت دهند تا شواهد و مدارک تهیه‎شده خود را به آن‎ها(ناظران بین المللی) تسلیم نمایند.

ستاد انتخاباتی عبدالله بیشترین آسیب را تجربه کرده است

صیقل، از کشته‎شدن 3 عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله از یک روز پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی تاکنون یاد کرده و بیان داشت: این ستاد بیشترین آسیب امنیتی را تاکنون تجربه کرده است که در این مورد از دولت افغانستان خواهان تعقیب این قضیه(کشته‎شدن 3 عضو انتخاباتی این ستاد) و تهیه گزارش در این مورد و تحویل‎ آن به این ستاد می‎باشد.

این عضو ستاد انتخاباتی عبدالله، افزود: نهادهای امنیتی مربوط، در دولت افغانستان، اطمینان داده بودند که اعضای ستاد انتخاباتی کاندیداها می‎توانند با آرامش خاطر فعالیت‎های خود را آغاز کنند؛ اما در این مورد تا حدی غفلت صورت گرفت و اکنون باید از سوی نهادهای امنیتی، تلاش صورت گیرد تا مشخص شود که کدام عوامل و عناصر در پشت انجام این حملات به جان اعضای این ستاد، دست داشته‎اند.

ضرورت پرهیز از برخورد سیاسی با امنیت

صیقل، از احتمال راه‎اندازی بازی‎های سیاسی در مورد امنیت ابراز نگرانی کرده و گفت: نباید، امنیت انتخابات از بازی‎های سیاسی متاثر شود و برخی مراکز رای‎دهی، به صورت عمدی و به بهانه ملاحظات امنیتی بسته شود؛ بلکه مسئله امنیت، فارغ از مسائل دیگر باید در کانون توجه نهادهای امنیتی قرار گیرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول