اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه اصفهان ۹۵

سرانه فضای سبز اصفهان به ۲۹ مترمربع می‌رسد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: برنامه‌هایی برای اجرا در شهر اصفهان تا پایان برنامه پنجم توسعه اصفهان 95 پیش‌بینی شده و سرانه فضای سبز شهر اصفهان به ازای هر شهروند تا پایان این برنامه به ۲۹ مترمربع می‌رسد.

سرانه فضای سبز اصفهان به ۲۹ مترمربع می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان احمد سلیمانی‌پور پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به اینکه شهر اصفهان همیشه در کشور زبانزد بوده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی، تحقیق، آموزش، نظارت، توانمندسازی، منابع انسانی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه فضای سبز به عنوان رسالت اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این سازمان منابع انسانی خوبی دارد و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه منابع انسانی در این سازمان وجود دارد اضافه کرد: کارشناسان متخصص و فنی بسیاری در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان وجود دارد و ما با اتکای به این ظرفیت‌ها درصدد رشد و توسعه فضای سبز موجود در سطح شهر هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه داشتن فضای سبز باطراوت و پایدار با اتکای به توانمندی‌های نیروهای متخصص این سازمان امکان‌پذیر است، تصریح کرد: این سازمان از یک نظام برنامه‌ریزی هدفمند برخوردار است و برنامه‌ریزی‌های لازم را در راستای دستیابی به فضای سبز پایدار و با طراوت انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برون‌سپاری فعالیت‌ها در حوزه فضای سبز یکی دیگر از اقدامات این سازمان محسوب می‌شود، ادامه داد: تولید و توزیع نهال و گل‌های مورد نیاز در سطح شهر با استفاده از برون‌سپاری فعالیت‌های حوزه فضای سبز در اصفهان صورت می‌گیرد.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه در برنامه توسعه اقتصادی کشور هدف این است که بخش‌های خصوصی را رونق بدهیم تاکید کرد: تا 5 درصد اقتصاد کشور در آینده باید در اختیار تعاونی‌ها باشد.

وی به سرانه فضای سبز شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شهر اصفهان با حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت از 5/26 مترمربع سرانه فضای سبز برخوردار است، در صورتی که سرانه فضای سبز شهر اصفهان در سال 1302 با 90 هزار نفر جمعیت 5/102 مترمربع بوده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه استاندارد سازمان ملل برای سرانه فضای سبز بین 20 تا 25 مترمربع است،گفت: شهرداری اصفهان برنامه‌هایی را برای اجرا در شهر اصفهان تا پایان برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده است و براساس این موضوع و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرانه فضای سبز شهر اصفهان تا پایان این برنامه به 29 مترمربع می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در این سازمان واحدی به اسم بخش تحقیقات و آموزش وجود دارد اظهار کرد: رویکرد ما این است که با استفاده از ظرفیت‌ها و مراکز دانشگاهی و تخصصی مشکلات موجود در عرصه فضای سبز را به عرصه پژوهشی وارد کنیم و با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌ها مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

سلیمانی‌پور به فعالیت ایستگاه‌های تحقیقاتی در راستای رسیدگی به وضعیت فضای سبز در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این ایستگاه‌ها در محمود‌آباد و شرق اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در اصفهان باید گیاهانی پرورش داده شود که با در مقابل خشکسالی و کم‌آبی‌ها مقاوم باشند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی برای تولید انبوه گیاهان مورد نیاز با شرایط شهر و خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها ضرورت دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی از گیاهان به دلیل آب‌بر بودن با شرایط کم‌آبی اصفهان هم‌خوانی ندارد و این گیاهان نباید در اصفهان کاشته شود، اضافه کرد: کشت گونه‌های گیاهی با نیاز آبی بالا باید از سیستم توسعه فضای سبز در سطح شهر حذف شود.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این سازمان، تغییر الگوی کشت در فضای سبز شهر اصفهان صورت می‌گیرد، تاکید کرد: همچنین گونه‌های گیاهی مناسب با شرایط اصفهان به فضای سبز شهری منتقل می‌شود.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار هکتار فضای سبز با دو میلیون و 500 هزار اصله درخت در اصفهان وجود دارد، افزود: حدود 500 هزار خودرو در شهر اصفهان تردد می‌کنند و تردد خودرو‌ها یکی از دلایل اصلی ایجاد آلاینده‌های جوی در سطح شهر محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای جلوگیری از آثار و مضرات ناشی از آلاینده‌های جوی به فضای سبز شهری باید در اصفهان صورت بگیرد، گفت: آلاینده‌های جوی آثار منفی بسیاری را بر سلامت مردم و شهر می‌گذارند و این آلاینده‌ها برای حفظ فضای سبز باید ساماندهی شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته هر ساله 20 هزار لیتر سم در فضای سبز موجود در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اظهار کرد: اما برنامه‌ریزی‌های لازم را در راستای استفاده کمتر از سم برای سمپاشی فضای سبز شهری انجام داده‌ایم و با انجام این اقدامات استفاده از سم در فضای سبز شهری به 9هزار لیتر می‌رسد.

وی با بیان اینکه تردد خودرو‌ها در سطح شهر یکی از مشکلات اصفهان تلقی می‌شود، ادامه داد: اصفهان امروز به یک پارکینگ تبدیل شده است و این وضعیت باید ساماندهی شود.

سلیمانی‌پور با تاکید بر اینکه در گذشته در اصفهان استفاده از دوچرخه برای تردد در سطح شهر به میزان بسیاری صورت می‌گرفته است، تصریح کرد: آثار باستانی، فضای سبز و مشاهیر و علما از شاخصه‌های اصفهان هستند که امروز این شاخصه‌ها به دلایل مختلفی دستخوش تغییراتی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 500 هکتار از فضای سبز موجود در اصفهان در اختیار شهرداری قرار دارد، اضافه کرد: هر ساله حدود 30 میلیارد تومان برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در شهر اصفهان هزینه می‌شود و حفظ و نگهداری فضای سبز شهری به مدیریت ویژه‌ای نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال آتی شهرداری 38 میلیارد و 500 میلیون برای حفظ و نگهداری فضای سبز موجود در سطح شهر پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: همچنین در بودجه سال آتی شهرداری 200 میلیارد تومان برای توسعه و تملک فضای سبز وجود در سطح شهر اصفهان پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 91 پارک شهری در اصفهان وجود دارد، افزود: همچنین یک‌هزار نقطه فضای سبز و پارک محلی در اصفهان وجود دارد.

سلیمانی‌پور با اشاره به اینکه هر ساله نهال‌های مثمر و غیر‌مثمر برای توسعه سرانه فضای سبز در اصفهان توزیع می‌شود، گفت: زیتون، انار، خرمالو، آلبالو، مو، سیب گلاب، عناب، به و انجیر از نهال‌های مثمر و سرو شیراز، برگ بو، یاس معطر، سرو ناز و یاس زرد از نهال‌های غیر‌مثمر هستند.

وی با بیان اینکه شهروندان با تماس با شماره 137 می‌توانند نسبت به درخواست دریافت نهال از شهرداری اقدام کنند، اظهار کرد: این سازمان در کنار توزیع نهال‌ها به شهروندان نسبت به ارائه بروشوری از نحوه حفظ و نگهداری نهال‌ها به متقاضیان اقدام می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: کلینیک خدمات مشاوره‌ای سیار در زمینه ارائه مشاوره به شهروندان برای نحوه حفظ و نگهداری گیاهان در اصفهان راه‌اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر توزیع 70 هزار اصله درخت بین شهروندان در اصفهان آغاز شده است، تصریح کرد: پیش‌‌بینی می‌شود که 30 هزار خانوار در اصفهان زیر پوشش این طرح قرار بگیرند.

سلیمانی‌پور با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل منابع طبیعی مقرر شده است که 820 هکتار اراضی شرق اصفهان در اختیار شهرداری قرار بگیرد، اضافه کرد: 400 هکتار از این اراضی را به زیر کشت برده‌ایم و در صورت نیاز توسعه کشت فضای سبز در شرق اصفهان را تا 800 هکتار پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است که تا پایان برنامه پنجم توسعه هر ساله 200 هکتار فضای سبز اصفهان توسعه داده شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه با بحران خشکسالی و کم‌آبی مواجه هستیم برای توسعه فضای سبز اصفهان از پساب فاضلاب استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه بزرگترین بام سبز کشور به اصفهان اختصاص دارد، افزود: این بام سبز در کنار شهرداری و بر روی پشت بام شهرداری قرار دارد و یکی از بام‌های سبز اصفهان در میدان امام علی (ع) ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهر نیز برای توسعه فضای سبز از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی استفاده شده است، گفت: به دلیل علاقه مردم به چمن‌کاری در سطح شهر نسبت به چمن‌کاری اقدام می‌شود، اما این موضوع باید برای مردم نهادینه شود که نباید در برخی مناطق چمن‌کاری صورت بگیرد.

سلیمانی‌پور با بیان اینکه با توجه به بحران کم‌آبی و خشکسالی موجود در اصفهان نباید در برخی مناطق موجود در سطح شهر درخت مورد کاشته شود، اظهار کرد: درختان با نیاز آبی کم باید در سطح شهر کاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه 200 هکتار از اراضی ناژوان به یک باغ گیاه‌شناسی تبدیل می‌شود، ادامه داد: طراحی ایجاد کلکسیونی از باغ رز گارد و باغ گیاهان پوششی در ناژوان طراحی شده است و این باغ‌ها در سال آتی در ناژوان ایجاد می‌شوند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه همچنین سال آتی نیز طراحی باغ‌های سبزیجات، فصول و باغ شفا‌بخش برای ایجاد در ناژوان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سال آتی راه‌اندازی 54 پارک در سطح شهر اصفهان در دستور کار شهرداری قرار دارد.

انتهای پیام/63004/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول