اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آب‌های گرم معدنی استان زنجان

آبگرم وننق خاصیت درمانی دارد / عدم شناخته شدن چشمه آبگرم «وننق»

چشمه آبگرم «وننق» یکی از چشمه‌های آبگرم استان زنجان محسوب می‌شود که خاصیت درمانی دارد اما آنگونه که باید به عنوان یک جاذبه طبیعی معرفی نشده است.

آبگرم وننق خاصیت درمانی دارد / عدم شناخته شدن چشمه آبگرم «وننق»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چشمه‌های آبگرم یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری است که برخی از آنها جنبه درمانی نیز دارند.

وجود آب‌های گرم معدنی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی و گردشگری مناطق مختلف محسوب می‌شود که سابقه استفاده از آنها به هزاران سال قبل می‌رسد.

امروزه در سطح جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده و اسپانیا استفاده صحیح از آب‌های معدنی گسترش یافته و یکی از اصولی‌ترین روش‌ها به منظور آسایش و توسعه منطقه‌ای و جذب درآمد محسوب می‌شود.

استان زنجان نیز از این نعمت طبیعی الهی بی‌بهره نبوده است و آبگرم «وننق» یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های استان به شمار می‌رود.

چشمه آبگرم معدنی «وننق» در حومه روستای وننق دهستان «قره‌پشتلو» قرار دارد که این چشمه آبگرم بین دو روستای «وننق» و «لگاهی» واقع شده است.

چشمه آبگرم «وننق» خاصیت درمانی داشته و نوع آن، آبگرم گوگردی است و وجه تسمیه چشمه «وننق» نیز به دلیل واقع شدن در محدوده روستای «وننق» از دهستان «قره‌پشتلو» است.

چشمه آبگرم «وننق» دارای دو مظهر است که مظهر نخست در حوضچه‌ای بسیار عمیق و با ابعاد دو در یک متر بوده که آب از شمال غربی به حوضچه خارج شده و در جویباری سرازیر می‌شود و آب آن در حدود 7 لیتر در دقیقه است.

مظهر دوم چشمه آبگرم که بزرگ‌تر است شامل حوضچه‌ای به ابعاد 2.65 در 2.60 متر است و عمق آن در حدود 120 سانتی‌متر برآورد شده که اطراف آن توسط افراد محلی به صورت سنگ‌چین در آمده است.

همه آب چشمه در قسمت پایین حوضچه به صورت استخرهای ذخیره آب روستایی از استخر خارج شده و در زمین جاری می‌شود و آب‌دهی آن در حدود 10 لیتر در دقیقه است.

مجرای خروج آب چشمه «وننق» به صورت سنتی توسط تعبیه خار و خاشاک و گل و سایر موانع کنترل می‌شود.

*تاثیر مطلوب آب چشمه «وننق» بر دفع مواد زاید بدن

آب چشمه «وننق» جزء آب‌های معدنی سولفاته کلسیک گرم است، اینگونه آب‌ها که یون‌های خود را از لایه‌های سنگی مجاور خود در زیر زمین می‌گیرند در ادرار زایی و کمک کردن به دفع مواد زاید بدن و اثرات مطلوب بر کبد و مجاری صفرایی موثر است.

*موثر بودن آب چشمه آبگرم «وننق» بر روماتیسم

استحمام در آب‌های آبگرم «وننق» آرام بخش بوده و از دردهای عصبی و عصبی مفصلی کاسته و حتی در درمان روماتیسم نیز موثر است.

مالیدن گل‌های مظهر نخست (لجن درمانی) بر روی بدن و به ویژه پاها در کاهش روماتیسم بسیار موثر است.

میزان فلوئور در آب این چشمه آبگرم، 5 میلی‌گرم در لیتر است که آشامیدن متوالی آن ممکن است موجب بروز بیماری فلوئوروز در انسان شود.

آب تنگه بالایی چشمه «وننق» سطحی بوده و در ردیف آب‌های بیکربناته و فسفاته کلسیک و منیزین سرد و نسبتا سنگین قرار دارد.

از مهم‌ترین مشکلات چشمه «وننق»، خاکی بودن قسمتی از راه بعد از انشعاب جاده روستاهای «وننق» و از جاده آسفالته زنجان – ارمغان است که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

متاسفانه بی‌مهری‌ها و بی توجهی‌ها نسبت به این جاذبه طبیعی سبب شده است علاوه‌بر عدم شناخته شدن آن، از امکانات و تسهیلات آنچنانی برخوردار نبوده و به سبک سنتی از آن استفاده شود.

چشمه آبگرم «وننق» نیز یکی از جاذبه‌های مهم استان محسوب می‌شود که حتی بسیاری از مردم استان زنجان از وجود آن اطلاعی ندارند.

با وجود همه مشکلات در عرصه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی استان زنجان، عدم معرفی این جاذبه‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مردمانی است که در کنار این جاذبه‌ها زندگی می‌کنند و انتظار دارند که صنعت توریسم در این مناطق رونق گرفته و سبب توسعه اقتصادی آنها شود.

امیدواریم مسئولان نسبت به معرفی چنین جاذبه‌هایی در استان اقدام کنند چرا که چشمه‌های آبگرم همچون «وننق» که خاصیت درمانی نیز دارند خود عامل مهمی برای جذب گردشگران و توقف آنها خواهد بود.

*بهره‌برداری از فاز نخست توسعه آبگرم «وننق»

بخشدار قره‌پشتلو در زمینه چشمه آبگرم «وننق» با تاکید بر اینکه فاز نخست توسعه مجموعه گردشگری و تفریحی آبگرم «وننق» در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: فازهای بعدی نیز باید پس از هماهنگی‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری تعریف شود.

احمد محمدی با بیان اینکه استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه مورد توجه است، اظهار داشت: در زمینه بهسازی مسیر دسترسی به این چشمه آبگرم نیز با اداره کل راه و شهرسازی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

این مسئول یادآور شد: طی چند ماه آینده مسیر دسترسی چشمه آبگرم «وننق» راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه در زمینه آبگرم «وننق» در دست اقدام است، افزود: این چشمه برای اجرای طرح توسعه نیاز به مطالعات جامعی دارد.

*رفع پا درد در چشمه «قطود بلاغی» زنجان

چشمه «قطود بلاغی» در جوار چشمه «وننق» واقع شده است که ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و 982 متر است.

این آبگرم بر اساس گفته مردمان بومی برای رفع پا درد بسیار مناسب است.

این چشمه آبگرم نیز از جمله جاذبه‌های استان زنجان محسوب می‌شود که نیاز به معرفی و سرمایه‌گذاری و توجه دارد.

---------------------------

گزارش از: فاطمه حیدری

---------------------------

انتهای پیام/73006/س30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول