اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی فارس:

سرانه فضای سبز در فارس از کل کشور بالاتر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: با وجود 2 میلیون و 200 هکتار اراضی جنگلی در فارس به ازای هر نفر در این استان پنج هکتار جنگل وجود دارد که این رقم از سرانه کشوری بالاتر است.

سرانه فضای سبز در فارس از کل کشور بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید کاظم بردبار بعد از ظهر امروز در آیین روز درختکاری که در پارک کوهستانی معراج برگزار شد به بیانات معظم‌له در مورد حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی، اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال در آغاز هفته منابع طبیعی در فرمایشات خود بر بحث ریزگردها، زوال و خشکیدگی جنگل‌ها و زنده کردن مجدد آنها تاکید فراوان کردند.

این مسئول با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری که «منابع طبیعی، با مردم و برای مردم» است، افزود: در سال‌های گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که فرهنگ منابع طبیعی را باید به معارف عمومی تبدیل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اینکه مساحت اراضی جنگلی از بین رفته به وسیله آتش‌سوزی گاهی بیشتر از نهال‌های کاشته شده است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های عمرانی نابجا نیز سبب قطع درختان بالای یک‌هزار سال شده و کاشت نهال‌های تازه که بیشتر از یک‌سال سن ندارند نمی‌تواند جای آن تضییع را بگیرد.

بردبار با اشاره به سه عنصر آب، هوا و خاک گفت:  درخت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عضو جامعه محیط زیست است و آب و هوای سالم از محیط زیست سالم به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت در زمینه منابع طبیعی باید در بحث نگهداری باشد، افزود: باید توجه داشته باشیم که منابع طبیعی تجدید شونده که خداوند به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده تا حدی توان تجدید دارد و ما انسان‌ها نباید عرصه را بر طبیعت تنگ کنیم.

این مقام مسئول ابراز داشت: با اقدامات تاسف‌برانگیز خود، زمینه را برای آفات، بیماری‌ها و عوامل تخریب دیگر فراهم کرده‌ایم و تازه متوجه شده‌ایم که اکوسیستم در حال از بین رفتن است.

5 هکتار جنگل سرانه هر نفر در فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اینکه هر هکتار از اراضی منابع طبیعی می‌توانند 2.5 تن اکسیژن تولید کند، گفت: یک هکتار از اراضی منابع طبیعی در سال، اکسیژن 10 نفر را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود 2 میلیون و 200 هکتار اراضی جنگلی در فارس به ازای هر نفر سرانه در این استان پنج هکتار جنگل وجود دارد که این رقم از سرانه کشوری بالاتر است.

بردبار با تاکید بر اینکه این رقم سرانه نباید این ذهنیت را در مردم ایجاد کند که دیگر نیازی به درختکاری نداریم، افزود: ما باید در حوزه منابع طبیعی به فکر آیندگان باشیم و آن را امانتی در دست خود بدانیم.

وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته جمعیت ایران 2 برابر شده اما سطح جنگل‌ها از نظر کمی 11 درصد کاهش داشته، بیان کرد: در جایی که جنگل موجود باشد حفاظت خاک 40 برابر و نفوذ آب چهار برابر افزایش می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردم در حوزه آبخیزداری و حفظ منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: ما باید فرهنگ مشارکت مردم در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز در ایران از شاخص جهانی بالاتر است، افزود: سرانه فضای سبز در دنیا هشت دهم هکتار و در ایران  18 دهم هکتار است.

بردبار با اشاره به تنوع آب و هوایی فارس گفت: ما نه تنها در هفته منابع طبیعی بلکه در تمام سال باید به منابع طبیعی توجه کنیم و در مناطق مختلف این استان گونه‌های سازگار با شرایط جغرافیایی آن منطقه را بکاریم.

انتهای پیام/2448/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول