اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی:

مردم از حوزه فعالیت میراث فرهنگی اطلاعات کافی ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مردم از حوزه فعالیت میراث فرهنگی اطلاعات کافی ندارند.

مردم از حوزه فعالیت میراث فرهنگی اطلاعات کافی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رجب‏علی لباف خانیکی ظهر امروز در نخستین گردهمایی آشنایی با دستاوردهای پژوهشی باستان‏‏‌شناسی خراسان رضوی که با حضور فرهیختگان و باستان‌شناسان در خانه ملک در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این سازمان که با تلفیق 3 عنوان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل و سازمان یافته از فلسفه خاصی برخوردار است.

وی افزود: 3 حوزه مذکور در راستای ارائه سرویس به یکدیگر قرار دارند و میراث فرهنگی باید تحقیقات خود را در اختیار گردشگری قرار دهد و صنایع دستی نیز به منزله فرهنگ‌سازی برای باستان‌شناسی آینده است.

لباف‌خانیکی تصریح کرد: میراث فرهنگی به وسیله گردشگری می‌تواند جایگاه و نقش خود را بیابد.

وی اضافه کرد: در گذشته‌های نزدیک طی 5 یا 6 سال گذشته اصولاً افرادی که در رأس امور این سازمان در خراسان رضوی و حتی در تهران بوده‌اند به دلیل فقدان شناخت کافی از این حوزه‌ها و اینکه از بدنه آن نبودند 3 حوزه مذکور را به حال خود رها کردند.  

این مسئول با اشاره به اینکه نتیجه اهمال کاری ذکر شده از سوی مسئولان مربوطه در گذشته مسائلی را به وجود آورد که صنعت گردشگری آن‌گونه که نباید، رشد یافت، افزود: در حال حاضر این وظیفه بر عهده ماست که حیثیت میراث فرهنگی را نیز تا سطح گردشگری ارتقا دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: باستان‌شناسی اعم از گمانه‌زنی و کاوش، رکن اصلی میراث فرهنگی و بزرگ‌ترین مولد علم است.

وی ادامه داد: اگر کاوش‌های باستان‌شناسی به خاطر هوا و هوس انجام شود نوعی جنایت صورت گرفته است چرا که این کاوش‌ها باید هدفمند باشد و پس از آن نیز اطلاعات به دست آمده از کاوش یک باستان‌شناس کاربردی شود.

لباف‌خانیکی ادامه داد: کاوش تپه‌های باستانی، بناهای تاریخی و ... با هزینه دولت و بهره‌وری از نیروی انسانی حاصل می‌شود، بنابراین باید برنامه‌ای مدون اتخاذ شود تا اساتید و باستان‌شناسان نتیجه فعالیت‌های خود را در راستای کاربردی کردن اطلاعات به سازمان میراث فرهنگی ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا در نظر داریم ماهانه با برگزاری 2 گردهمایی با هدف استفاده آموزشی و ارائه اطلاعات حاصله به مردم، جامعه را از حاصل دستاوردهای پژوهشگران و کارشناسان آگاه سازیم.

این مسئول با بیان اینکه این حق مردم است که در زمینه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی کشور خود مطلع باشند، اظهار کرد: در این زمینه وظیفه ما پاسخ‌گویی به مردم و جامعه است زیرا با هزینه و امکانات مردم این کاوش‌ها صورت می‌گیرد.

لباف‌خانیکی با اشاره به اینکه مردم از حوزه فعالیت میراث فرهنگی اطلاعات کافی ندارند، گفت: میراث فرهنگی، هنر، دین، آیین، فرهنگ و همه سرمایه ماست لذا برگزاری این گردهمایی‌ها می‌تواند در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی در اطلاع‌رسانی به مردم ما را یاری کند.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول