اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون اول رئیس جمهور افغانستان:

هدف کشورهای غربی، پیروزی مجاهدین نبود/غرب بدنبال حکومت دست‌نشانده در افغانستان

معاون اول رئیس جمهور افغانستان امروز در مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی مجاهدین این کشور اظهار داشت که هدف غرب از حمایت‌های ظاهری از برخی گروه‌های مجاهدین علیه شوروی، پیروزی مجاهدین نبود بلکه بدنبال حکومت دست‌نشانده بودند.

هدف کشورهای غربی، پیروزی مجاهدین نبود/غرب بدنبال حکومت دست‌نشانده در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «محمدیونس قانونی» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان امروز (سه‌شنبه) در مراسم گرامیداشت از «هشتم ثور» سالروز پیروزی مجاهدین افغان در برابر شوروی سابق، اظهار داشت که هدف کشورهای غربی پیروزی مجاهدین در این کشور نبود بلکه آن‌ها بدنبال شکست نیروهای شوری و ایجاد حکومت دست‌نشانده در افغانستان بودند.

قانونی افزود که کشورهایی که دیروز برای شکست شوروی در افغانستان از مجاهدین حمایت می‌کردند با یک تحول در این کشور، علیه مجاهدین قرار گرفتند بنابراین کشورهای غربی پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان یدنبال یک حکومت دست نشانده بودند.

این در حالی است که کشورهای عربی و بویژه پاکستان پس از پیروزی مجاهدین، تلاش کردند تا به اهداف از قبل تعین شده خود در افغانستان برسند.

در نتیجه تغییر استراتژی غرب، وجود عرب هایی که با اهداف ضد غربی حضور داشتند و استراتژی پاکستان زمینه ساز حوادث پس از پیروزی در افغانستان شد.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که پس از پیروزی مجاهدین در افغانستان، حوادثی بوجود آمد که تمام ملت این کشور نسبت به آن متاسف هستند اما جنگ داخلی بدون توجه به ابعاد خارجی و بررسی توطئه‌ها، اشتباه بزرگی است.

قانونی در ادامه با انتقاد از سیاست دولت افغانستان در طول 13 سال گذشته گفت که در این مدت دولت نقاط ضعف مجاهدین را برجسته و جنایات پیش از دوره مجاهدین را نادیده گرفته است.

وی افزود: قبل از پیروزی مجاهدین در افغانستان جنایات برزگ صورت گرفت و 1.5 میلیون انسان کشته شدند، قبرهای دسته جمعی، پوست کردن انسان‎ها در آن زمان بود و همچنین کشتار طالبان در طول 13 سال برجسته نشد اما دولت 3 ساله مجاهدین، هر روز در 13 سال گذشته بدنام‌تر کردند.

باوجودی که مجاهدین افغانستان ضعف‌هایی داشتند اما تلاش می‌کردند تا حکومتی اساسی، مردمی و یکدیگر پذیر را در این کشور ایجاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات این کشور اظهار داشت که انتخابات 16 فروردین 93، حماسه ملی و یک فصل نو برای شهروندان افغان است.

به باور وی، شهروندان افغان با شرکت گسترده در انتخابات مسوولیت خود را به درستی ادا کردند و کمیسیون های انتخاباتی نیز بایستی وظایف خود را با دقت و بر اساس قانون انجام دهند.

قانونی از کمیسیون‌های انتخابات افغانستان خواست تا بدور از هر نوع توطئه، زورگویی و تحمیل سلیقه‌های مختلف به آرای واقعی شهروندان این کشور احترام گذارند.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که من به عنوان یک مجاهد مسوولیت خود می‌دانم تا از برگ برگ رای‌های پاک شهروندان افغان دفاع کنم.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول