اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بلومبرگ گزارش داد

قرارداد گازی ۴۰۰ میلیارد دلاری روسیه با چین برای مقابله با تحریم

با اعمال تحریم های غرب علیه روسیه، این کشور در صدد است تا بازارهای جدیدی را برای گاز خود پیدا کند و چین از جمله مشتریان همیشگی گاز روسیه محسوب می‌شود.

قرارداد گازی ۴۰۰ میلیارد دلاری روسیه با چین برای مقابله با تحریم

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، طی روزهای آینده و با سفر رئیس جمهور روسیه به پکن، با نزدیک شدن مواضع دو کشور قرار دادی با ارزش 400 میلیارد دلار برای انتقال گاز روسیه به چین توسط مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید.

طی 10 سال اخیر دو کشور روسیه و چین بارها مذاکراتی را برای ساخت خط لوله انتقال گاز روسیه  به چین و صادرات گاز به این کشور انجام داده‌اند.

یکی از اصلی ترین دلایلی که تا کنون مانع نهایی شدن قرار داد دو کشور شده است، عدم توافق چین و روسیه بر سر قیمت این گاز بوده است.

تا قبل از بحران اوکراین و اعمال تحریم علیه روسیه توسط کشورهای اروپایی و آمریکا، اروپا همواره مشتری اصلی گاز روسیه بوده است و روسیه کمتر به انتقال گاز و فروش آن به چین وابسته بوده است.

در حال حاضر و با کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، به نظر می‌رسد رویکرد مقامات روسیه تغییر قابل توجهی داشته است و بنا به اعلام مقامات دو کشور، امضای قرار داد صادرات گاز روسیه به چین در مراحل پایانی قرار دارد.

طی روزهای آینده رئیس جمهور روسیه سفری به چین خواهد داشت و پیش بینی می‌شود در طول این سفر این قرارداد که 10 سال از طرح اولیه آن می گذرد، مراحل نهایی شدن خود را به اتمام برساند.

چین در حال حاضر با 94.5 میلیارد دلار مبادلات تجاری، بزرگترین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شود و در طول جلسات شورای امنیت در پی بحران اوکراین و محکوم کردن روسیه در مسئله شبه جزیره کریمه، چین تنها کشوری بود که از اقدامات روسیه انتقاد نکرد.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه  با اشاره به نزدیک شدن مواضع دو طرف در زمینه این قرار داد گفت: اکنون زمان رسیدن به توافق بر سر این قرار داد با چین است. وی ادامه داد: «احتمال امضای توافق در حال حاضر زیاد است.»

شرکت دولتی گازپروم روسیه، بزرگترین شرکت تولید کننده گاز جهان، قصد دارد طی سفر پوتین به چین، این قرار داد را با شرکت ملی نفت چین نهایی کند.

الکسی میلر، مدیر کل گازپروم، با اشاره به نزدیک شدن دیدگاه های چین و روسیه در زمینه ساخت خط لوله انتقال گاز به چین گفت:« ما تنها یک قدم فاصله داریم.» وی همچنین افزود:« تنها یک مسئله باقی مانده که قیمت پایه برای قرار دادن در فرمول است.»

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول