اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فاطمه عزتی در سومین کنفرانس «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» مطرح کرد

پیوند مفاهیم متناقض اخلاق و پیشرفت با یکدیگر/ اخلاق و پیشرفت دو مفهوم کلیدی هستند

پژوهشگر علوم سیاسی و مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: جامعه‌ای که پیشرفت و توسعه را وجهه تلاش خویش قرار بدهد، باید بیش از پیش به تناقض‌ها و چالش‌هایی که رهیافت‌های اخلاق‌مدار پیش روی فعالان عرصه اقتصادی می آفریند، توجه کند.

پیوند مفاهیم متناقض اخلاق و پیشرفت با یکدیگر/ اخلاق و پیشرفت دو مفهوم کلیدی هستند

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فاطمه عزتی کارشناس ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیما در دومین روز کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در کتابخانه ملی ایران (اول خرداد ماه) در حال برگزاری است، درباره «چالش‌ها و رهیافت‌های اخلاقی توسعه و پیشرفت با تأکید بر نقش رسانه» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اهمیت دو مفهوم کلیدی اخلاق و پیشرفت یا اخلاق و توسعه عنوان کرد: این دو مفهوم‌های متناقضی هستند و دارای تفاوت‌های بسیاری با هم هستند چرا که یکی مادی و دیگری معنوی است.

عزتی بیان داشت:‌ جامعه‌ای که پیشرفت و توسعه را وجه همت خویش می‌کند، باید بیش از پیش به تناقض‌ها و چالش‌هایی که رهیافت های اخلاق مدار پیش روی فعالان و بازیگران عرصه اقتصادی می‌آفریند،‌ توجه کند.

وی با اشاره به ضرورت بسترسازی اخلاقی و فرهنگی و تعامل آن با توسعه و پیشرفت گفت: در این مقاله بر ادبیات نظری توسعه اقتصادی، کارایی اخلاق و ارزش های اخلاقی در حوزه اقتصاد واکاوی و نقد کنند.

عزتی با اشاره به اینکه انسان بالغ اجتماعی با مفهوم اقتصاد و اخلاق پیوند می خورد، اظهار داشت: اخلاق اقتصادی مجموعه ای از رفتارها است که سعی می کند، آسیب زا نباشد.

وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد نظام لیبرال دموکرات بتواند به آموزه های اخلاقی ورود کند، یادآور شد: روزی حلال در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد و توصیه های زیادی در خصوص توجه به مال حرام شده است، وقت شناس بودن، سحرخیزی، توکل با تلاش و پیگیری مستمر ویژگی این فرهنگ است که نشان می دهد پیوندی با دین توحیدی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول