اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گزارش فارس از ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران

پوشش مطلوب رسانه‌ای/ عدالت در داوری‌ها/ ممانعت از حضور شرکت‌کنندگان ضعیف

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از امروز آغاز می‌شود و پوشش مطلوب رسانه‌ای، عدالت در داوری‌ها و ممانعت از حضور شرکت‌کنندگان ضعیف، برخی از ویژگی‌های این مسابقات است.

پوشش مطلوب رسانه‌ای/ عدالت در داوری‌ها/ ممانعت از حضور شرکت‌کنندگان ضعیف

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه 5 خرداد‌ماه 1393 همزمان با عید مبعث در سالن اجلاس سران آغاز به کار می‌کند و «جعفر فردی» و «بهزاد هژبری» به عنوان نمایندگان کشورمان در رشته‌های تلاوت و حفظ این مسابقات حضور دارند.

این مسابقات از سال 1360 توسط سازمان اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شد و اولین دوره آن در حسینیه ارشاد با حضور نمایندگان 12 کشور جهان برگزار شد.

این رقابت‌ها در سال‌های 61 و 64 به دلیل جنگ تحمیلی برگزار نشد اما موشک‌باران عراق هیچ‌گاه نتوانست این مسابقات را متوقف کند و امروز شاهد برگزاری سی‌ویکمین دوره این رقابت‌ها هستیم.

حضور 65 کشور، اتفاقی که فقط در ایران رخ می‌دهد

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حالی سی‌ویکمین دوره خود را برگزار می‌کند که نمایندگان بیش از 65 کشور جهان در آن حضور دارند و این تعدد کشور‌های شرکت‌کننده مسابقات جمهوری اسلامی ایران را از سایر مسابقات جهان متمایز کرده است زیرا در هیچ‌کجای جهان مسابقات با حضور این تعداد کشور برگزار نمی‌شود، البته همه شرکت‌کنندگان از سوی نهاد‌های رسمی کشورشان معرفی نمی‌شوند اما حضور این تعداد شرکت‌کننده در مسابقات سایر کشور‌ها دیده نمی‌شود.

حضور قدرتمند نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی

حضور قدرتمند نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی ایران از دیگر نقاط قوت این رقابت‌ها است زیرا نفرات اول مسابقات سراسری در یک رقابت سخت پس از برگزاری بیش از هزار مسابقه در مراحل مختلف شهرستانی، استانی و کشوری انتخاب می‌شوند و این افراد پس از کسب مقام اول مسابقات کشوری دغدغه چندانی برای مسابقات بین‌المللی ندارند.

حضور گسترده رسانه‌ها در مسابقات

انعکاس وسیع مسابقات از دیگر تفاوت‌های مسابقات ایران با مسابقات سایر کشور‌ها است به این صورت که مسابقات جمهوری اسلامی ایران از هفته‌ها قبل توسط رسانه ملی و سایر رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری تحت پوشش قرار می‌گیرد و مردم لحظه به لحظه در جریان اخبار آن هستند، این در حالی است که سایر مسابقات بین‌المللی جهان از جمله مسابقات مالزی پوشش خبری خاصی ندارند و فقط یکی از شبکه‌های تلویزیونی مالزی مسابقات را زنده پخش می‌کند.

پوشش رسانه‌ای مطلوب مسابقات ایران به علاوه برگزاری برنامه‌های جانبی مانند برگزاری کرسی‌های تلاوت در سطح تهران و حومه، نمایشگاه قرآن، جلسات آموزشی و همایش‌های تجلیل از بانوان و پژوهش‌های قرآنی یک موج قرآنی نسبی در جامعه به راه می‌اندازد در حالی که با نگاهی به تصاویر بسیاری از مسابقات خارجی حتی سالن مسابقات خالی از بازدیدکننده است.

اهمیت مسابقات سبب دوری قاریان از تلاوت مجلسی

کسب عنوان در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای قاریان و حافظان ایرانی بسیار اهمیت دارد زیرا این افراد با کسب مقام اول مسابقات ایران امتیازاتی مانند عضویت در بنیاد ملی نخبگان، ادامه تحصیل بدون کنکور، ادامه تحصیل رایگان و برخی امتیازات دیگر را کسب می‌کنند این امر سبب بروز تلاش فراوان در بین قاریان و حافظان کشور شده است و از طرفی نیز تلاوت مطابق با آیین‌نامه مسابقات سبب شده است که شور تلاوت‌ها گرفته شود، با این رویکرد اغلب اساتید، جوانان و نوجوانان را از همان ابتدا مطابق با آیین‌نامه مسابقات آموزش می‌دهند و به اذعان کارشناسان قرآن کریم این امر سبب دوری قاریان از ارائه تلاوت‌های زیبای مجلسی شده است.

حضور اساتید جهان اسلام در تیم داوری مسابقات

حضور داوران خارجی در مسابقات جمهوری اسلامی ایران از دیگر نکات مسابقات بین‌الملی جمهوری اسلامی ایران است که همه ساله شاهد حضور اساتید طراز اول جهان اسلام در این عرصه هستیم که امسال هم اساتیدی مانند؛ «احمد نعینع»، «ابراهیم بسیونی» و «عبد‌الوهاب طنطاوی» به عنوان داور در مسابقات ایران حضور خواهند داشت و در مجموع حدود 70 درصد داوران مسابقات جمهوری اسلامی ایران داوران خارجی هستند.

عدالت در داوری‌ها/ سطح پایین شرکت‌کنندگان

عدالت موضوع مهمی است که مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را از مسابقات دیگر کشور‌ها متمایز کرده و برخلاف نظر برخی که مسابقات ایران را هم دور از عدالت می‌دانند به اذعان بسیاری از کارشناسان قرآن کریم مسابقات جمهوری اسلامی ایران عادلانه‌ترین مسابقات قرآن در جهان است زیرا نفرات برتر مسابقات توسط هیئت داوران و بدون هیچ دخالتی انتخاب می‌شوند و شاید بهتر باشد برخی منتقدان به برتری تقریبا همیشگی قاریان ایرانی در این رقابت‌ها سطح فنی نمایندگان ما با سایر شرکت‌کنندگان را بسنجند، البته در انتخاب نمایندگان ایران به عنوان نفرات برتر، این نکته قابل تأمل است که رقبای چندانی برای شرکت‌کنندگان ما وجود ندارد در حالی که این افراد طی سال‌ها رقابت در مسابقات کشوری و با کمترین تفاوت‌ها با رقیبان داخلب موفق به حضور در مسابقات بین‌المللی می‌شوند و پیشاپیش خود را نفر اول مسابقات بین‌المللی می‌دانند.

ممانعت از حضور قاریان و حافظان ضعیف از امسال

این موضوع یا به سطح فنی بالای قاریان و حافظان ایرانی باز‌می‌گردد و یا اینکه در فرضی دور از واقع سایر کشور‌ها نفرات برتر خود را به مسابقات ما اعزام نمی‌کنند. البته امسال به گفته برگزارکنندگان قاریان و حافظان خارجی پیش از اعزام مورد ارزیابی قرار گرفته و افرادی که توانایی پایینی دارند از مسابقات کنار می‌روند.

آنچه مسلم است این است که داوری این مسابقات کاملاً بدون دخالت عوامل خارجی بوده و با اطمینان می‌توان از این مسابقات به عنوان عادلانه‌ترین مسابقات جهان اسلام یاد کرد.

هر سال تعدادی از برترین قاریان و حافظان و ما به مسابقات سایر کشور از جمله مالزی اعزام می‌شوند اما با نگاهی به سطح سایر شرکت‌کنندگان و قیاس آنها با نمایندگان ایران در‌می‌یابیم در اغلب مسابقات قرآن موضوعات سیاسی و یا مذهبی در انتخاب نفرات برتر سهیم است، به عنوان مثال در مسابقات کشور کویت که چندی پیش برگزار شد نماینده ما هیچ عنوانی کسب نکرد اما با داوری مجدد که توسط اساتید کشورمان صورت گرفت نماینده ما باید با 10 نمره اختلاف اول می‌شد.

به هر حال سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از امروز آغاز می‌شود و امید است با برگزاری این مسابقات روز به روز شاهد افزایش علاقه جوانان و نوجوانان به قرآن کریم باشیم و این امر سبب انس بیش از پیش مردم ما با قرآن باشد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول