اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل خبر داد

خلخال میزبان جشنواره غذاهای سنتی اقوام ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اولین جشنواره غذاهای سنتی اقوام ایرانی نیمه دوم مرداد ماه در خلخال برگزار می‌شود.

خلخال میزبان جشنواره غذاهای سنتی اقوام ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یحیی نقی‌زاده صبح امروز در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل با بیان اینکه اولین جشنواره غذاهای سنتی اقوام ایرانی نیمه دوم مرداد ماه در خلخال برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره برای اولین بار در استان اردبیل و به میزبانی شهر خلخال روزهای 15 و 16 و 17 مرداد ماه برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی توانمندی‌های سنتی استان و منطقه در رابطه با غذاها و شیرینی‌جات و جلب گردشگران به عنوان یک جاذبه مهم توصیف کرد و افزود: علی‌رغم اینکه کشورمان در تولید غذاهای متنوع و سنتی شهرت دارد اما در رستوران‌های ما تنها غذاهای محدودی همچون چلوکباب و چلوخورشت عرضه می‌شود در حالی که از لحاظ فرهنگ غذایی و داشتن طعم، ‌مزه و رنگ از غنای خوبی برخوردار هستیم و ظرفیتمان نیز در حد ممتاز و بی‌نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره که استان‌های مختلف در آن حضور دارند می‌تواند هتلداران و رستوران‌داران ما را مجاب کند که غذاهای متنوع سرو کرده و در قالب سبد خانوارها به ویژه گردشگران از آن استفاده کنند.

نقی‌زاده یادآور شد: ما در استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران تابستانی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوعی را تدارک دیدیم که بیشتر با محوریت برنامه‌های آیینی و رویدادهای محلی و منطقه‌ای است که تاثیرگذاری خوبی در جذب گردشگر دارد و این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند بستر اوقات فراغت خانواده‌ها را نیز فراهم آورد.

این مسئول با بیان اینکه اکثر این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها با محوریت بخش خصوصی و تعامل با این مجموعه‌ها انجام می‌شود، گفت: میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا 15 رویداد فرهنگی و هنری را که تدارک دیده به خوبی اجرا کرده و عملیاتی کند.

لغو برگزاری جشنواره کوچ عشایر به دلیل نبود اعتبار

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو جشنواره و همایش ملی توسعه گردشگری و جشنواره کوچ عشایر به دلیل تامین نشدن اعتبارات متوقف ماند و اجرا نشد، تصریح کرد: جشنواره چمچه خاتون در کوثر و بومی و محلی رغایب در کلور خلخال در جوار امامزاده عبدالله برگزار شد که یک بستر خوبی برای معرفی توریسم زیارتی بود.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی اردبیل ادامه داد: جشنواره نور‌افشانی در نیمه شعبان برای نهمین سال متوالی در منطقه نمونه گردشگری شورابیل در شب ولادت یگانه منجی عالم بشریت برگزار می‌شود تا آسمان اردبیل غرق شور و شعف باشد.

نقی‌زاده برگزاری نهمین جشنواره آش را در نیر در شهریور ماه با طرفداران بی‌شمار یادآور شد و افزود: نمایشگاه سراسری صنایع دستی و همچنین گردشگری و صنایع وابسته شهریور ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: همزمان با هفته گردشگری در مهرماه نمایشگاه عکس جاذبه‌های گردشگری برگزار می‌شود و در تلاش هستیم امسال روز استان اردبیل در چهار مرداد ماه گرامی داشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل میزبانی اردبیل را از راهنمایان تور در مهر ماه بیان کرد و گفت: قرار است همایش راهنمایان تور کشور به همت جامعه صنفی مراکز اقامتی در مهر ماه و به میزبانی اردبیل برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نقی‌زاده همچنین از برگزاری چهارمین جشنواره زمستانی گردشگری در سرعین خبر داد و یادآور شد: این جشنواره با برنامه‌های مختلف و با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری سرعین برگزار خواهد شد.

فعالیت ستاد خدمات سفر نظام‌مند شده است

این مسئول با اشاره به تدارک برنامه‌های متنوع در فصل گردشگری ابتدای سال و ایام نوروز تاکید کرد: ستاد دایمی خدمات سفر که در برخی ایام فعالیت آن نمود بیشتری پیدا می‌کند با بررسی نقاط ضعف و قوت در ایام تابستان تدارک متفاوت‌تری را دیده تا با توجه به قرار گرفتن اردبیل در موقعیت اقلیمی و جغرافیایی خاص و پیک سفرها بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مختلف بهترین خدمات را ارائه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ظرفیت مراکز اقامتی را با داشتن 120 هتل و هتل آپارتمان، 100 مهمانپذیر، 3 کمپینگ، 70 خانه استیجاری، 24 دفتر خدماتی و 22 مرکز خدمات بین راهی بیان کرد و افزود: برای اولین بار فعالیت ستاد خدمات سفر نظام‌مند شده و آمار گردشگران بر اساس اقامت نه ورودی محاسبه شده و جلوی برخی از آمار و ارقام های غلط که در سال‌های گذشته وجود داشت، گرفته شده است.

نقی‌زاده با قدردانی از دستگاه‌های خدماتی عضو ستاد در ارائه سرویس‌های مطلوب به مسافران نوروزی ادامه داد: قرار است از فعالان ستاد در قالب یک برنامه مناسب تجلیل شود تا در فصل تابستان نیز مشارکت همه‌ جانبه آنها را شاهد باشیم.

راه‌اندازی شبکه رادیو گردشگری ضروری است

این مسئول تاکید کرد: برگزاری تورهای اردبیل‌گردی با استقبال گردشگران و مسافران روبه‌رو شده اما از طرفی در استقبال از مسافران ضعف‌هایی را داشتیم که گویا نبودن تابلوها و بنرهای اطلاع‌رسانی به ویژه مناطق گردشگری نظیر دریاچه شورابیل و بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، ‌کم شدن تبلیغات رایگان از سوی دستگاه‌های عضو ستاد، یک طرفه شدن تردد در خیابان‌های اردبیل و سرعین و مشکلات ترافیکی، ‌تعطیلی بازار اردبیل در ایام پیک سفر از جمله این نواقص و مشکلات بوده است.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی اردبیل ضرورت راه‌اندازی شبکه رادیو گردشگری را یادآور شد و افزود: فعالیت رادیو گردشگری می‌تواند در راهنمایی مسافران و انجام تبلیغات موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نقی‌زاده در پایان سخنان خود از شارژ شدن کارت‌های سفر خبر داد و گفت: ما از جمعیت هلال احمر انتظار داریم چادرها و ایستگاه اطلاع‌رسانی خود را برای فصل تابستان فعال کند و نیروی انتظامی نیز طرح تابستانی را به شکل کامل و جامع اجرایی و عملیاتی کند.

انتهای پیام/62001/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول