اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات لیبی/

جنگنده‌های نیروهای حفتر مواضعی را در بنغازی بمباران کردند

تاکید نخست‌وزیر لیبی بر مقابله با نیروهای ژنرال حفتر، فرمانده شورشی و بمباران برخی از مناطق در بنغازی از سوی نیروهای حفتر و طرح سازمان ملل برای حل بحران لیبی از جمله اخبار تحولات این کشور است.

جنگنده‌های نیروهای حفتر مواضعی را در بنغازی بمباران کردند

به گزارش خبرگزاری فارس،بحران سیاسی در لیبی به خاطر کشمکش بین گروه های سیاسی اسلام گرا و لیبرال ها و شبه نظامیان وابسته به هر دو گروه همچنان ادامه دارد و این امر به تشدید تنش و ناامنی‌ها در برخی شهرها بخصوص در شهر لیبی دامن زده است.

آنچه در زیر آمده خلاصه‌ای از تازه‌ترین تحولات لیبی از عصر دیروزتاکنون است:

سوء قصد به جان رئیس یک فرمانده امنیتی وزارت کشور لیبی

یک خودروی بمب‌گذاری شده امروز مقابل منزل هاشم بشر رئیس کمیته امنیتی وزارت کشور لیبی در منطقه العمروص سوق الجمعه طرابلس منفجر شد.

این انفجار موجب تخریب زیاد منزل این فرمانده امنیتی لیبی و منازل همجوار شد اما تلفات جانی نداشت

تاکید نخست وزیر لیبی بر مقاومت قدرتمندانه در برابر تحرکات حفتر

عبدالله الثنی نخست وزیر موقت لیبی دیروز پنجشنبه کسانی راکه انقلابیون و افسران بازنشسته ارتش لیبی خواند دعوت کرد که به اتاق امنیتی مشترک بنغازی(یگان هایی از ارتش و پلیس) برای مبارزه با تروریسم ملحق شوند.

الثنی که دیروز پنجشنبه در سفری غیرمنتظره به بنغازی رفته است به طور مشخص به گروهی خاص که تروریستی باشند اشاره ای نکرد.

نخست وزیر موقت لیبی گفت: شهر بنغازی خط اول دفاع از لیبی است و سقوط این شهر به معنای فروپاشی کشور لیبی است.

الثنی در این نشست خبری که پس از تشکیل جلسه با فرماندهان امنیتی بنغازی برگزار کرد گفت: دولت لیبی همه حمایت های مادی و لجستیکی رااز بنغازی به عمل می آورد تا با همه آنهایی که غیرقانونی فعالیت می کنند با قدرت مقابله کند.

شهر بنغازی از شانزدهم ماه مه گذشته که گروه های شبه نظامی و واحدهایی از ارتش لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی به گردان‌هایی وابسته به ریاست ستاد ارتش در بنغازی حمله کردند شاهد تنش و ناامنی روز افزونی است.

دولت عبدالله الثنی تاکید کرد که تحرکات وعملیات نظامی حفتر کودتا علیه مشروعیت و خروج از اوامر ارتش لیبی است.

یک جنگنده نیروهای حفتر مواضعی در درنه را بمباران کرد

از سوی دیگر یک جنگنده وابسته به نیروهای حفتر شب گذشته مواضعی کوهستانی در شهر درنه در شرق لیبی که گفته می شود متعلق به گروه‌های تندرو بوده است بمباران کردند.

یک منبع دولتی مسئول در شهر درنه در اظهاراتی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: یک هواپیمای جنگی مواضع غرب درنه در منطقه الغفیریه واقع بین منطقه سیدی خالد و وادی کرسه را بمباران کرد.

این منبع گفت که این منطقه کوهستانی تحت کنترل گروه‌های مسلح است و از آنجا برای انبار کردن سلاح و مهمات و تمرین‌های نظامی استفاده می‌کنند.

پادشاه مغرب گفت‌وگوی ملی را راه حل بحران لیبی اعلام کرد

«نوری ابوسهمین»، رئیس کنگره ملی لیبی دیروز در تماس تلفنی با محمد ششم پادشاه مغرب تازه ترین تحولات در صحنه لیبی را بررسی کردند.

در بیانیه دیوان پادشاهی مغرب آمده است: رئیس کنگره ملی لیبی به پادشاه مغرب اطمینان خاطر داد که ملت لیبی توانایی لازم برای غلبه بر شرایط دشواری که این کشور با آن روبرو است دارد.

ابوسهمین در این گفت وگوی تلفنی خواستار استفاده از تجربه مغرب برای حل بحران سیاسی و امنیتی در لیبی شد.

پادشاه مغرب هم ضمن اعلام حمایت از لیبی بر ضرورت حفظ وحدت ملی و خاکی این کشور تاکید کرد و گفت که گفت وگوی ملی با مشارکت همه گروه های لیبیایی تنها راه عبور لیبی از بحران کنونی است.

طرح سازمان ملل برای حل بحران در لیبی

هیئت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی طرحی را برای برگزاری نشستی گسترده بین طرف های تاثیرگذار در صحنه لیبی را مطرح کرد.

طارق متری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در نشستی خبری در طرابلس گفت: قرار است یک هفته قبل از انتخابات بیست و پنجم ژوئن نشستی برگزار شود و در این نشست پیش نویس اصولی که همه طرف‌های لیبیایی باید به آن احترام بگذارد بررسی می شود تا بالاخره توافقی حاصل شده یا شکاف موجود کم شود تا راه برای کامل شدن دوره انتقالی که پس از انتخابات ادامه دارد هموار شود.

هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای حفتر مواضعی در بنغازی را بمباران کردند

شاهدان گفتند همزمان با سفر نخست وزیر لیبی به بنغازی هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای حفتر پنجشنبه شب مواضعی در حومه شهر بنغازی را بمباران کردند.

مناطق مسکونی سیدی فرج، الهواری، القوارشه بنغازی هدف بمباران قرار کردند که در آنجا قرارگاه هایی وابسته به گردان های مسلح مخالف حفتر واقع است.

گفته می شود این حملات تلفات جانی نداشته است اما ستون‌های دود در مواضع بمباران شده به هوا برخاسته بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول