اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

گزارش تحولات لیبی

امروز انتخاب نخست وزیر جدید لیبی/جوسازی سعودی‌ها علیه اخوان المسلمین لیبی

کنگره ملی لیبی امروز نخست وزیر جدید را انتخاب می‌کند و در همین حال ‌جوسازی‌های لیبرال‌های لیبی و برخی کشورهای عربی برای سرکوب اخوان المسلمین لیبی ادامه دارد.

امروز انتخاب نخست وزیر جدید لیبی/جوسازی سعودی‌ها علیه اخوان المسلمین لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، دادگاه قانون اساسی لیبی روز گذشته با صدور حکمی نخست وزیری احمد معیتیق، را که اخیرا از کنگره ملی این کشور رای اعتماد گرفته بود غیرقانونی اعلام کرد.

«عبدالقادر حویلی»، عضو کنگره ملی لیبی در واکنش به این حکم گفت که کنگره ملی در جلسه امروز خود حکم دیوان قانون اساسی درباره بطلان انتخاب احمد معیتیق به عنوان نخست وزیر را بررسی می کند.

حویلی به خبرگزاری «التضامن» لیبی گفت که در جلسه امروز نخست وزیر جدید انتخاب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه عبدالله الثنی از پذیرفتن مجدد ریاست دولت لیبی عذر خواسته است کنگره ملی گزینه‌ای جز «عمر الحاسی» برای نخست وزیری ندارد اگرچه برخی اعضای کنگره خواستار رد استعفای الثنی و مامور کردن مجدد وی برای تشکیل کابینه هستند.

ابوبکر سویسی مشاور قضایی دادگاه عالی لیبی هم گفته که این حکم نهایی و لازم الاجرا است.

به حکم دادگاه عالی قانون اساسی درباره قانونی نبودن نخست وزیری معیتیق احترام می گذارد.

صالح المخزوم،معاون دوم نوری ابوسهمین رئیس پارلمان لیبی در نشستی خبری در طرابلس گفت که به حکم دادگاه عالی قانون اساسی درباره قانونی نبودن نخست وزیری معیتیق احترام می گذارد.

وی افزود: دولت پیشبرد امور عبدالله الثنی تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید از سوی کنگره به کار خود ادامه می دهد.

کنگره ملی لیبی در اوایل ماه مه گذشته احمد معیتیق بازرگان ثروتمند و مشهور لیبیایی را در جلسه‌ای جنجالی انتخاب کرد اما برخی نمایندگان رئیس پارلمان را به توسل به زور برای انتخاب معیتیق متهم کردند.

نمایندگانی از کنگره ادعا کردند که زمان برگزاری جلسه رای گیری برای انتخاب معیتیق ، 113 تن به وی را دادند در حالی که کسب 120 رای لازم بود اما برخی نمایندگان با تمدید زمان جلسه رای گیری 123 رای به نفع وی جمع کردند.

تاکید اخوان المسلمین لیبی بر احترام به حکم بطلان احمد معیتیق

حزب عدالت و سازندگی شاخه جماعت اخوان المسلمین لیبی هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که به حاکمیت قانون احترام می گذارد.

حزب عدالت و سازندگی خواستار التزام به تصمیم دادگاه قانون اساسی شد و از کنگره ملی این کشور خواست هر چه سریع‌تر برای روی کار آمدن دولت وفاق ملی تلاش کند به نحوی که مسئولیت اداره امور کشور و فراهم کردن شرایط برگزاری انتخابات برعهده بگیرد.

از سوی دیگر جوسازی رسانه های سعودی یا مورد حمایت عربستان سعودی علیه اخوان المسلمین لیبی در شرایط بحرانی کنونی این کشور ادامه دارد.

جوسازی رسانه های سعودی علیه اخوان المسلمین لیبی

این در حالی است که روزنامه «العرب» چاپ لندن امروز نوشت: دستگاه قضایی لیبی با باطل کردن انتخاب معیتیق محاسبات اخوان المسلمین لیبی را به هم ریخت.

این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت: دستگاه قضایی لیبی مشروعیت دولت احمد معیتیق را که مورد حمایت اسلام گراها در پارلمان قرار داشت رد کرد و نحوه انتخاب وی را غیرقانونی خواند.

العرب نوشت: این اقدام دادگاه قانون اساسی تا حدی تلاش‌های اخوان المسلمین لیبی را به بدست گرفتن کنترل پارلمان و وضع قوانینی که منافع آنها و گروه‌های شبه نظامی طرفدارشان را محقق می کند محدود خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: فراکسیون اسلام‌گرای وفاداری به شهدا در کنگره ملی لیبی از احمد معیتیق و گردان‌های اسلام‌گرای مسلح که در رو در رویی با نیروهای حفتر فرمانده شورشی قرار گرفته است حمایت می کند.

سایت اماراتی «ارم» نیز اخیرا به نقل از منبعی با اشاره به دعوت مصر، عربستان و الجزایر از کشورهای عضو اتحادیه عرب برای حمایت از حفتر تأکید کرد، اعزام نماینده فلسطین به کنگره ملی لیبی به هدف هشدار به «نوری ابو سهمین» رئیس کنگره درباره خطر سیطره جریان‌های افراطی بر پارلمان بود.

گروه اخوان المسلمین در لیبی خلیفه حفتر را به شبیه سازی حوادث و رویدادهای مصر متهم می‌کند.

حزب عدالت و سازندگی لیبی اخیرا تاکید کرد عملیات نظامی که سرلشکر خلیفه حفتر در لیبی به راه انداخته است واکنشی به انقلاب 17 فوریه و پاسخ به نتایج صندوق های انتخابات و نهادهای قانونی است.

وی با اشاره به مشارکت نیروی هوایی لیبی در عملیات نظامی این فرمانده شورشی علیه مواضع گروه‌های به اصطلاح تندرو در بنغازی گفت:جنگ با تروریسم به سرویس های اطلاعاتی نیاز دارد و نه اینکه هواپیما، موشک و توپخانه بکارگرفته شود.

هواپیماهای جنگی وابسته به نیروهای حفتر طی روزهای گذشته مواضعی را در شهر بنغازی بمباران کردند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول