اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«ناتِر»؛ روستایی بکر و سرسبز نیازمند توجه مسئولان

«ناتر»، روستایی است در محاصره جنگل‌های زیبا و خیره‌کننده شمال، با آب و هوایی مطبوع و چشمه‌سارهایی بکر، که ‌نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

«ناتِر»؛ روستایی بکر و سرسبز نیازمند توجه مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، روستای کوهستانی و خوش آب و هوای «ناتر» با مناظری زیبا، مراتعی سبز و جنگل‌هایی پوشیده از درختان پهن‌برگ، در کیلومتر 30 جاده چالوس به تهران قرار دارد که جاده‌ای فرعی در جوار جنگلی از درختان سوزنی‌برگ به این روستا منتهی می‌شود.

طول این جاده حدود 20 تا 22 کیلومتر است که روستاهای «طویر»، «کوتِر»، «مِرِس»، «مَکار»، «عالیرو»، «فشکور» و «خارِس» در مسیر آن، و روستای ناتر قرار دارند.

چشمه‌های فراوان و طبیعت زیبا، این روستا را به یکی از روستاهای خوش آب‌ و هوای منطقه تبدیل کرده است که از جاذبه‌های آن می‌توان به «قُلقُله‌چشمه» و «ککی‌چشمه» اشاره کرد.

روستای ناتر به دلیل آب و هوای مطبوعِ کوهستانی و حاصلخیزی بسیار بالا و مطلوب خاک، محل مناسب و ایده‌آلی برای کشاورزی و دامپروری است.

چشمه شفابخش «درایو»

از دیگر چشمه‌های روستای «ناتر» می‌توان چشمه «داریو» را نام برد که در منطقه «کَندیچال» واقع شده است و آب این چشمه دارای خاصیت شفادهندگی به خصوص برای درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی است.

امامزادگان «فضل و فاضل»

روستای ناتر همچنین دارای امامزاده‌ای به نام «فضل و فاضل» است که مردم آن منطقه اعتقاد زیادی به این امام‌زادگان و معجزات آن دارند.

ناتر؛ تلفیقی از معماری قدیم و جدید

وسعت ناتر، 220 هکتار است و قسمت‌های وسیعی از مناطق کوهستانی‌ را به خود اختصاص داده، در جوار این روستا، روستاهای دیگری  از جمله «فشکور»، «دلیر» و «الیت» قرار دارد.

هرچند چهره روستا تلفیقی از معماری قدیم با خانه‌های کاه‌گلی و سنگی و چوبی است اما طی چند سال اخیر چهره روستا تغییر زیادی کرد و خانه‌هایی با مِتد امروزی در لابه‌لای این خانه‌ها سر بر‌آورده است.

 ناتر، 10 شهید دارد

روستای«ناتر» 10 شهید به نام‌های عبدالعظیم، مظاهر، محب‌علی، نورمحمد، مصطفی، سعید، و شاهرخ دارد که از طوایف شمس ناتری، کاوس نصیر ناتری، بختیار دلیر ناتری و محمدزمان راهوی هستند.

دامداری و کشاورزی شغل بیشتر اهالی

شغل بیشتر اهالی این روستا دامداری و کشاورزی است و دو مرتع بسیار زیبای «کندورود» و «کندیچال» در حومه و حوزه این روستا واقع ‌است.

ناتر نیز همانند بسیاری از روستاهای رو به پیشرفت، نیازهایی دارد که مسئولان محلی پیگیر آن هستند.

خسارات بارندگی به روستا

در این باره، نایب رئیس شورای اسلامی روستای ناتر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان چالوس با تاکید بر اینکه راه دسترسی مناسب محور توسعه است، افزود: این روستا به علت دارا بودن بافت و معماری قدیمی و نیز  لبنیات معروف، از شهرت بسیار بالایی در این حوزه برخوردار است، و به همین سبب همه ساله مسافران و گردشگران بسیار زیادی برای استفاده از ظرفیت‌های آن به «ناتر» سفر می‌کنند.

یدالله شمس ناتری تصریح کرد: چند سالی است که به‌ دلیل بارندگی‌های شدید و جاری شدن پی‌درپی آب در طول مسیر دسترسی به روستای ناتر، آسفالت جاده از بین رفته، و موجب کاهش ورود مسافران و گردشگران به این روستای گردشگری شده و به نوعی اقتصاد منطقه را دچار چالش کرده است.

وی اظهار داشت: نبود علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی، نداشتن خط‌کشی و عدم نصب گارد ریل در این مسیر کوهستانی، حوادث جاده‌ای را افزایش داده و بارها نیز تصادفات و سقوط خودروها به دره‌های عمیق منجر به بروز خسارات جانی و مالی زیادی شده است.

آخرین حوادثی که در این مسیر رخ داده است می‌توان به سقوط خودروی دروازه‌بان اسبق تیم فوتبال سایپا به همراه همسر و فرزندش به پایین دره‌ای در همین مسیر اشاره کرد که باعث خسارات مالی و جراحت‌های شدید سرنشینان شده است.

درمانگاه نداریم

شمس ناتری به دیگر مشکلات موجود در روستای گردشگری ناتر پرداخت و گفت: با توجه به جمعیت قابل توجه این روستا(بیش از 600 نفر)، درمانگاه یا خانه بهداشت در ناتر وجود ندارد و اهالی آن باید مسیر هفت کیلومتری با جاده‌ای بسیار ناهموار و بعضاً خطرناک در ایام زمستان را تا روستای فشکور طی کنند.

وی با اشاره به این‌که جمعیت روستای فشکور از ناتر خیلی کمتر است ولی درمانگاه دارد، خاطرنشان کرد: با شبکه بهداشت چالوس نیز برای احداث خانه بهداشت یا درمانگاه مکاتبه انجام دادیم و حتی حاضر به تامین هزینه آن نیز شدیم اما تا کنون هیچ‌گونه توجهی نشده است.

به‌علت نبود مدرسه و محرومیت دختران از تحصیل

به گزارش فارس، نایب رئیس شورای اسلامی ناتر، درباره مقوله مهم آموزش و وضعیت ادامه تحصیل دانش‌آموزان، اظهار داشت: روستای ناتر فقط تا پنجم ابتدایی مدرسه دارد و دانش‌آموزان باید برای ادامه‌تحصیل خود در مقاطع راهنمایی و بالاتر از این روستا به «مرزن‌آباد» کوچ کرده و در مدارس شبانه‌روزی ادامه‌تحصیل دهند.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث شده تا بسیاری از دخترانِ بااستعداد که هر کدام آینده‌سازان به‌حق تاثیرگذار در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی ‌ما خواهند بود، به‌ دلیل نداشتن مدرسه راهنمایی و مقاطع بالاتر و نیز بضاعت کم خانواده‌هایشان از ادامه تحصیل بازمانده و می‌مانند.

زمین فوتبال، راه دسترسی مناسبی ندارد

شمس ناتری همچنین به نبود زیرساخت‌های ورزشی در روستای ناتر اشاره کرد و گفت: روستای «ناتر» با وجود جوانان مستعد در حوزه فرهنگی و ورزشی نیاز مبرم به یک مکان ورزشی دارد و حتی زمین فوتبال فعلی به‌ علت نداشتن راه دسترسی ایمن و مناسب بلاءاستفاده مانده است در حالی که روستای «ناتر» در حوزه ورزشی، ورزشکاران ملی و بین‌المللی فراوانی در رشته‌های مختلف ورزشی به سطح اول کشور معرفی کرده است که افتخارات و مدال‌های زیادی برای کشور عزیزمان به ارمغان آورده‌ و می‌آورند.

توقف سنگ‌فرشِ و تخریب راه‌های ‌روستایی

وی درباره بافت قدیمی و روند سنگ‌فرش کردن کوچه و پس‌کوچه‌های این روستا خاطر‌نشان کرد: بافت قدیمی روستای «ناتر» در مقایسه با بافت قدیمی سایر روستاهای منطقه از قدمت بسیار بیشتر و حتی تاریخی برخوردار است، و همین موضوع، ناتر را به منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرده است.

این مسئول محلی در ادامه گفت: نیمه‌کاره رها کردن و توقف روند سنگ‌فرش در روستای ناتر باعث شده تا راه‌های درون‌روستایی به ‌شدت آسیب‌دیده و تخریب شوند، بنابراین مسئولان باید هرچه زودتر برای جلوگیری از افزایش خسارات، ادامه سنگ‌فرش کردن را در دستور کار خود قرار دهند.

 از ماشین حمل زباله خبری نیست

وی همچنین به معضل زباله در این روستا اشاره و تصریح کرد: مقرر شده بود تا از طریق اداره کل امور روستایی و شرکتی که قرارداد تحویل خودرو با این اداره کل را دارد یک دستگاه نیسان حمل زباله به ناتر اختصاص داده شود ولی با وجود برداشت هزینه مربوطه از حساب دهیاری روستا، اما بیش از دو سال است که هیچ خبری از نیسان حمل زباله نشده است.

شمس ناتری ابراز داشت: با پیگیری‌هایی که اعضای شورا و دهیاری انجام دادند هنوز هیچ قول مساعدی از مسئولان برای تحویل این خودرو داده نشده است، بنابراین باید هر چه زودتر تکلیف این خودرو مشخص شود چون در حال حاضر به علت نداشتن ماشین حمل زباله، زباله‌ها در اطراف روستا رها می‌شوند که در آینده خسارات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست و دام‌های اهالی تحمیل می‌کنند.

دامداران، بیشتر حمایت شوند

وی از توجه ناکافی به بخش دامداری در این روستا گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه لبنیات «ناتر» زبانزد همگان است و با استقبال مردم و مسافران و گردشگران روبه‌رو می‌شود اما هیچ حمایتی از سوی مسئولان مربوطه نسبت به دامداران انجام نمی‌شود، اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد و دامداری‌ها نیز از حالت سنتی خارج شوند می‌توان بخش زیادی از لبنیات منطقه نوشهر و چالوس و حتی غرب مازندران را تامین کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی روستای ناتر در پایان این گفت‌و گو تاکید کرد: روستای «ناتر» با وجود ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار فراوانی که در بخش‌های مختلف دارد نیازمند نگاه ویژه مسئولان است تا با شکوفا شدن و رونق‌گرفتن اقتصاد روستایی که درآمدی پایدار را می‌تواند رقم بزند هم شاهد عمران و آبادانی این منطقه گردشگری، و هم کاهش روند مهاجرت‌ معکوس، باشیم.

انتهای پیام/86028/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول