اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتظار بنی صدر برای به دست گرفتن قدرت ظرف چند ماه!

بنی صدر در مصاحبه‌ای با اشپیگل : انتظار دارم ظرف چند ماه آینده قدرت را دوباره در ایران به دست بگیرم چون اکثر مردم از من حمایت می‌کنند!

انتظار بنی صدر برای به دست گرفتن قدرت ظرف چند ماه!

رخدادهای 13مرداد 1360

چکیده

  • امیرطاهری سردبیر سابق روزنامه کیهان و نماینده امیرعباس هویدا وخبرنگار ساندی تایمز چاپ لندن با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مخلوع ایران در پاریس مصاحبه کرد .
  • ساندی تایمز : بنی صدر با سبیل تراشیده و لباس سربازی سوار بر هواپیمایی شد که قصد ماموریت جنوب ایران را داشت و وی با کمک هوادارانش در یک وانت بار و لابلای تخم مرغ ها مخفی شد و به پایگاه هوایی برده شد .
  • بنی صدر گفته است اگر آیت الله خمینی دستور توقف اعدام ها را صادر کند او نیز به چریک ها فرمان عدم حمله به مقامات و پاسداران را خواهد داد !
  • با وجود مصاحبه های متعدد بنی صدر رئیس جمهور معزول با مطبوعات بین المللی در فرانسه وزارت خارجه این کشور در یک اعلامیه ده ماده ای اعلام کرد از مصاحبه بنی صدر با مطبوعات جلوگیری به عمل خواهد آورد .
  • در پایان جلسه شورای عالی دفاع محمد علی رجایی رئیس جمهور گفت : در این جلسه شورا مسئله فرار بنی صدر مورد بحث قرار گرفت و برادران نظامی در ارتش یک گروه را مسئول بررسی و تحقیق در این مورد کردند.
  • در پی اعلام انتقال اداره مرکزی شرکت ملی فولاد ایران به اصفهان 4 نفر از نمایندگان منتخب کارکنان شرکت در ملاقاتی با مسئولین مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و خواستار ابقای اداره مرکزی در تهران شدند.
  • در رابطه با حمله دیروز عناصر ضد انقلاب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بن اطلاعیه ای از سوی وزارت خارجه منتشر و سفیر آلمان غربی به این وزارت خانه احضار شد .
  • در جلسه علنی امروز نامه محمد علی رجایی رئیس جمهور در معرفی آیت الله باهنر به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی قرائت شد .
  • مهندس موسی خیر وزیر مشاور و  رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی علت تعطیلی و همچنین سیاست آینده سازمان برنامه و بودجه را تشریح کرد.

مصاحبه بنی صدر با خبرنگار ویژه شاه !

امیرطاهری خبرنگار ساندی تایمز چاپ لندن با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مخلوع ایران در پاریس مصاحبه کرد . امیرطاهری سردبیر سابق روزنامه کیهان و نماینده امیرعباس هویدا در موسسه کیهان بود و کسی است که مصاحبه های فراوانی با شاه مخلوع و خاندانش در زمان سردبیری خود در روزنامه کیهان انجام داده بود . وی با چاپ عکسی از بنی صدر و دخترش تحت عنوان «بنی صدر از چریک ها حمایت می کند می نویسد : افسرانی که در جریان کودتا دستگیر و سپس با دستور بنی صدر پس از جنگ عراق آزاد شده بودند مجددا دستگیر شده اند.

بنی صدر در یک وانت بار و لابه لای تخم مرغ ها فرار کرد !

بنی صدر با سبیل تراشیده و لباس سربازی سوار بر هواپیمایی شد که قصد ماموریت جنوب ایران را داشت و وی با کمک هوادارانش در یک وانت بار و لابلای تخم مرغ ها مخفی شد و به پایگاه هوایی برده شد . سرهنگ معزی که خلبان شاه معدوم نیز بود 15 دقیقه پس از شروع پرواز به خدمه هواپیما گفت که قصد دارد هواپیما را برباید و آن ها باید از او اطاعت کنند.

بنی صدر که تا مدتی پیش رئیس جمهور ایران بود با ظالم خواندن حکومت جمهوری اسلامی مدعی شد ثبات اوضاع در ایران به هم ریخته است و کسی کنترل موثری بر اوضاع ندارد !

بر اساس گزارش ساندی تایمز علاوه بر رجوی که به عنوان رئیس شورای مقاومت انقلاب انتخاب شده است احمد سلامتیان مرد دست راست بنی صدر هم مسئول جناح سیاسی شده است و یک دولت موقت هم برای به دست گرفتن امور آماده خواهد بود که پس از سقوط جمهوری اسلامی [!] امور را به دست بگیرند.

تاکید بنی صدر بر جدایی دین از سیاست !

بنی صدر گفته است : در صورت پیروزی آیت الله خمینی را به قم بازخواهد گرداند و از مداخله در امور سیاسی منع خواهد کرد . بنی صدر سرگرم بررسی دعوت دیدار با کرایسکی صدراعظم اتریش و اولاف پالمه نخست وزیر سابق سوئد است. او می گوید اگر در فرانسه اجازه فعالیت نگیرد به سوئد یا اتریش خواهد رفت.

حمایت رئیس جمهور معزول از تروریست ها

بنی صدر گفته است اگر آیت الله خمینی دستور توقف اعدام ها را صادر کند او نیز به چریک ها فرمان عدم حمله به مقامات و پاسداران را خواهد داد ! خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از مقامات فرانسوی گفت : هیچ کس هرگز به بنی صدر نگفته است که از حق سخنرانی کردن به هنگام اقامت در فرانسه محروم است و به طور قطع او می تواند داستان زندگی اش را برای هر کسی که می خواهد تعریف بکند. وی گفت : اگر بنی صدر بخواهد به عنوان مثال یک دولت در تبعید تشکیل دهد احتمال دارد فرانسه سریعا از خود واکنش نشان دهد.

انتظار بنی صدر برای به دست گرفتن قدرت ظرف چند ماه !

بنی صدر همچنین در مصاحبه ای با اشپیگل گفته است : انتظار دارم ظرف چند ماه آینده قدرت را دوباره در ایران به دست بگیرم چون اکثر مردم از من حمایت می کنند! بنی صدر بار دیگر مدعی شد : 15 درصد مردم از آیت الله خمینی حمایت می کنند ولی ارتش ، روشنفکران و دیگر گروه های مهم طرفدار من هستند.(1)

مصاحبه بنی صدر با مطبوعات ممنوع شد !

با وجود مصاحبه های متعدد بنی صدر رئیس جمهور معزول با مطبوعات بین المللی در فرانسه وزارت خارجه این کشور در یک اعلامیه ده ماده ای اعلام کرد از مصاحبه بنی صدر با مطبوعات جلوگیری به عمل خواهد آورد . (2)

هیئتی برای بررسی نحوه فرار رئیس جمهور معزول تشکیل شد

در پایان جلسه شورای عالی دفاع محمد علی رجایی رئیس جمهور گفت : در این جلسه شورا مسئله فرار بنی صدر مورد بحث قرار گرفت و برادران نظامی در ارتش یک گروه را مسئول بررسی و تحقیق در این مورد کردند. رجایی افزود : مردم می خواهند بدانند چگونه است که در ارتشی که این همه نظم و انظباط وجود دارد دو نفر فراری می توانند وارد محوطه فرودگاه شده و با هواپیمای ارتشی متواری شوند. وی ادامه داد : قرار است این گروه تا پایان هفته جاری نتیجه نهایی گزارش خود را به شورای عالی دفاع ارائه دهند.

رجایی درباره نحوه انتخاب نخست وزیر نیز گفت : نخست وزیر باید کسی باشد که فرهنگ این انقلاب را درک کرده باشد و بداند که بار اصلی انقلاب را چه قشری از جامعه بر دوش دارند و چه آرمان هایی دارند و به دنبال چه مسائلی هستند. وی افزود : من سعی کرده ام که در انتخاب نخست وزیر تا جایی که مقدور باشد کسی را انتخاب کنم که در بین مردم باشد و مردم او را بشناسند و سابقه مبارزه او نیز به سال های 42 برگردد و این جزء معیارهایی بوده که من در آن تلاش می کردم و امیدوارم که موفق شده باشم.(3)

شرکت ملی فولاد ایران به اصفهان منتقل می شود

در پی اعلام انتقال اداره مرکزی شرکت ملی فولاد ایران به اصفهان 4 نفر از نمایندگان منتخب کارکنان شرکت در ملاقاتی با مسئولین مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و خواستار ابقای اداره مرکزی در تهران شدند.(4)

سفیر آلمان غربی به وزارت خارجه احضار شد

در رابطه با حمله دیروز عناصر ضد انقلاب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بن اطلاعیه ای از سوی وزارت خارجه منتشر و سفیر آلمان غربی به این وزارت خانه احضار شد . در این اطلاعیه آمده است : قرار است یادداشتی مبنی بر معرفی افراد دستگیر شده توسط پلیس آلمان به سفیر این کشور در تهران داده شود.

یک کارمند سفارت که خواست نامش فاش نشود گفت : اشغال سفارت حدود ده دقیقه به طول انجامیده است . یکی از اعضای سفارت نیز زخمی شده و به بیمارستان منتقل گردیده است ولی از میزان جراحات وی خبری در دست نیست.(5)

آیت الله باهنر به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد

در جلسه علنی امروز نامه محمد علی رجایی رئیس جمهور در معرفی آیت الله باهنر به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی قرائت شد . در بخشی از نامه رئیس جمهور آمده است : بر اساس اصل 124 قانون اساسی برادر مجاهد و دانشمند متعهد محمد جواد باهنر را به عنوان نخست وزیری معرفی می نماید. امید است با شناختی که اکثرا از ایشان داریم و با توجه به کارایی هایی که در انجام وظایف محوله در سمت هایی از قبیل وزارت آموزش و پرورش از خود نشان داده اند مورد تائید اکثریت قاطع نمایندگان محترم قرار گیرند.(6)

سیاست جدید سازمان برنامه و بودجه اعلام شد

مهندس موسی خیر وزیر مشاور و  رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گویی علت تعطیلی و همچنین سیاست آینده سازمان برنامه و بودجه را تشریح کرد. وی گفت : از آن جایی که دستگاه های دولتی کارهایشان توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می گیرد بنابراین در این سازمان باید یک بازسازی انجام شود تا هماهنگی کامل بین نیروها به وجود آید و وظایف آن مجددا تنظیم شود تا تشکیلات آن بر مبنای آن وظایف شکل گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد چگونگی رسیدگی به این مسئله اظهار داشت : هدف از تعطیل سازمان این است که قالب اصلی را بر مبنای مکتب اسلامی بنا کنیم یعنی تغییر ماهیت در کلیت سازمان و برای این منظور کمیته ای از معاونین و مشاوران کلیه دستگاه تشکیل شده که با هماهنگی لازم این بازسازی انجام خواهد شد . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 16 ، مصاحبه و گفته های بنی صدر نیازی به نقد و تحلیل و تبیین ندارد ، بسیاری از انسان های شکست خورده در ساعات و روزهای ابتدایی پس از شکست به جای واقع بینی به دنبال دلیل می گردند تا آن را بهانه کنند . آنان از آینده نزدیک خبر می دهند و از پیروزی قریب الوقوع سخن می گویند . تقصیرها را به گردن این و آن می اندازند . یاوه می بافند و سنگ های بزرگ بر می دارند.بنی صدر نیز از این قاعده مستثنی نیست .  او از بازگشت خود به کشور در روزها و ماه های آینده خبر می دهد و امروز بیش از سه دهه از آن روزها می گذرد و خبری از بنی صدر نیست ! اما نکته ای که باید بدان اشاره کرد و گذشت اظهارات بنی صدر درباره ترور شخصیت های ایرانی است . او می گوید اگر اعدام ها متوقف شود او نیز دستور خواهد داد تا چریک ها [مجاهدین خلق و یا همان منافقین] از ترور مسئولان و مقامات ایرانی خودداری کنند ! این در حالی است که بنی صدر زمانی که در ایران و در اختفا به سر می برد طی بیانیه ای ترورها را محکوم کرده بود و این همه نشان می دهد که نفاق مجاهدین خلق که بنی صدر در آن روزها با آن ها عیاق شده بود در رئیس جمهور معزول نیز اثر گذاشته بود . بنی صدر در ایران ترورها را محکوم می کند که اگر روزی دستگیر شد بتواند از زیر بار آن همه جنایت شانه خالی کند ولی زمانی که از ایران فرار می کند مسئولیت ترورها را بر عهده می گیرد و البته این روزها هم در بازخوانی خاطرات خود از آن جایی که نمی تواند ترور را برای افکار عمومی توجیه کند باز به عقب بازگشته ترور ها را محکوم می کند و این وسط مشخص نیست که او بر کدامین مرام است ...به هر حال پرونده نخستین رئیس جمهور ایران که غرور باعث سقوطش شد دیر زمانی است که بسته شده و مرور گفته ها و کرده های او تنها برای عبرت است عبرت کسانی که مسئولیتی بر دوش دارند تا به گفته لقمان حکیم ادب از بی ادبان آموزند و آن نکنند که در چاه کرده های خود سقوط کنند ...

2-  اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 13

3- اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 7

5- اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 16

6- مشروح مذاکرات مجلس ، 13 مرداد 1360

7- اطلاعات ، 13 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول