اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در گفت‌وگو با نشنال اینترست

ظریف: برخی مقامات آمریکا تحریم‌ها را به عنوان یک دارایی مهم برای کشورشان می‌بینند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید برخی از افراد در آمریکا، تحریم‌ها را به عنوان یک دارایی مهم برای کشورشان می‌بینند.

ظریف: برخی مقامات آمریکا تحریم‌ها را به عنوان یک دارایی مهم برای کشورشان می‌بینند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس وزریر امور خارجه کشورمان که این روزها برای مذاکره با 1+5 در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه آمریکایی نشنال اینترست، گفت که تحریم‌ها هیچ دستاوردی برای غرب نداشته است.

خبرنگار «نشنال اینترست» در ابتدا در خصوص انتظارات آقای ظریف از مذاکره با خانم اشتون پرسید که وزیر خارجه کشورمان در این زمینه گفت که ایران امیدوار است، این دور از مذاکرات به ترسیم یک نقشه راه برای حل پرونده هسته‌ای منتج شود.

وی همچنین افزود: مذاکرات سال گذشته ژنو، دو هدف را دنبال می‌کرد که یکی، ایجاد اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و دیگری، برداشته شدن همه تحریم‌ها علیه کشور بوده است؛ ظریف گفت «رسیدن به هر دو هدف راحت‌تر است.»

وزیر خارجه کشورمان گفت: «به نظر می‌رسد متاسفانه برخی از افراد در آمریکا، تحریم‌ها را به عنوان یک دارایی مهم برای کشورشان می‌بینند، الان همه بحث بر سر رسیدن به یک موافقت برای برداشته شدن تحریم‌ها است، پس تنها کاری که باید آمریکایی‌ها بکنند، عبارت است از رسیدن به یک توافق که به رفع تحریم‌ها منجر شود.»

ظریف گفت: «ما از آمریکایی‌ها توقع دیگری نداریم، ما خواهان دریافت تضمین‌های امنیتی نیستیم، ما هیچ پولی از آمریکا نمی‌خواهیم، ما از آمریکایی‌ها نمی‌خواهیم کاری بکنند به جز برداشتن تحریم‌ها.»

وزیر خارجه کشورمان به اقدامات ایران نیز پرداخت و گفت: «در حال حاضر، ایران در عوض برداشته شدن تحریم ها مایل است که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند تا از طریق راه‌های علمی، این اطمینان ایجاد شود که هیچ یک از کارهای ما به تولید سلاح هسته‌ای منجر نمی‌شود.»

آقای ظریف بر همین مبنا، توصیه‌هایی هم برای مقامات آمریکا داشت و گفت: «تمام کاری که آمریکا باید انجام دهد عبارت است از رسیدن به این نتیجه که یک توافق با متغیرهای فوق‌الذکر بهتر از نرسیدن به توافق و ادامه اعمال تحریم‌ها علیه ایران است.

وزیر خارجه کشورمان باز هم به کمک‌های ایران به عراق در مقابله عملی با داعش پرداخت و گفت: «وقتی ما برای کمک آنجا بودیم، هیچ‌کس دیگری نبود. آقای بارزانی، رئیس منطقه کردستان هم در کنفرانس خبری مشترک با اینجانب علناً گفت که ایران اولین کشوری بوده که برای عقب راندن داعش، با مشاروان و تسلیحات، به کمک کردها آمده است. پس ایران تنها کشوری است که توانایی حفظ ثبات در منطقه را دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه مصاحبه به بررسی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، نتایج عملی آنها و ادعاهای مقامات آمریکایی در این خصوص پرداخت و گفت: به نظر من، لازم است که آمریکا به این درک برسد که تحریم‌ها یک دارایی نیست. البته رسیدن به این نتیجه، سخت نیست، اگر اجازه بدهید یک محاسبه احتمالا ساده ولی واقع‌گرایانه داشته باشیم. در هشت سال گذشته، سازمان ملل و آمریکا، با فشار این کشور، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد. تنها نتیجه این تحریم‌ها آن بود که به هنگام شروع اعمال تحریم‌ها، ما کم‌تر از 200 سانتریفیوژ داشتیم. امروز اما، بیست هزار سانتریفیوژ داریم. بنا براین اگر محاسبه کنند می‌بینند تحریم ها این سانتریفیوژها را تولید کرده است؛ و باز بنابراین، ایران می تواند ادعا کند که در برابر این فشار ایستادگی کرده است، ما هزینه‌های اقتصادی دادیم، ولی در برابر فشار ایستادیم. ما حداقل این را از تحریم‌ها به دست آوردیم، حال من از آمریکایی‌ها می پرسم، شما چه چیزی از تحریم‌ها عایدتان شد؟ چه چیزی؟ اگر آمریکا بخواهد عواید خود از تحریم را نشان دهد، شک دارم که چیزی برای نمایش داشته باشند. اگر آنها می‌گویند که (در نتیجه تحریم‌ها) ایران را به میز مذاکره کشاندند، من به آنها می‌گویم که ما آماده مذاکره بودیم. وقتی من و دکتر روحانی، در سال 2005 در سمت نماینده ایران در سازمان ملل و رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای مذاکره می‌کردیم، هیچ تحریمی در کار نبود و ما هم آماده مذاکره بودیم. بنابراین هیچ تحریمی ایران را به میز مذاکره نکشاند. تنها حاصل این تحریم‌ها، خشم ملت ایران به خاطر اعمال فشار آمریکا علیه آنان بود، نه چیز دیگر.

آقای ظریف به موضوع داعش نیز پرداخت و گفت که این گروه «حاصل تهاجم آمریکا به عراق» است و با حمایت آمریکا و برخی متحدانش در منطقه به یک هیولا تبدیل شده است.

وی به ائتلاف ضداعش آمریکا و هم‌پیمانانش نیز اشاره کرد و گفت: «این ائتلاف از نظر من ائتلاف توابین است، آنها نمی‌توانند با تضعیف دولت‌های عراق و سوریه با داعش مقابله کنند، اگر دولت سوریه را به عنوان مهم‌ترین نیروی مقاوم در برابر داعش تضعیف کنید و همزمان در پی مبارزه با داعش باشید، این یک تناقض است.

«محمد جواد ظریف» به تأخیر آمریکا در مبارزه با داعش نیز پرداخت و گفت: «دو ماه طول کشید تا آمریکا و هم‌پیمانانش علیه داعش واکنشن شان دهند، اگر ایران در دولت عراق و دولت منطقه کردستان حمایت نکرده بود، الان هر دو منطقه در کنترل داعش بود.»

خبرنگار نشنال اینترست در خصوص رابطه داعش و عربستان سعودی نیز از وزیر امور خارجه کشورمان سوالی پرسید که آقای ظریف در پاسخ گفت: «امیدواریم دوستانمان در عربستان به این فهم رسیده باشند که داعش برای آنها نسبت به عراق و سوریه، تهدید بزرگتری است، قطعاً سیاست‌هایی که 11 سال گذشته در عراق و سوریه پیگیری شده، در جهت ایجاد ثبات موثر و مبارزه با تروریسم نبوده است.»

سکاندار سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در خصوص شکل روابط ایران و آمریکا پس از توافق احتمالی گفت: «اگر پرونده هسته‌ای حل شود، حداقل یکی از موانع بر سر راه کاهش تنش‌ها میان دو کشور از سر راه برداشته می‌شود. به نظر من تنش موجود در روابط ما، ذاتی و غیرقابل اجتناب نیست. ایمدوارم وقتی هنگامی که این مورد اساسی مشکل هسته‌ای را حل کردیم، راه برای حل دیگر مسائل هموارتر باشد. البته فکر نمی‌کنم که به صورت ناگهانی، نوع جدید و بسیار متفاوتی از روابط میان دو کشور حاکم شود.»

وزیر خارجه کشورمان به تهدیدات داعش در لبنان نیز پرداخت و نفوذ این گروه به لبنان را زنگ خطری برای دیگر کشورهای منطقه ارزیابی کرد و گفت که مدل لبنان از درک تهدید داعش توسط تمامی گروه‌های شیعه، سنی، مسیحی و دروزی و مقابله متحد با آن، باید توسط دیگر کشورها نیز بکار بسته شود.

آقای ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص نظرش درباره روند صلح میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها گفت: عکس‌اعمل آمریکا در برابر نسل کشی در نوار غزه، بستر مناسبی برای تجدید قوای افراط گرایان و گروه‌هایی مانند داعش است.»

خبرنگار نشنال اینترست گفت: بسیاری از مردم دنیا، ایران را در دهه‌های اخیر به خاطر حمایت از حزب الله و دیگر گروه‌ها به عنوان یک قدرت انقلابی می‌دیدند. آیا به نظر شما، با پدیدار شدن جنبش‌های تندرو ذهنیت مردم در خصوص ثبات‌آور بودن نقش ایران تقویت می‌شود؟

ظریف در جواب گفت: ایران یک قدرت مسئول است و دوران تهدید و اجبار هم به سر آمده است. الان برای ایجاد سیستم‌های مردم‌سالارتر و باثبات‌تر باید با نیروهای داخلی این کشورها همکاری کرد. نمی‌توان چیزی را از خارج تحمیل کرد. علت نفوذ ایران در منطقه این است که مانند قدرت‌ مطلق با مردم برخورد نمی کند، مانند آمریکایی‌ها. ما برای کار مردم را انتخاب می‌کنیم و این انتخاب را با جدیت و بر اساس منافع مردم منطقه انجام می‌دهیم. برخی توهامت وجود دارد که ما با این مردم بر اساس منفعت کشور خودمان همکاری می‌کنیم.

خبرنگار نشنال اینترست پرسید که آیا با نگاه به مسائل از نقطه نظر یک ایرانی، دلیل برای نداشتن بمب اتم وجود دارد؟

آقای ظریف در پاسخ گفت: دلائل زیادی برای نداشتن بمب اتم وجود دارد، اگر به محیط امنیتی (نزدیک) ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس دقت کنید می‌بینید که ایران از نظر اندازه، جغرافیا، منابع، نیروی انسانی و قدرت نظامی با فاصله زیادی نسبت به دیگر کشورها، قوی‌ترین در منطقه است. علاوه بر این ما باثبات‌ترین کشور را در منطقه داریم.

ما باید به همسایگانمان را متقاعد کنیم که تهدیدی برای آنها نیستیم. ما در حال اعتمادسازی بین کشور خود و آنها هستیم. بنابراین ما نه تنها برای تعامل با کشورهای همسایه نه تنها نیاز به بمب نداریم، بلکه این برداشت که ایران بمب دارد هم موقعیت ما را تخریب می‌کند. علت آن است که در صورت تبادر چنین برداشتی به ذهن همسایگان، آنها سریع به دنبال ایجاد امنیت برای خود در مقابل ما خواهند رفت. ما در منطقه برتری متعارف داریم و اگر در پی کسب برتری استراتژیک برویم، برتری متعارف خود را نیز از دست خواهیم داد.

در محیط امنیتی دورتر که د مقابل تهدیدات آمریکا و اسرائیل قرار دارد، ایران نمی‌تواند حتی تصور کند که به صورت مستقیم و یا با استفاده از عاملی دیگر، علیه این تهدیدات خارجی و یا دیگر تهدیدات منطقه‌ای اقدام بازدارنده اتمی داشته باشد.

آخرین جملات وزیر خارجه کشورمان خطاب به خبرنگار خارجی این بود: مجدداً تأکید می‌کنم که بمب اتمی امنیت ما را رو به زوال می‌برد. در انتهای این روز اجازه بدهید یک نکته را بگویم، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس امنیت ایجاد نکرده است، فقط به اتفاقی که برای اسرائیل افتاد نگاه کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول