اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

یک جراح و متخصص زنان و زایمان:

مصرف اسید فولیک یک ماه قبل از بارداری از آسیبهای عصبی نوزاد پیشگیری می‌کند

یک جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان اهمیت مصرف اسید فولیک حداقل یک ماه قبل از بارداری، از زنان خواست تا درباره مصرف مولتی ویتامینهای قوی در اوایل بارداری با پزشک خود مشورت کنند چرا که ممکن است برای آنها مضر باشد.

مصرف اسید فولیک یک ماه قبل از بارداری از آسیبهای عصبی نوزاد پیشگیری می‌کند

نسیم سنجری در گفت‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، به اهمیت مشاوره پزشکی قبل از بارداری اشاره کرد و اظهار داشت: برای اینکه یک حاملگی موفق را برنامه ریزی کنم بهترین زمان اولین مشاوره پزشکی، قبل از اقدام به بارداری است، طی این مشاوره ابتدا پزشک در مورد تغذیه، نحوه زندگی، حاملگی قبلی، داروهای مصرفی، بیماریهایی که در فرد یا خانواده دیده می شود سوال می کند، گام بعدی معاینه است و در نهایت نیز آزمایشهای لازم را برای او در خواست می‌کند.

در مورد داروهای خود با پزشک مشورت کنید

وی ادامه داد: فردی که می‌خواهد باردار شود حتماً باید در مورد تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می‌کند با پزشک خود مشورت کند، چرا که بعضی از داروها مانند نوعی داروی ضد جوش ممکن است ایجاد نقص جنین کند، یا بعضی از داروها مثل بعضی از داروهای ضد انعقاد را باید حین بارداری به انواع بی خطرتر تبدیل کرد. باید توجه داشت که حتی مصرف مولتی ویتامین‌های قوی در اوایل بارداری ممکن است مضر باشد لذا برای هر دارو یا مکمل که حین بارداری مصرف می شود باید با پزشک مطرح شود.

حداقل یک ماه قبل از بارداری اسید فولیک را شروع کنید

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: علاوه بر آن دیده می شود که با مصرف اسید فولیک قبل از بارداری ضایعات مربوط به دستگاه عصبی جنین بسیار کمتر می شود، از آنجا که بیش از 90درصد مبتلایان به این عارضه هیچ گونه ریسکی را قبل از ابتلا نداشته‌اند توصیه می شود همه خانم های باردار حداقل یک ماه قبل از بارداری اسید فولیک را شروع کنند، بنابراین قبل از بارداری باید بعضی از داروها قطع شود، بعضی عوض شود و برخی آغاز شود.

تزریق واکسن سرخچه حین بارداری مجاز نیست

دبیر و نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران تصریح کرد: همچنین باید وضعیت واکسیناسیون بررسی شود تا در صورت نیاز قبل از بارداری واکسیناسیون کامل شود، هر چند تعدادی از واکسن ها مانند کزاز و هپاتیت را می‌توان حین بارداری تزریق کرد، اما تزریق بعضی واکسن های دیگر مثل سرخچه حین بارداری مجاز نیست.

غذاهای غیر مجاز کدامند؟

وی با اشاره به تغذیه در این دوران ادامه داد: زنان باردار سعی کنند گوشت‌هایی را که خوب پخته نشده‌اند مصرف نکنند، مصرف جگر یا زعفران زیاد، قهوه بیش از 2 فنجان در روز نیز مطلوب نیست،‌ همچنین استفاده از مواد غذایی دودی شده مانند ماهی دودی و مواد غذایی که دارای کپک هستند مثل خیار شور یا شوریها نیز طی بارداری جایز نیست.

مصرف قلیان ممنوع

این جراح و متخصص زنان عادات مضر مثل مصرف الکل یا کشیدن سیگار حتی به میزان کم را موجب ضرر رساندن به مادر و جنین دانست و افزود مصرف قلیان از سیگار هم مضرتر است، ‌برای یک بارداری سالم نیز باید از مصرف این مواد اجتناب کند، فرد باید تمام اطلاعات بیماری خود و خانواده اش را به پزشک بدهد چرا که بسیاری از بیماریها ممکن است حین بارداری شعله ور، تعدادی خاموش و تعدادی از بیماریها نیز ممکن است عوارض جنینی به همراه داشته باشند.

قبل از بارداری دندان‌های خود را بررسی کنید

سنجری گفت: اطلاعات مربوط به بارداری‌های قبلی و نازایی اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که بسیاری از عوارض بارداریهای قبلی ممکن است عود کننده باشند و پزشک با آگاهی ا این موارد بتواند به پیشگیری از تکرار آن کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که قبل از بارداری باید انجام داد مراجعه به دندانپزشکی است تا زنان در حین بارداری دچار مشکل نشوند،‌ علاوه بر آن کرم‌خوردگی‌های دندان و بیماریهای لثه ممکن است با عوارض بارداری مثل زایمان زودرس مرتبط باشند، بعد از انجام این مراحل فرد از نظر عمومی و زنان معاینه می‌شود و برای او آزمایشهایی درخواست می‌شود و برحسب جواب آزمایش‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود.

آزمایش کنترل قند و کم خونی فراموش نشود 

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مورد آزمایش کنترل دقیق قند خون در افراد دیابتیک است چرا که قند خون بالا در ابتدای بارداری می‌تواند با افزایش احتمال نقصهای جنین همراه باشد، مسئله دیگر نیز تصحیح کم خونی قبل از بارداری است که حتماً باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول