اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اسماعیلی به فارس خبر داد

تشکیل شبکه «خوشه» با هدف تقویت نیروهای خودجوش حوزه کتاب

دبیر اجرایی شبکه مراکز تولید و فروش محصولات فرهنگی موسوم «خوشه» گفت: شبکه «خوشه» با هدف فروش، توزیع و آموزش کتاب‌فروشان و توزیع‌کنندگان محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از چهار سال پیش تاسیس شده است.

تشکیل شبکه «خوشه» با هدف تقویت نیروهای خودجوش حوزه کتاب

علی اسماعیلی دبیر اجرایی شبکه مراکز تولید و فروش محصولات فرهنگی «خوشه» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به فعالیت‌های این شبکه اشاره کرد و گفت: این شبکه با هدف آموزش فروش و  توزیع به کتاب‌فروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، از چهار سال پیش تاسیس شده است.

وی ادامه داد: این شبکه به منظور برطرف کردن مشکلات این گروه از کتاب‌فروشان مانند نرسیدن کتاب به دست فروشنده‌ها در شهرستان و همچنین عدم دسترسی به پخش کننده‌ها راه اندازی شده و فعالیت‌هایی به این منظور تعریف کرده است. در حقیقت این شبکه، شبکه‌ای برای تقویت نیروهای خودجوش فرهنگی در حوزه کتاب است.

دبیر اجرایی شبکه مراکز تولید و فروش محصولات فرهنگی «خوشه» افزود: کمک به تشکیل و توانمندسازی مراکز تخصصی تولید و توزیع محصولات فرهنگی فاخر، ترویج فرهنگ مصرف محصولات فرهنگی، حمایت از کلیه محصولات و تولیدات فاخر، گسترش محصولات در همه قالب‌های مختلف مورد نیاز زندگی مردم، ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در بین مردم، شبکه‌سازی، هم‌افزایی و ایجاد زمینه ارتباط موثر بین مراکز فعال تولید و توزیع محصولات فرهنگی در سطح کشور و ... از جمله اهداف و خط مشی‌های «خوشه» است.

اسماعیلی اضافه کرد: توانمندسازی در اینجا به معنای افزایش توان مراکز برای ایفای نقش خود است. توانمندسازی مراکز از طرق گوناگونی تحقق می‌پذیرد که نخستین و ساده‌ترین راه آن آموزش است که در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه تولیدکنندگان دیجیتال و ویژه توزیع‌کنندگان با طراحی نیازهای مخاطبین و با بهره‌گیری از توان کارشناسی شبکه و کشور صورت می‌گیرد. همچنین خط دهی کلان در حوزه فروشگاه‌های کتاب و اداره‌ آنها، توامندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی فروش متخصص، حمایت از فروشندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ارائه مشاوره و راهنمایی به فروشندگان و همچنین کسانی که می‌خواهند کتاب‌فروشی تاسیس کنند.

اسماعیلی در ادامه به اعضای این شبکه اشاره کرد و گفت: این شبکه به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و تاکنون بیش از 80 فروشگاه از سطح کشور، بیش از 10 تولیدکننده محصولات نرم‌افزاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بیش از 10 موسسه فرهنگی در این جبهه، به عضویت شبکه «خوشه» در آمده‌اند که در این میان تعدادی از اعضای دائم بوده و عده‌ای به صورت موقت عضو این شبکه هستند. نکته قابل توجه این است که اعضای این شبکه کتاب‌فروشان خصوصی و مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستند.

دبیر اجرایی این شبکه به برنامه‌های پیش‌روی این شبکه نیز اشاره کرد و توضیح داد: حمایت از توسعه فعالیت‌های مراکز تازه تاسیس، حمایت ویژه از فعالیت‌های ترویجی در زمینه کتاب و محصولات فرهنگی، حمایت از ایجاد مرکز پخش محصولات غیرکتاب، حمایت از فعالیت سایت‌ها و وبلاگ‌ها در این زمینه، آموزش‌های تخصصی، ثبت و نشر تفصیلی تجربیات مراکز، فروش هماهنگ کشوری(مناسبتی)، اقدامات هویت بخش و منسجم، توسعه عنوان «خوشه»، فراخوان‌های نظری و کاربردی در راستای نیازهای پژوهشی و ... از جمله اقداماتی است که در برنامه‌های این شبکه است تا بتواند در حوزه کتاب اتفاقاتت مثبتی رخ دهد.

وی در پایان از برگزاری نشست سراسری و سالانه اعضای این شبکه در گیلان خبر داد و گفت: نشست سراسری اعضای این شبکه 17 و 18 مهر در گیلان برگزار خواهد شد. در این نشست که سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی حضور دارند به ارائه راهکار برای برطرف نمودن مشکلات کتاب‌فروش‌ها، بررسی امکانات و موانع پخش روستایی، استفاده از تجربیات توزیع‌کنندگان لوازم‌التحریر ایرانی در بحث توزیع، مالیات قانونی و اسلامی که در قالب شرع تعریف شده است، استفاده از ظرفیت نماز جمعه برای معرفی کتاب، توسعه کتاب‌فروشی‌های قدیمی و تثبیت عملکرد آنها و ... از جمله مواردی است که در این نشست سراسری طرح خواهد شد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول