اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«پاتریک مودیانو» فرانسوی برنده نوبل ادبیات شد

«پاتریک مودیانو» نویسنده سرشناس فرانسوی، لحظاتی پیش به عنوان برنده صد و یازدهمین جایزه نوبل ادبیات معرفی شد.

«پاتریک مودیانو» فرانسوی برنده نوبل ادبیات شد

به گزارش خبرگزاری فارس،«پاتریک مودیانو»، نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات شد. پاتریک مودیانو گرچه مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم نگرفت ولی با کمک یکی از معلم‌هایش با نام «رمون کنو» که نویسنده معروف فرانسوی و از دوستان مادرش بود، وارد دنیای ادبیات شد.

«مودیانو» متولد 1945 است و رمان «میدان اتویله» در سال 1968 به عنوان نخستین اثر منتشر شده از وی به چاپ رسید.این نویسنده در گذشته با جوایزی همچون جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه (1972) و جایزه پریکس گنکورت (1978) مورد تقدیر قرار گرفته است.اخیرا از وی دو رمان به نام های «جواهر کوچک» و «حادثه در شب» منتشر شده است. از این نویسنده در ایران کتاب‌های «کافه جوانی گم شده»، «خیابان بوتیک‌های خاموش» با ترجمه «ساسان تبسمی» و «سفر ماه عسل» با ترجمه «نسرین اصغرزاده» منتشر شده است.

 

جایزه نوبل ادبیات به ارزش 693 هزار پوند، یکی از پنج جایزه نوبل است که هرساله به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته آلفرد نوبل «برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمانخواهانه» را نوشته باشد. منظور از «اثر» معمولاً مجموعه کارهای نویسنده ‌است، اگرچه گاه در متن مربوط به جایزه از آثار مشخص نیز نام برده شده ‌است.

آکادمی سوئد برنده را تعیین می‌کند و در اوایل اکتبر هرسال آن را اعلام می‌کند.این آکادمی  18 عضو متشکل از نویسندگان، شعراء،محققان ادبی و ... دارد.

پیش از این  «پیتر اینگلوند»، دبیر دائمی آکادمی سوئیس اعلام کرده بود که جایزه نوبل ادبیات امسال 271 نامزد دارد که این فهرست در مرحله اول به 210 نامزد تقلیل یافت و در نهایت هیأت داوران آکادمی 36 نفر را شایسته رقابت‌ برای این جایزه تشخیص دادند.

جایزه نوبل ادبیات اولین بار سال 1901 به «سولی پرودوم»، نویسنده فرانسوی برنده این جایزه شد، سال گذشته نیز این جایزه به «آلیس مونرو»، نویسنده کانادایی اعطاء شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول