اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله اراکی:

فرهنگ مشترک از مبانی زندگی شهر عرفی است

یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم وجود اخلاق، نظام سیاسی و زبان را از ملزومات ایجاد فرهنگ مشترک دانست و گفت: فرهنگ مشترک از مبانی زندگی شهر عرفی است.

فرهنگ مشترک از مبانی زندگی شهر عرفی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آیت‌الله محسن اراکی در سومین جلسه درس خارج فقه نظام شهرسازی که در مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بیان تعریف شهر عرفی ابراز کرد: قانون، حاکم، مردم، کثرت و تعاون برای رسیدن به اهداف مورد نظر از معیارهای شهر عرفی است.

وی افزود: ساختمان‌های بزرگ، فعالیت بازار که در واقع همان حرکت اقتصادی برون شهری است و همچنین تعیین نقشه‌ از عناصر شهر عرفی است که توسط ابن خلدون بیان شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: هر جایی که شهر بنا می‌شود باید خانه‌ها بر طبق نقشه‌های شهری بنا شوند و خارج از قاعده برنامه‌ریزی‌های شهری هر فردی به صورت جداگانه‌ای خانه‌ای با قوانین خودش احداث نکند.

وی با بیان حدیثی از ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: اگر عمر حکومتی کوتاه باشد عمر شهری که آن حکومت می‌سازد کوتاه خواهد بود زیرا پس از نابودی حکومت، شهر مورد نظر نیز دچار نابسامانی خواهد شد.

آیت‌الله اراکی از فرهنگ مشترک به عنوان دیگر عنصر مهم در شهر عرفی یاد کرد و گفت: رواج کشاورزی و تولید فرهنگ، ایجاد تمدن خواهد کرد.

وی وجود اخلاق، نظام سیاسی و زبان را از ملزومات ایجاد فرهنگ مشترک دانست و افزود: فرهنگ مشترک از مبانی زندگی شهر عرفی است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه اگر فرهنگ مشترک در شهری ایجاد شود، اقتصاد مطلوب خارجی در آن به وجود خواهد آمد یادآور شد: بسیاری از احکام شرعی در ارتباط با شهر عرفی بیان شده و اعتکاف نیز از عبادت‌های شهر شرعی است.

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی از منابع دینی و تاریخی در ارتباط با شکل‌گیری شهر گفت: اقتصاد خارجی و اقتصاد داخلی از داشته‌های طبیعی شهر شرعی است.

انتهای پیام/2258/س/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول