اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رئیس «شورای اخوت اسلامی» افغانستان در گفت‏‎وگو با فارس:

عزاداری حسینی باید سبب تقویت وحدت در افغانستان شود

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) گفت: مراسم عزاداری حسینی باید به شکلی برگزار شود که سبب تقویت وحدت بین تمام مذاهب در این کشور شود.

عزاداری حسینی باید سبب تقویت وحدت در افغانستان شود

«مولوی حبیب الله حسام» رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان در گفت‎وگو باخبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: مراسم عزاداری حسینی باید به شکلی برگزار شود که سبب تقویت وحدت مذاهب در این کشور شود.

این عالم اهل سنت وحدت میان تمام مذاهب و مردم افغانستان را جزء ضروریات امروز این کشور خواند و تأکید کرد: باید مراسم عزاداری متناسب با واقعیت‎های این جامعه‎ برگزار شود.

وی مکتب حسینی را مکتب بیداری و عبرت برای امروز جامعه خواند و تصریح کرد: عزاداران نباید عملی انجام دهند که با مکتب حسینی در تناقض باشد.

***نقاط مشترک باید تقویت شود

حسام در بخش دیگر از سخنان خود گفت: علمای افغانستان به خصوص علمای اهل تشیٌع باید در جریان تبلیغ و توضیح قیام عاشورا به نقاط مشترک میان مذاهب این کشور تأکید کنند.

وی حرکت امام حسین را حرکتی اصلاحی خواند که در راستای از بین بردن بدعت‎ها در جامعه بود و عزاداران نیز باید به این نکته توجه جدی کنند که نباید موجب ایجاد بدعت در دین شوند.

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان، قمه‌زنی و تیغ‌زنی را در مراسم عزاداری امام حسین خلاف آموزه‎های اسلامی خواند و تأکید کرد: عزاداران نباید به چنین حرکاتی که در تناقض با مکتب حسینی است دست بزنند.

وی تصریح کرد: مراسم عزاداری باید به گونه‌ای انجام شود که در شأن و منزلت خون امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت باشد نه اینکه چهره عزاداری را در میان سایرین به یک عمل غیر ارزشی مبدل کند.

این روحانی اهل سنت گفت: مکتب حسینی مکتب مهرورزی، برادری و برابری میان تمام مسلمانان جهان است و عملی که سبب دوری و افتراق میان مذاهب شود در اندیشه‎ حسینی جایگاهی ندارد.

***ضرورت احیای تفکر دینی

مولوی حسام در ادامه افزود: عزاداران باید به گونه‎ای مراسم عزاداری را برگزار کنند که احیاگر تفکرات دینی بوده و در راستای این مهم رسالت خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: پیام عاشورا باید به شکلی به مردم رسانده شود که بازگو کننده ارزش‎های اساسی و والای دینی باشد که برای مردم مایه‎ عبرت و بیداری دینی شود.

این عالم اهل سنت، شرایط موجود در جهان اسلام را بسیار حساس خواند و تأکید کرد: واقعه عاشورا باید به  گونه‎ای بازتاب داده شود که در مقابل تفکرات غیر دینی (غرب) ایستادگی کند.

وی در ادامه سخنان خود، حرکت امام حسین(ع) را حرکت ظلم ستیزی و دست‎گیری از مظلومان جهان عنوان نمود و تصریح کرد: عزاداران نباید عملی را انجام دهند که سبب آزار و اذیت دیگران شود.

حسام خاطر نشان کرد: مبلغان تا کنون بیشتر به جنبه عاطفی قیام امام حسین پرداختهاند و در ادامه تأکید کرد: قیام عاشورا باید به مثابه یک مکتب انسان‌ساز و همه شمول به مردم معرفی شود.

افغانستان یکی از معدود کشورهای اسلامی است که پیروان مذهب شیعه و سنی با هم از مراسم عاشورای حسینی تجلیل می‎کنند.

«اشرف غنی احمدزی» رئیس جمهور افغانستان چند روز پیش اعلام کرد: اهدای خون در روز عاشورا باید به یک برنامه سراسری تبدیل شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول