اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

توسعه روابط با کشورهای اسلامی محور سیاست خارجی «اشرف غنی»

توجه به روابط دوستانه با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و شاخص‌های سیاست خارجی دولت جدید افغانستان را تشکیل داده است.

توسعه روابط با کشورهای اسلامی محور سیاست خارجی «اشرف غنی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، ضرورت داشتن روابط و مناسبات حسنه با همسایه‌ها و اهمیت ارتباط با کشورهای اسلامی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و شاخصه‌های سیاست خارجی دولت جدید افغانستان از زمان آغاز به کار این دولت تاکنون را تشکیل داده است.

اشرف غنی در مراسم ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور افغانستان، برقراری روابط گرم و گسترده سیاسی با همسایه‌های افغانستان را نخستین و با اهمیت‌ترین بخش سیاست خارجی افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: افغانستان نیازمند امضای پیمان‌ همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایۀ خود است.

اشرف غنی از موضع فرد شماره یک افغانستان تصریح کرد: از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و از آنها توقع داریم که از خاک شان علیه افغانستان استفاده نشود.

وی وجود ثبات سیاسی در کشورهای همسایه را نیازمند وجود ثبات در افغانستان دانست و اظهار داشت: «بی‌ثباتی در این کشورها(کشوهای همسایه) با بی‌ثباتی در افغانستان ارتباط دارد.»

در همین حال، برخی از آگاهان امور سیاسی، از جمله «جاوید کوهستانی» تحلیلگر سیاسی-نظامی افغان بر این نظر است که اشاره اشرف غنی به جود پیوند بین ثبات سیاسی در کشورهای همسایه و ثبات در افغانستان، تذکر تلویحی به پاکستان بود تا استراتژی و سیاست خارجی خود در قبال افغانستان را بازنگری کرده و پس از این، ثبات خود را در بی‌ثباتی افغانستان جست‌وجو نکرده و از آموزش، تجهیز و تسلیح طالبان دست بردارد.

به هر تقدیر، قدر مسلم این است که اشرف غنی به این واقعیت، واقف و معتقد است که جنگ افغانستان ابعاد منطقه‌ای و جهانی دارد و تحت هیچ شرایط و بر مبنای هیچ ملاحظه‌ای نباید این نکته مغفول بماند که همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه در استقرار صلح و تأمین ثبات سیاسی در افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اشرف غنی به مناسبت‌های مختلف، از جمله در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور که پس از ادای سوگند در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، ایراد کرد، به اهمیت و امکان استفاده از ظرفیت منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: اولویت دوم در بخش سیاست خارجی افغانستان را برقراری روابط نیک و نزدیک با کشورهای اسلامی تشکیل ‌می‌دهد و از این جهت نخستین سفر خارجی، رفتن به عربستان سعودی به منظور انجام حج عمره خواهد بود.

طبیعی است که سفر اشرف غنی به عربستان سعودی به منظور به جا آوردن عمل عبادی حج عمره، نگرش‌های سیاسی نیز به همراه داشت.

گفت‌وگوی رئیس جمهور افغانستان با ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در خصوص طرح تدوین توافق‌نامه همکاری‌های استراتژیک با آن کشور نشانه تلاش وی در راستای برقراری ارتباط دوستانه با کشورهای اسلامی، به عنوان یک ضرورت جدی و فوری افغانستان است.

احساس همدردی با کشورهای اسلامی، امکان انسجام بر اساس اعتقادات و آموزه‌های اسلامی و تقویت روحیه همگرایی و هماهنگی در بین کشورهای اسلامی در سطح منطقه، ضرورت انکارناپذیری است که توجه به آن می‌تواند آثار ارزنده‌ای در راستای رفع نیاز این کشورها داشته باشد.

از این جهت توجه اشرف غنی به این مهم که گسترش و تعمیق روابط دوستانه با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی در سطح منطقه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین و تحکیم ثبات سیاسی در افغانستان داشته باشد، نمایانگر تیزبینی و عاقبت‌اندیشی رئیس جمهور جدید افغانستان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول