اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روستای گلابر زنجان تشنه ورود گردشگران داخلی و خارجی

روستای گلابر یکی از روستاهای مقصد گردشگری استان زنجان است که به جایگاه واقعی خود نرسیده و تشنه ورود گردشگران داخلی و خارجی است.

روستای گلابر زنجان تشنه ورود گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اقتصاد استان زنجان با وجود اینکه اقتصادی معدنی-کشاورزی است، اما ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند محورهای اقتصادی این استان را افزایش داده و وابستگی اقتصادی به بخش معدن و کشاورزی را کاهش دهد.

این محور قطعاً محور گردشگری است، محوری که با وجود بناهای مهم تاریخی که می‌تواند مکان مناسبی برای حضور گردشگران باشد، هنوز بهره مناسبی از آن برده نشده است.

ظرفیت‌های گردشگری زنجان از حیث وجود بناها و گردشگری طبیعی در حد منطقه‌ای و حتی جهانی است. وجود آثار مهمی همچون گنبد سلطانیه به عنوان یکی از شاهکارهای معماری کشور و داشتن گنبد و حجم توده‌ای بی‌نظیر بنا جزو بناهای مهم تاریخی در سطح دنیا محسوب می‌شود.

وجود روستاهای گردشگری با داشتن جغرافیا و مناظر طبیعی زیبا در کنار این ظرفیت‌ها، استان زنجان را به استانی دارای ظرفیت ملموس گردشگری تبدیل کرده است.

در دولت یازدهم گردشگری استان زنجان نیز تحول قابل قبول و مناسبی به خود دیده است. در سفر رئیس جمهور به این استان مسئولان از افزایش 9 برابری حضور گردشگران به زنجان خبر دادند.

هرچند بررسی دقیق این میزان حضور و همچنین میزان حضور و اقامت آن‌ها در این استان تشریح نشده است، اما واقعیت‌های ملموس حاکی از آن است که استان زنجان در کنار استان‌ها مهم گردشگری کشور همچون اصفهان و یزد پذیرای میهمانان خارجی بوده است.

از این حیث باید تأکید کرد که رشد گردشگری زنجان آغاز شده، اما برای بالنده شدن آن راه طولانی در پیش داریم. در سفری یک روزه که با اعضای شورای اسلامی استان زنجان به ایجرود و ظرفیت‌های صنعتی و گردشگری آن داشتیم به روستای گلابر سر زدیم و بازدیدی کوتاه از این روستا با حضور مسئولان داشتیم.

روستایی که علاوه بر وسعت و جمعیت بالا دارای مناظر طبیعی زیبایی بود. این روستا در ورودی با ساخت ساختمان‌های جدید چهره روستایی بودن خود را از دست داده است.

روستا با معماری و هویت بومی روستایی است که دارای بافتی از خشت، سنگ و چوب باشد و شاخص‌های معماری منطقه و اقلیم را داشته باشد.

مصالح بوم‌آوردی که از خود روستا تامین می‌شد و در ساخت فضاهای مسکونی و روستایی استفاده می‌شد. ورودی روستای گلابر حال و هوای روستای منطقه‌ای کوهستانی که ویژگی‌هایی همچون غلام‌گردش و تیر چوبی بودن سقف و دو طبقه بودن خانه‌ها را نداشت.

ساختمان‌هایی با مصالح مدرن و معماری شهری که شباهتی با بافت روستایی ندارد. وقتی از ورودی روستا فاصله می‌گیری بافت روستا همگن‌تر و زیباتر می‌شود.

به نظر می‌آید روستا به دو بخش تقسیم می‌شود. مسجدی نیز در بافت پایین روستا وجود دارد اما افسوس که اطراف همین بافت همگن روستایی فضاهایی با مصالح مدرن نیز ساخته شده است!

این روستا مطابق اهداف تدوین شده جزو روستاهای مقصد گردشگری است. باید پرسید یک روستای مقصد گردشگری باید چگونه باشد تا گردشگر در آن حضور یابد؟

قطعاً این روستا باید همان روستایی باشد که در کتب معماری ایران که پیشینیان دیارمان آن را با مصالح بوم‌آورد و مطابق با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی حاکم به همراه سبک زندگی آن منطقه ایجاد کرده‌اند باشد.

معماری این روستاها مشخص و دارای شاخص‌های تعریف شده‌ای است. اگر گردشگری برای حضور در این روستا اقدام کند در وهله نخست باید معماری بومی آن را ببیند و سپس فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی آن را و بعد زیبایی مناظر خدادادی که در حال حاضر در آن موجود است.

هرچند اقداماتی در این روستا صورت گرفته اما فاصله با نقطه مطلوب بسیار است.

* 300 میلیون تومان اعتبار برای بافت روستایی گلابر هزینه شده است

در مورد بافت فعلی روستا با مدیر بنیاد مسکن شهرستان ایجرود گفت‌و‌گو کردیم. جواد تقی‌بیگلو در این مورد به فارس گفت: روستای گلابر روستای بزرگی است و تحقق همه اهداف پیش‌بینی شده برای آن نیازمند اعتبارات مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 83 تا سال 90 به میزان 300 میلیون تومان اعتبار برای بافت روستایی آن هزینه شده است اما این میزان اعتبار پاسخگوی تحقق اهداف مورد نظر نیست.

این مسئول با بیان اینکه برای وضع موجود روستا اقداماتی در قالب طرح هادی روستایی صورت گرفته است، افزود: اقداماتی همچون جداره‌سازی و سنگ‌فرش آن عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه این روستا جذابیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد، افزود: این روستا مناظر بسیار زیبا و دلنوازی دارد. همچنین بافت روستا برای حضور گردشگران بسیار جذاب است.

تقی‌بیگلو در پاسخ به مشکلات موجود در بافت روستایی گلابر، اظهار داشت: در ورودی روستا ساخت و سازهایی صورت گرفته که هماهنگی لازم را با بافت اصلی ندارد و گریزی نیز برای آن نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای حفظ یکپارچگی بافت نماسازی صورت گرفته است. با تکیه بر نماسازی می‌توان بافت موجود را حفظ کرد.

* آماده شدن طرح جامع گردشگری روستای گلابر

وی همچنین از آماده شدن طرح جامع گردشگری روستای گلابر خبر داد و متذکر شد: طرح جامع گردشگری این روستا شامل مطالعات و جانمایی نقشه‌ها و طراحی آن صورت گرفته و به مرکز برای تایید ارسال شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ایجرود در مورد این طرح یادآور شد: این طرح شامل جانمایی و ایجاد فضاهایی همچون هتل، پیست اسب‌دوانی، کافی‌شاپ، بازی کودکان و امکانات گردشگری مورد نیاز در روستا است.

وی همچنین از اقدامات صورت گرفته برای این روستا در سال‌های اخیر گفت و عنوان داشت: از سال 84 تاکنون 210 واحد مسکونی روستایی گلابر مقاوم‌سازی شده است. این اقدامات هرچند موجب نوسازی و از بین رفتن بافت سنتی روستا می‌شود اما با انجام نماسازی این مشکل برطرف می‌شود.

انتهای پیام/77007/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول