اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس:

ورود نقدینگی به بازار به دلیل کاهش شدید ارزش سهام است/ تأثیر اندک جو روانی مذاکرات

یک کارگزار بورس کاهش قیمت سهام طی یک سال گذشته و عوامل بنیادی را دلیل ورود نقدینگی‌های جدید به بازار دانست، گفت: عده‌ای سعی دارند درباره تأثیر مذاکرات ایران و 1+5 جو روانی ایجاد کنند که درست نیست.

ورود نقدینگی به بازار به دلیل کاهش شدید ارزش سهام است/ تأثیر اندک جو روانی مذاکرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اخیراً نقدینگی‌های جدیدی وارد بازار سهام شده و به همین علت ارزش معاملات و حجم آن روند صعودی پیدا کرده است در این باره برخی از تحلیلگران معتقدند که جو روانی ناشی از مذاکرات ایران و 1+5 منجر به تقاضای سهام در بورس شده است، اما برخی دیگر کاهش ارزش سهام طی یکسال گذشته و رسیدن به ارزش ذاتی را عمده دلایل ورود نقدینگی جدید به بازار می‌دانند.

در این باره فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه نباید ورود نقدینگی جدید به بازار را تحت تأثیر مذاکرات دانست به خبرنگار فارس گفت: برخی عنوان می‌کنند که اگر نتیجه مذاکرات به نفع ایران تمام نشود بازار صرفاً منفی شده و همه چیز را برای بورس تمام شده عنوان می‌کنند در حالی که همه فعالان و کارشناسان  بازار سرمایه بر کاهش قیمت سهام شرکت‌ها به زیر ارزش ذاتی طی یکسال گذشته اعتقاد دارند و گره‌ زدن مذاکرات به جریان نقدینگی کار صحیحی نیست.

وی گفت: دلایل قابل اتکا و محکمی در زمینه ورود جریان نقدینگی جدید به واسطه کاهش ارزش سهام شرکت‌ها نسبت به دارایی‌هایشان و روند نزولی یکسال گذشته وجود دارد اما برخی تلاش می‌کنند تا روند بازار را صفر و یک بدانند و تمام بازار را به مذاکرات گره بزنند.

آقابزرگی که پیش از این روند صعودی بازار را با توجه به کاهش ارزش سهام و ورود جریان جدید نقدینگی را پیش‌بینی کرده بود درباره وضعیت فعلی بورس معتقد است عمده دلایل جذابیت و ورود نقدینگی به دلیل کاهش قیمت سهام در بازار است.

این مدیرعامل کارگزاری با اشاره به اینکه در صورت توافق یا عدم توافق بازار پس از مدتی متعادل خواهد شد، گفت: در صورت ایجاد جو روانی برای افزایش قیمت سهام در بازار قطعاً نهادهای حقوقی و خصوصی‌سازی با عرضه‌های خود بازار را متعادل خواهند کرد چرا که افزایش بیش از حد قیمت نسبت به وضعیت 90 هزار واحدی شاخص سال گذشته منطقی نخواهد بود مگر آنکه دلیل بنیادی قابل اتکایی برای افزایش بیشتر قیمت به وجود آید.

وی همچنین ورود نقدینگی‌های جدید به بازار طی ماههای باقی‌مانده سال را ادامه‌دار دانست و تأکید کرد: اگر توافقی بین ایران و کشورهای 1+5 صورت نگیرد هیچ اتفاقی برای بازار ایران نخواهد افتاد و احتمالاً برای دو یا سه روز بازار سهام آن هم به دلیل جو روانی، منفی خواهد شد اما قطعاً‌به دلیل کاهش ارزش سهام به زیر ارزش ذاتی و وجود دلایل بنیادی روند بازار متعادل و حتی صعودی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران تأکید کرد که تحت تأثیر جو روانی ناشی از توافقات  و یا عدم توافق قرار نگیرند و با توجه به ارزش بنیادی سهام تصمیم‌گیری‌کنند.

انتهای پیام/آ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول