اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تظاهرات ضددولتی در هائیتی یک کشته بر جای گذاشت

تظاهرات اپوزیسیون هائیتی در پایتخت این کشور یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت.

تظاهرات ضددولتی در هائیتی یک کشته بر جای گذاشت

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، اپوزیسیون هائیتی روز گذشته با برگزاری تظاهراتی در «پورتو پرینسیپه» پایتخت این کشور خواستار برکناری «میشل مارتلی» رئیس‌جمهور این کشور شدند؛ با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، یک نفر کشته و چندین تن زخمی شدند.

به گفته شاهدان عینی در این تظاهرات یک نفر مسلح که از نزدیکان «مارتینلی» بود و یک پیراهن صورتی (رنگ مخصوص دولت هائیتی) بر تن داشت به طرف معترضین تیر‌اندازی کرد.

فراخوان این تظاهرات توسط «جنبش میهنی دموکراتیک» و «نیروی میهنی برای احترام به قانون اساسی» داده شده بود که هر حزب2 از مخالفین دولت هائیتی هستند.

هزاران معترضی که در این تظاهرات شرکت کرده بودند علاوه بر درخواست برکناری «مارتینلی»، خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

گروه‌های طرفدار دولت نیز با پرتاب سنگ به سوی معترضین منجر به توقف تظاهرات شدند؛ طبق گفته یکی از مقامات دولتی، «آرنل بلیسایره» نماینده اپوزیسیون کشور نیز یکی از افرادی بوده که احتمالا تیراندازی را آغاز کرده است.

این تظاهرات همزمان با دویست و یازدهمین سالگرد «نبرد وِرتیِرِس» برگزار شد که در سال 1804 میلادی استقلال هائیتی را در پی داشت.

با وجود امضای توافقی ملی بین قوه مجریه، پارلمان و احزاب سیاسی هائیتی در ماه مارس سال جاری (اسفند 92) که با میانجیگری کلیسای کاتولیک صورت گرفته بود، دولت «مارتینلی» طی هفته‌های اخیر با اعتراض گروه‌های مخالف روبه‌رو بوده که خواستار ایجاد تغییرات سیاسی و اقداماتی در راستای کاهش ناامنی عمومی و هزینه سنگین زندگی شده‌اند.

در 6 نوامبر (15 آبان 93) نیز صدها نفر به خیابان‌های پایتخت هائیتی آمدند تا خواستار اجرای عدالت در خصوص مرگ 2 تن از فعالان سیاسی شوند که به احتمال زیاد به قتل رسیده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول