اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب طرح «کودک ـ موزه» صورت می‌گیرد

بازخوانی افسانه‌های گیلکی برای نخستین بار در گیلان

مسئول موزه‌های گیلان از اجرای افسانه‌های گیلکی در قالب طرح «کودک ـ موزه» برای نخستین بار در این استان خبر داد.

بازخوانی افسانه‌های گیلکی برای نخستین بار در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی شعبان‌نژاد عصر امروز در جریان اجرای طرح «کودک ـ موزه» در موزه مردم‌شناسی این شهر اظهار کرد: طرح مذکور با رویکرد ترویج خواندن و معرفی افسانه‌ها به عنوان نمادی از میراث شفاهی و ناملموس در موزه رشت آغاز شده است.

وی ادامه داد: مردم با خواندن داستان‌های گیلکی با فرهنگ گیلان و داستان‌هایی در این مورد آشنا می‌شوند و این موضوع گام مثبتی برای توجه به قصه‌ها در فرهنگ فراموش شده جامعه است.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه طرح «کودک ـ موزه» برای نخستین بار در گیلان اجرایی شده است، تصریح کرد: طرح مذکور در راستای مبارزه با فرهنگ غربی و ترویج قصه‌های بومی برای کودکان است.

مسئول موزه‌های گیلان اجرای طرح «کودک ـ موزه» را برای گروه سنی هفت تا 12 سال عنوان کرد و افزود: طرح مذکور در آغاز راه است و در آینده گسترده شده و با دعوت از مدارس در موزه رشت زبان و فرهنگ بومی منطقه به دانش‌آموزان معرفی می‌شود.

وی موزه را پیشانی فرهنگی مردم هر منطقه خواند و بیان کرد: موزه رشت دارای دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.

شعبان‌نژاد بخش مردم‌شناسی را نشان‌دهنده فرهنگ، پوشاک، زبان و سنت‌های مردم منطقه عنوان کرد و گفت: آشنایی کودکان با فرهنگ بومی در ترویج میراث شفاهی و ناملموس حائز اهمیت است.

مسئول موزه‌های گیلان میراث فرهنگی ناملموس را به معنای رفتارها، روش‌های ارائه، نمودها، دانش‌ها، مهارت‌ها و وسایل و فضاهای منطبق با آن دانست و خاطرنشان کرد: جوامع و گروه‌ها آن را بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، اظهار کرد: میراث مذکور مدام توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ آنها دوباره خلق می‌شود.

شعبان‌نژاد به حس هویت و استمرار میراث فرهنگی ناملموس در جامعه اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی ناملموس تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می‌کند.

انتهای پیام/84001/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول