اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آینده مبهم متکدیان در کوچه پس کوچه‌های شهر

اظهار نیاز و التماس متکدیان در کوچه و پس کوچه‌های شهر ذهن رهگذران را به خود مشغول می‌کند، برخی در جیب‌هایشان به دنبال پول خردی برای کمک هستند و برخی بی‌اعتنا از کنار آنها می‌گذرند، غافل از آینده این متکدیان و شهر.

آینده مبهم متکدیان در کوچه پس کوچه‌های شهر

خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد: این روزها زنان و مردان اسپند دودکن و فال فروش در سر چهار راه‌ها و پشت چراغ قرمزها عابران و سرنشینان وسائل نقلیه را به فکر می‌اندازند، پیاده‌روها و پل‌های عابر پیاده نیز از وجود این متکدیان در امان نیست و حتی برخی اوقات بچه‌های خود را با لباس‌های کهنه و صورت‌های روی آب به خود ندیده، برای جلب عابران همراه می‌کنند.

زنان میانسال با لباس محلی و کولی نیز گهگاهی در جلوی درب خانه‌ها ظاهر می‌شوند و با اظهار نیاز و جملاتی مانند به من بیچاره و بی‌پناه کمک کنید، بچه‌های من در خانه گرسنه‌اند و با قسم به خدا و پیامبر طلب کمک دارند.

در برخی کوچه پس کوچه‌های شهر زنانی مشاهده می‌شوند که روی زمین نشسته و چادرهایشان را روی صورت خود کشیده‌اند تا شناسایی نشوند یا دستشان را به معنای طلب کمک دراز کرده یا کاسه‌ای در جلویشان روی زمین می‌گذارند.

 

علیرضا عسگری، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه وظیفه جمع‌آوری و انتقال متکدیان در سطح شهر به عهده شهرداری است، می‌گوید: 790 نفر مرد، 108 نفر زن و 75 نفر کودک متکدی با همکاری نیروی انتظامی در هفت ماهه نخست امسال جمع‌آوری شدند.

به گفته وی گروه‌های معضلات اجتماعی در سال گذشته هزار و 638 نفر از متکدیان سطح شهر را جمع‌آوری کردند.

با توجه به غنی بودن دستورات اسلام، متکدیان نیز از پرتوهای این دستورات بهره‌مند می‌شوند، در متون دینی موارد مصرف خمس، زکات، صدقه و حتی غنایم جنگی تعیین شده، ولی برخی افراد به دلیل آنکه حقوق الهی در زمینه خمس، زکات و صدقه را پرداخت نمی‌کنند، به انتشار تکدی‌گری در جامعه دامن می‌زنند.

حجت‌الاسلام سیدعباس قدیمی‌نژاد، کارشناس معاونت آموزش حوزه علمیه قم و استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی افراد با وجود بهره‌مندی از خمس، زکات و صدقه اظهار نیاز می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: برخی افراد پرتوقع یا منحرفی هستند که تکدی‌گری را نه به عنوان یک نیاز روزانه بلکه به عنوان شغل در جامعه در نظر می‌گیرند و با وجود دریافت خمس و صدقه مجددا به این مشاغل می‌پردازند.

متکدیان به جای اینکه اظهار نیاز خود را به خدای عالم ابراز کنند، دست نیاز خود را جلوی بندگان وی دراز می‌کنند، این افراد یا معتاد یا برخی دیگر مبتلا به ایدز هستند یا برخی از آنها نیز جایی در خانه ندارند، این حقیقت تلخ جامعه متکدیان است که با هیچ عسلی تلخی آن خنثی نمی‌شود، هیچ آبی نیز توان شستن این لکه را از جامعه ندارد.

در ذهن عابرانی که با آه و ناله متکدیان زن در ته جیبشان به دنبال پول خردی برای کمک هستند، سناریویی تداعی می‌شود که بخشی از آن این شعر است «زنی شرمنده کودک، کنار سفره  خالی که ای طفلم بخواب امشب، بخواب آری، و من تکرار خواهم کرد، سرود لالا لایی لالایی...»

قدیمی‌نژاد با بیان اینکه شاهرگ اصلی وجود تکدی‌گری مردم هستند، می‌گوید: این مردم فکر می‌کنند با دادن پول می‌توانند به اسلام کمک کرده و خدا را راضی کنند و گناهان خود را مورد بخشش قرار دهند، در حالیکه این اشتباه بزرگی است.

با وجود تلاش‌هایی که کمیته امداد امام خمینی(ره) برای کمک به متکدیان انجام می‌دهد، ولی در مواردی برخی از این متکدیان از شرایط سخت کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار ناراحتی می‌کنند.

برخی از عابران بر احساسات خود غلبه داشته و از کمک مستقیم به متکدیان خودداری می‌کنند تا متکدیان سودجویی که در خبرها درآمدهای میلیونی برای آنها ذکر شده، امیدی به این امر نداشته باشند و گداپروری صورت نگیرد.

کارشناس علمی معاونت آموزش حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید در این زمینه مثلثی از کمیته امداد امام خمینی(ره)، ناظر قضایی و پلیس انتظامی تشکیل شود می‌گوید: کمیته امداد امام خمینی(ره) وظیفه دارد با قوه قضائیه هماهنگ باشد و افراد متکدی را تا آخرین لحظه تعقیب کند تا مکان و شرایط زندگی آنها را بررسی کند و اگر وضعیت خانه فرد متکدی مناسب نیست، موظف است، به آنها کمک کند.

 

چه بسا ممکن است پیرزنان و پیرمردان متکدی در هنگام عبور از خیابان تصادف کنند یا به آسیب جدی جسمی مانند سکته گرفتار شوند.

برخی از زنان و دختران جوان نیز در چنگ باندهای مخوف گرفتار می‌شوند، بنابراین در نقاط مختلف شهر مستقر شده و به کارهایی به جز گدایی می‌پردازند، این‌گونه کارها زخم‌هایی عمیق بر روح و روان این زنان ایجاد می‌کند و روح آنها را می‌فرساید، به طوری که هیچ مرهمی التیام‌بخش آن نیست.

قدیمی‌نژاد می‌گوید: ورود زنان و دختران به این حوزه نیز خالی از آسیب نیست، زیرا امکان دارد مورد تعرض قرار گیرند.

دست‌های این زنان و دختران چه کم از زنانی دارد که صبحشان در جوار دار قالی طلوع می‌کند و روزشان با صدای تق تق دفتین و گره‌های سرخابی و حنایی تار و پود گل‌های قالی به شب پیوند می‌خورد.

فراموشی وجود این افراد را فراگرفته و چشمانشان را بسته‌اند و یا خود را به خواب زده‌اند و نمی‌بینند فردی را که با دست و پای معلولش به خلق اثر می‌پردازد، زیرا باور کرده خدا هنوز آن بالاست.

گرایش افراد به تکدی‌گری‌ کوله‌باری از انواع تحقیر و در پی آن گرایش به خشونت، انتقام، گرایش به استفاده از سیگار و مواد مخدر، سوءاستفاده‌های جنسی، سرقت و حمل قاچاق را به همراه دارد که شایسته جایگاه انسان نیست.

به گفته قدیمی‌نژاد تکدی‌گری نوعی خراب کردن کردن چهره نظام در دید کشورهای خارجی‌ها و بی‌معنی شدن کار کمیته امداد امام خمینی(ره) را به همراه دارد و حتی برخی از جاسوسان کشورهای خارجی به شکل گدا در جلوی سازمان‌های بزرگ کشور ساعت‌ها می‌نشینند تا اطلاعات دریافت کنند.

تکدی‌گری علاوه بر فرد،‌ جامعه را نیز متاثر کرده و آسیب‌های آن جامعه را تهدید می‌کند و با تیشه‌ای به ریشه درخت جامعه می‌زنند.

این جماعت جایگاه زن و مرد را به فراموشی سپرده‌اند، یادشان رفته است هنوز هم مادری هستند که با تکان دادن گهواره جهانی را متحول خواهند کرد و مردی که با دست‌های پینه بسته‌اش صورتش را سرخ می‌کند تا خانواده‌اش آسوده باشند...

متکدیان از این موضوعات غافل هستند و با دود کردن اسپند در چهار راه‌ها آینده خود و خانواده‌شان را در هاله‌ای از دود در کوچه و پس کوچه‌های شهر به باد می‌دهند.

انتهای پیام/78003/ک40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول