اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خالد مشعل: به دنبال تقویت روابط تاریخی و طولانی‌مدت خود با تهران هستیم

رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی بر قصد این جنبش برای تقویت روابط با تهران و ادامه راه انتفاضه در قدس و کرانه باختری تاکید کرد.

خالد مشعل: به دنبال تقویت روابط تاریخی و طولانی‌مدت خود با تهران هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «الرساله» فلسطین بر تقویت روابط با ایران تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر اخیر هیئت حماس به تهران گفت: متاسفانه در رسانه‌های از روابط ایران و حماس زیاد گفته می‌شود و در این مسئله شک‌هایی ایجاد می‌شود که درست نیست و باید برطرف شود.

مشعل گفت: ما هیچگاه با ایران قطع رابطه نکرده‌ایم و تاریخی طولانی در روابط خود با تهران داریم و سالها از سوی این کشور پیشتیبانی شده‌ایم. اگر چه مسئله سوریه باعث شد تغییراتی در این روابط پیش بیاید اما هیچ گاه به مرز قطع شدن نرسید.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره دیدار اخیر هیئتی از این جنبش از ایران گفت: دیدار اخیر هیئت حماس از تهران در راستای تقویت روابط خواهد بود. اما دیدار من از تهران در وقت مناسب آن و بر اساس مقدمات طبیعی انجام خواهد شد.

در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

پس از پیروزی حماس در جنگ اخیر و در بیست و هفتمین سالگرد تاسیس حماس ، ارزیابی شما از این مرحله چیست؟

ج: حماس در سایه تحولات سیاسی مختلف داخلی و منطقه‌ای کنونی در مقابل ایستگاه مهمی از تاریخش (حدود یک ربع قرن) دارد و شکی نیست که مرحله دشواری است.

س:آیا حماس به توجه به تحولات فعلی ممکن است که برنامه‌های سیاسی خود را تغییر دهد؟

ج:به نظر من کارشناسان عملکرد حماس را با دو سنجش تجارب پیشین حماس و حجم تهدیدها و چالش‌های پیش روی آن می‌سنجند و در شرایط کنونی با توجه به ادامه محاصره و تهدیدهای منطقه‌ای از خود می‌پرسند آیا حماس بر این شرایط صبر خواهد کرد؟ کسانی که فکر می‌کنند حماس در مقابل این شرایط تسلیم خواهد شد دچار توهم هستند.

س:نظر شما درباره اختلافات فتح و حماس چیست؟

ج: درست است که ما و فتح در برخی قضایا با هم اختلاف داریم اما ما بر روابط مشترک و عملکرد مشترک اصرار داریم و خواهان حل سریعتر اختلافات هستیم. ما باید با اتحاد مسائل داخلی و خارجی فلسطین را حل کنیم.

س:آیا به نظر شما اوضاع قدس و کرانه باختری به انتفاضه جدید خواهد انجامید؟

ج: ما با اساس استراتژی مبارزه‌ای و مقاومتی خود آماده توافق فلسطینی در تمام ابعاد مقاومت و با تمام اشکال مسلحانه و مردمی آن در همه اراضی اشغالی هستیم . اما تارسیدن به روش عملی این استراتژی از برنامه‌های خود دست برنمی‌داریم ، برنامه‌هایی که شامل مقاومت در تمام اشکال آن و در مقدمه آن مقاومت مسلحانه است و ما از مقاومت در نوار غزه و ایجاد شرایط همانند آن در کرانه باختری دست بر نخواهیم داشت.

تمام شرایط فعلی از جمله اشغالگری اسرائیل، شهرکسازی ، مصادره اراضی ، هدف قرار دادن مقدسات ، اسرا وبازداشت‌های گسترده ما را به این امر فرا می‌خواند و شکی نیست که اسرائیل نماد تروریسم است و ما برای مبارزه آماده‌ایم.

هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با تل‌آویو باید متوقف شود

- به نظر شما با توجه به هماهنگی امنیتی کنونی، مقاومت چه زمانی می‌تواند متحد شود؟

ج: متاسفانه موانعی پیش روی ماست که از جمله آنها هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر است. زمان آن رسیده که این هماهنگی در تمام اشکال آن متوقف شود. تمامی تحرکات مقاومتی در تمام اشکال و عناوین آن را به فعال شدن فرا می‌خوانیم و این امری است که از همگان و نه فقط از حماس انتظار می‌رود. ما نباید منتظر مذاکرات سازش ، از سرگیری آن و یا تحرکات در سازمان ملل باشیم.

س: فرماندهان حماس اخیرا از اصطلاح «جعبه سیاه» استفاده کردند، این موضوع تا چه حد می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد؟

ج: درست نیست در مور اینگونه مسائل در سطح رسانه صحبت کنیم ، ما گزینه‌هایی در اختیار داریم و بر اساس آن در تمامی مسائل از جمله موضوع اسرا حرکت خواهیم کرد.

انتخابات در رژیم صهیونیستی

س: موضع حماس در مورد انتخابات زودهنگام اسرائیل چیست؟

ج: ما این انتخابات زودهنگام را خطری حقیقی که بر حجم اشغالگری و شهرک سازی می‌افزادی، تلقی می‌کنیم. نتایج هر چه که باشد برای ما عبارت از یک فرماندهی صهیونیستی است که قصد غصب حقوق فلسطینیان را دارد.

مهمترین بازتاب‌های کنونی انتخابات در سه موضوع خلاصه شده است: اول: قدس و مسجدالاقصی ؛ آنها به برنامه‌های خود برای تخریب و یهودی سازی مسجدالاقصی و قدس شدت داده‌اند. دوم: شهرک‌سازی؛ ما هر روز شاهد سرقت بخش بیشتری از اراضی هستیم. سوم: تشدید تدابیر امنیتی که حتی به غزه نیز کشیده شده است.

به هر حال در زمان انتخابات یا غیر آن این ما هستیم که بر وضعیت داخلی اسرائیل با ایستادگی نظامی ، دیپلماتیک و سیاسی خود تاثیر می‌گذاریم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول