اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گزارش فارس از نشست خبری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی

تجلیل از سیدمحمدعلی احمدی ابهری و علامه عطاردی/ انتشار دایرةالمعارف 86 جلدی خراسان

در چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی احمدی ابهری به عنوان بنیانگذار این آیین تجلیل به عمل خواهد آمد و بزرگداشت علامه شیخ عزیزالله عطاردی برپا خواهد شد.

تجلیل از سیدمحمدعلی احمدی ابهری و علامه عطاردی/ انتشار دایرةالمعارف 86 جلدی خراسان

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دقایقی پیش با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان مدیر مرکز فرهنگی خراسان، سادات بیدگلی مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه ملی، نجف‌قلی حبیبی دبیر علمی این بزرگداشت، احسان‌الله شکراللهی دبیر اجرایی و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در سالن خبرنگاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان داشت: اولین بار همایش حامیان نسخ خطی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد و این کار شایسته از دهه 70 تاکنون ادامه یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که در این دوره از بزرگداشت حامیان نسخ خطی از علامه شیخ عزیزالله عطاردی تجلیل خواهد شد، ادامه داد: اختتامیه چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دوشنبه 8 دی سال جاری از ساعت 15 لغایت 18 در سالن 500 نفره مرحوم شریعت‌زاده برپا خواهد شد که یکی از مدعوین دعوت شده در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اما حضور این مقام مسئول تاکنون قطعی نشده است.

* تعداد کتابخانه‌های استاندارد در تهران اندک است

معاون کتابخانه ملی ایران درباره رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: رسالت این کتابخانه باید بحث پژوهشی و تحقیقی باشد ولی متأسفانه این امر کمی کمرنگ است یعنی از زمانی که کتابخانه ملی ایران در روزهای پایانی سال 83 برپا شد از سال 84 تا سال گذشته نزدیک به چندین سال این کتابخانه به قرائت‌خانه تبدیل شد و دانشجویان تصور می‌کردند یک قرائت‌خانه است.

وی اضافه کرد: بررسی و واکاوی چرایی این پدیده ما را به سمت و سویی می‌برد یعنی مشکلات متعددی در این راستا مشاهده می‌شود به گونه‌ای که معتقدیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری تهران وظیفه خودشان را در این مورد به خوبی انجام نداده‌اند و در سطح تهران و کشور تعداد کتابخانه‌هایی که طبق استاندارد باشند، بسیار اندک است به همین منظور زمانی که نیاز مخاطب در این کتابخانه‌ها برطرف نشود قطعاً آنها به سمت کتابخانه‌های ملی خواهند آمد.

* حجت‌الاسلام نوراللهیان: انتشار یک دایرةالمعارف 86 جلدی درباره خراسان

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا نوراللهیان عضو هیأت مرکز فرهنگی خراسان بیان داشت: بزرگداشت علامه عزیزالله عطاردی تاکنون 4 دوره برگزار شده است و پنجمین دوره آن نیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: مرحوم عطاردی در زمینه نسخ خطی و احیای آثار و کتب خطی احترام ویژه‌ای داشتند یعنی نه اینکه در زمینه کتب خطی تنها به کتابخانه‌های مجلس، کتابخانه سلطنتی، کتابخانه ملی و یا کتابخانه رضوی مراجعه کنند بلکه برای پیدا کردن نسخ خطی درباره خراسان‌شناسی به جاهای مختلف جهان سفر کرد و بسیاری از نسخه‌های خطی نادر را می‌توان در مکتب ایشان مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام نوراللهیان ادامه داد: کار علامه عطاردی خراسان‌شناسی بود و 54 سال از عمر خود را صرف یک دایرةالمعارف 86 جلدی خراسان آن هم خراسان بزرگ کرد به گونه‌ای که نیشابور فقط دارای 7 هزار مدخل است که تاکنون 7 جلد از تاریخ فرهنگ و تمدن آن به چاپ رسیده و 3 جلد دیگر در دست چاپ بود که علامه عطاردی به رحمت خدا رفتند که هفتاد و اندی از جلدهای باقیمانده بر عهده هیأت امنا قرار گرفته ک به تدریج  منتشر می‌شود.

* شکراللهی: تقدیر از 55 نفر برگزیده حامیان نسخ خطی در این همایش

در ادامه این مراسم احسان‌الله شکراللهی دبیر اجرایی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، بیان داشت: نسخه‌های خطی یک منشور چندوجهی هستند که معتقدیم جامعه تنها به چند وجه آن پرداخته است اما این همایش از ابعاد مختلف این منشور را بررسی و بهترین‌ها را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: در این دوره از همایش از 55 نفر برگزیده و شایسته تقدیر و تجلیل خواهد شد، همچنین از محورهای چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی نیز می‌توان به تصحیح متون و تألیف، وب‌سایت‌ها، اهدای نسخ خطی، مجموعه‌دارانی که از نسخه خطی محافظت می‌کنند، نشر متون و صحافی نسخه خطی، پایان‌نامه، کارشناسی و دوره دکترا و مقالات با این موضوع اشاره کرد.

* تجلیل از بنیانگذار حامیان نسخ خطی در این دوره از همایش

شکراللهی افزود: امسال ما به سمت تلاش‌هایی که مصاحبه‌گران درباره نسخ خطی در قالب یادداشت، گزارش و مصاحبه داشته‌ام رفته و از این افراد نیز تقدیر خواهیم کرد حتی یکی دیگر از بخش‌هایی که امسال به این دوره از همایش حامیان نسخ خطی افزوده شده، چاپ هنری است یعنی حمایت از ناشر هنری نیز یکی از برنامه‌های این دوره همایش به شمار می‌رود.

وی در پایان گفت: در چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از بنیانگذار حامیان نسخ خطی یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی احمدی ابهری تجلیل به عمل خواهد آمد.

* حبیبی: تعداد بسیاری از نسخه‌های خطی هنوز بررسی نشده‌اند

در این مراسم نجف‌قلی حبیبی دبیر علمی چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی بیان داشت: هر ساله چندین رشته به همایش نسخ خطی افزوده می‌شود و دانشجویان و کارشناسان بسیاری نیز در این موضوعات کار می‌کنند اما متأسفانه تعداد بسیاری از نسخه‌های خطی تاکنون بررسی نشده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از نسخ خطی در کتابخانه‌های شخصی نگهداری می‌شوند و در فهرست‌نویسی رسمی نیامده‌اند حتی می‌توان عدم درج نسخ خطی در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، کتابخانه ملی ایران، کتابخانه رضوی و کتابخانه مجلس شورای عالی استانی را در فهرست‌ رسمی را از جمله این موارد دانست.

* بیدگلی: مخزن خطی کتابخانه ملی دارای 38 هزار نسخه خطی و 34 هزار نسخه چاپ سنگی است

در پایان این مراسم بیدگلی مدیرکل بخش خطی کتابخانه ملی ایران گفت: در کنار برگزاری چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دو نمایشگاه برگزار خواهد شد که نمایشگاه نخست مربوط به آثار مرحوم عطاردی با 146 جلد کتاب با موضوع فرهنگ خراسان است و نمایشگاه دوم نیز به آثاری که به دبیرخانه این دوره از همایش ارسال شده، مربوط می‌شود که 200 جلد کتاب و 300 مقاله و تعدادی پایان‌نامه است.

وی ادامه داد: بخش مخزن خطی کتابخانه ملی ایران دارای 38 هزار نسخه خطی و 34 هزار نسخه چاپ سنگی است که به دلیل نداشتن فضای مناسب نمی‌توان همه آن را در دید عموم قرار داد اما به زودی فضایی در حال آماده‌سازی است تا این گوهر ارزشمند را در دید مخاطبان قرار دهیم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول