اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

علی جنتی در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی

وزارت ارشاد از تشکیل اتحادیه نسخ خطی حمایت مادی و معنوی می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه از لحاظ مادی و معنوی از تشکیل اتحادیه نسخ خطی حمایت می‌کند.

وزارت ارشاد از تشکیل اتحادیه نسخ خطی حمایت مادی و معنوی می‌کند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اختتامیه چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی دقایقی پیش با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، احمد مسجدجامعی، یاسر هاشمی، نجفقلی حبیبی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی احمدی ابهری، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن شریعت‌زاده کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر که این وزارتخانه از تشکیل اتحادیه نسخ خطی که توسط بنیانگذار آن حجت‌الاسلام ابهری صورت گرفته، حمایت مادی و معنوی می‌کند، بیان داشت: کتاب و قلم نگاهبان و نگاهدار علم و حکمت و فرزانگی و روشنی‌بخش محفل اندیشه‌وران و فرزنگان است لذا هرآنچه در این فرایند این نگاهبانی و نگاهداری قرار دارد، به همان میزان از ارزش و ستایش برخودار است.

وی اضافه کرد: نسخه‌های خطی به عنوان یکی از کهن‌ترین ابزار انتقال دانش، حکمت و فرهنگ، جایگاهی بی‌همتا در همه فرهنگ‌های بشری دارند. دست‌نوشته‌هایی که ما را با چیستی وچگونگی علم و فرهنگ گذشته آشنا می‌سازد و هویت فرهنگی ریشه‌دار و افتخارآفرین پیشینیان را فرایاد ما می‌آورند.

به گفته جنتی اینگونه است که باید نسخه‌های خطی را هویت‌نامه فرهنگ و تمدن یک ملت به شمار آورد از همین منظر، نسخه‌های خطی اسلامی و ایرانی، تبارنامه فکری و فرهنگی مسلمانان و به ویژه ایرانیان مسلمان است از همین‌روی، شناخت و بهره‌وری از سنت اصیل و دیرپای اسلامی و ایرانی جز با شناسایی دقیق و درست نسخه‌های خطی میسر نیست.

وی افزود: پیدا است که حفظ و نگاهداری و مرمت این اشیا نفیس فرهنگی و تمدنی، گام نخست برای بهره‌مندی از این ذخایر ارزشمند است این گام نخست پایه و پشتوانه‌ای بوده که بتوان گام‌های بعدی را بهتر، کارآمدتر، صحیح‌تر و سریع‌تر برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ این فرایند در مراحل بعدی با فعالیت‌های دیگری پیگیری می‌شود، از جمله تصویربرداری دیجیتالی از نسخه‌ها و اسناد و امکان دسترسی پژوهشگران بدان‌ها، معرفی و فهرست‌نگاری منابع مکتوب و بالاخره مقابله و تصحیح و تحقیق روشن‌مند عالمانه آنها. این گام‌ها که سپری کردن هر کدام وابسته به کوشش‌های دانشمندانی کاردان و نیازمند صرف سال‌ها از عمر گرانبها همراه با تتبع و تعلیم ایشان است هر یک پله‌های نردبان ترقی و تعالی فرهنگ به شمار آمده تا آثار و معاصر پیشینیان دانشور و متفکر خود را بهتر بشناسیم.

وی اضافه کرد: پس از شناخت صحیح، اصیل و آگاهانه است که می‌توانیم به بازاندیشی و تحلیل در سنت گذشته بنشینیم، محاسن آن را تقویت کنیم و همچون چراغی فراراه آیندگان قرار دهیم از ضعف‌ها و کاستی‌ها درس بیاموزیم و در جبران و ترمیم آنها بکوشیم.

جنتی ادامه داد: این شناخت و تحلیل سنت‌ها و میراث گذشته، نمودار ساختن برجستگی‌ها و رفع کاستی‌ها، از سویی گذشته پرافتخارمان را در یادها زنده می‌کند و نیروی دوچندان برای پیمودن مسیر دشوار و طولانی آینده فراهم می‌آورد  از سوی دیگر این نکته را به ذهن و ضمیر ما القا می‌کند که همواره باید روبه آینده داشت و با بهره‌مندی از گذشته، مسیر روشن‌تری برای آتیه رقم زد زیرا یک لحظه توقف در گذشته به منزله سال‌ها عقب‌ماندن از پیشرفت آینده است.

به گفته این مقام مسئول حیات هر ملتی در پاسداشت گذشته پرافتخار خویش است و استمرار و پاسداشت آن گذشته پرافتخار جز با ادامه مسیر و گسترش مرزهای دانایی و علم میسر نیست.

وی بیان کرد: اینجا است که می‌باید تأکید کرد تحقیق در نسخ خطی گامی بنیادین برای پیشرفت بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی  است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همین منظر به حلقه‌های به هم پیوسته، حفظ و نگهداری، مرمت و تصویربرداری، تصحیح، تحقیق و نشر متون ویراسته و چاپ‌های عکسی نسخه‌های خطی به عنوان گام‌هایی فرهنگ‌ساز و تمدن‌آفرین می‌نگرد و تلاش عالمانه همه دانشوران، محققان و استادان این عرصه‌ها را به عنوان فعالیت‌های فرهنگی بنیادین که دشوار و زمان‌بر اما ضروری و اساس بسیاری از تحقیقات بعدی است، قدر می‌نهد و حمایت از آنها را وظیفه خود می‌داند.

جنتی ادامه داد: همایش حامیان نسخ خطی از آن‌رو که عهده‌‌دار بزرگداشت و تجلیل و مهم‌تر از آن معرفی حوزه‌های گوناگون این عرصه به جامعه است قطعاً گامی مفید و مثمرثمر در این زمینه خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همایش حامیان نسخ خطی در امسال به طور خاص مزین به نام محقق پرتلاش، کتاب‌شناس خبیر و دانشمند و دلبسته، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عزیزالله عطارودی است. بزرگ‌مردی که به شوق علم و دانش، در حوزه‌های متعدد نسخه‌های خطی از شناسایی و تصویربرداری در کشورهای دور و نزدیک گرفته تا بازخوانی و تصحیح و تحقیق آنها یک تنه اما استوار و راسخ قدم‌های استواری برداشت.

وی گفت: علاوه بر این کوشش‌های ارجمند در زمینه نسخه‌های خطی و تتبع در متون گذشته،‌او در راه بازشناسی هویت گذشته ایران و به ویژه ناحیه خراسان منطقه به منطقه، شهر به شهر و روستا به روستای خراسان بزرگ را در نوردید تا بتواند با درک درستی تاریخی از جغرافیای فرهنگی ایران زمین برای نسل بعدی، چراغی در راه شناخت تمدن افتخارآفرین گذشته برافروزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: من مقام شامخ این شخصیت فرهنگی را به طور خاص ارج می‌نهم و امید می‌برم که تحقیقات او پشتوانه گام‌های بعدی جوانان این مرز و بوم در سال‌های آینده باشد و امیدی را زنده کند که همپای تدبیر، مایه سرافرازی و سربلندی روزافزون و پیوسته ایران اسلامی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول