اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گزارش فارس از نشست معاونت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

افتتاح پژوهشکده تاریخ شفاهی در آینده نزدیک/ کتاب «اهداگران اسناد» منتشر می‌شود

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از افتتاح پژوهشکده تاریخ شفاهی، افتتاح کارگاه مرمت مطبوعات و انتشار کتاب «اهداگران اسناد» در آینده نزدیک خبر داد.

افتتاح پژوهشکده تاریخ شفاهی در آینده نزدیک/ کتاب «اهداگران اسناد» منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، غلامرضا عزیزی معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نخستین نشست خبری خود که امروز به منظور افتتاح نمایشگاه عکس از کربلای 5 در سازمان آرشیو ملی برگزار شده است، بیان داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سابق شکل گرفت که معاونت اسناد وظایف سازمان اسناد ملی سابق را انجام می‌دهد به گونه‌ای که سازمان سابق نیز از سال 49 تأسیس شد و پس از 35 سال این ادغام صورت گرفت.

وی اضافه کرد: چندی پیش در سازمان آرشیو ملی به افتتاح کارگاه مرمت جلد چرم پرداختیم که در آینده نزدیک کارگاه ویژه مرمت مطبوعات نیز افتتاح می‌شود.

عزیزی از اهمیت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به تاریخ شفاهی تأکید کرد و گفت: به زودی تاریخ شفاهی از وظایف آرشیو ملی ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خارج و طی مجوزی پژوهشکده تاریخ شفاهی تأسیس می‌شود تا دانشجویانی در این حوزه تربیت شده و این مهم در کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: به زودی کتاب «اهداگران اسناد» از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر خواهد شد که مضمون آن نیز به افرادی که اسناد و نسخ خطی که به این کتابخانه اهدا کرده‌اند مربوط می‌شود.

به گفته عزیزی در آینده نزدیک نمایشگاه‌های اسناد و عکس توسط رایزن‌های فرهنگی در اکثر کشورهای جهان برگزار خواهد شد که از جمله آن می‌توان به نمایشگاه عکس و اسناد در 15 خرداد و 22 بهمن اشاره کرد.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: طبق قانون وظیفه مشخص شده برای معاونت اسناد پنج محور اصلی را در بر می‌گیرد که به ترتیب شامل شناسایی و ارزشیابی اسناد دستگاه‌ها، امحای اوراق زائد، جمع‌آوری اسناد در مکانی واحد و فراهم آوردن امکان دسترسی و حفاظت و نگهداری است که خوشبختانه این وظایف پنج‌گانه پس از ادغام نیز صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد:‌ اسناد را پس از راکد شدن از سازمان‌ها تحویل می‌گیریم و همکاران ارزشیاب پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و اگر پرونده‌ای امکان نگهداری در آرشیو را داشتند، نگهداری و اگر ارزش نداشتند را امحا می‌کنیم.

عزیزی گفت: گروه بعدی اسنادی هستند که نه امحا بودن آنها مشخص است و نه نگهداری آنها که این اسناد تا زمان مشخص در حالت بینابینی نگهداری می‌شود، همچنین سازمان اسناد در دیگر روش‌هایی که سازمان‌های همسو با آن انجام می‌دهند، فعال است که از جمله آن می‌تواند به فعالیت‌هایی همانند خرید اسناد و نگهداری و اهدا اشاره کرد.

وی با اشاره به این مطلب که امانتداری اسناد به تازگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است، افزود: برخی از اسناد که صاحبان آنها تمایلی به فروش و یا اهدا را ندارند به صورت امانی نگهداری می‌کنیم حتی شیوه نگهداری این اسناد نیز به مالکان اثر آموزش داده می‌شود.

این مقام مسئول گفت: سازمان اسناد سابق نیز از سال 70 فعالیت دیگری را مبنی بر تاریخ شفاهی آن هم برای حفاظت اسناد آغاز کرد به همین منظور ما در این زمینه به سراغ کسانی می‌رویم که شاهدان عینی وقایعه بوده تا به اصل ماجرا پی ببریم حتی در خرداد 93 نیز به منظور تقویت حوزه تاریخ شفاهی این حوزه را از معاونت اسناد مجزا کرده و به زودی مجوز پژوهشکده تاریخ شفاهی را اخذ خواهیم کرد.

* افتتاح نمایشگاه اسناد افتخار کربلای 5 در 15 دی‌ماه

عزیزی با اشاره به برپایی نمایشگاه اسناد افتخار 2 «کربلای 45» بیان کرد: در این نمایشگاه 112 تابلو از اسناد و عکس‌های این عملیات در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه تعریف شما از سند چیست  و چرا این اسناد به سهولت در دسترس دانشجویان قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه برای کار با سند مشکلات و دشواری‌های بسیاری وجود دارد به گونه‌ای که دانشجویان کمتر به این مرکز مراجعه می‌کنند.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد:‌وقتی دانشجویی بتواند با جستجو در اینترنت مطالب مورد نیاز خود را دانلود کند قطعاً دیگر سراغ این سازمان نخواهد رفت تا اسناد بدخط را مطالعه کند از سوی دیگر سهل‌گیری اساتید باعث شده که بسیاری از دانشجویان کمتر به سراغ سازمان آرشیو ملی بیایند.

براساس این گزارش نمایشگاه اسناد افتخار 2 «کربلای 5» دوشنبه 15 دی‌ ماه سال جاری از ساعت 9 الی 11 صبح در سازمان آرشیو ملی افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول