اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روش ابتکاری بازیافت کاغذ توسط یک معلم+تصاویر

معلم تایبادی با خلق یک ایده، با خمیر کردن کاغذ باطله، آنها را در قالب ریخته و در کنار بخاری خشک کرد و به وسیله گواش توسط گروهی از دانش‌آموزان آنها را رنگ‌آمیزی و نقاشی کرده و اشکال‌ مختلفی به وجود آورد و به بازیافت کاغذ پرداخت.

روش ابتکاری بازیافت کاغذ توسط یک معلم+تصاویر

وحید لطفی، معلم پایه ششم مدرسه شهید عباس‌پور روستای کوه‌آباد شهرستان تایباد از توابع استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرروش خبرگزاری فارس ،در خصوص طرح‌های ابتکاری خود اظهار داشت: بنده 8 سال سابقه تدریس دارم و در این روستا مدرسه‌ای با 150 دانش‌آموز دختر و پسر فعالیت می‌کند که به صورت مختلط درس می‌خوانند.

 

وی ادامه داد: طرح ابتکاری بنده در خصوص بازیافت کاغذ در مدرسه است که انجام داده‌ام، در کلاس ششم طرح بازیافت‌یار شبیه طرح همیار پلیس است که ما به دلیل تولید زیاد کاغذ در مدارس دست به ابتکاری در بازیافت آن زدیم.

لطفی افزود: در این طرح همه کاغذهای مدرسه را جمع کرده و دو کار در راستای بازیافت آن انجام می‌دهیم؛ ابتدا کاغذها توسط دانش‌‌آموزان و با کمک آب خمیر می‌شود و به وسیله قالب‌هایی که با حلب‌های روغن ساخته شده و با کمک نشاسته در قالب ریخته و آب‌ آن را می‌گیریم.

 

 

 این معلم مبتکر یادآور شد: قالب را  در کنار بخاری قرار داده تا خشک شود و پس از خشک شدن محتوای اینها را خارج کرده و به وسیله گواش توسط گروهی که مسئولیت رنگ‌آمیزی و نقاشی را بر عهده دارند به شکل‌های مختلف درآورده و رنگ‌آمیزی می‌کنیم و نمایشگاهی از آنها در مدرسه ایجاد کرده‌ا‌یم.

وی اضافه کرد: کار و طرح دوم، تولید کود است که با استفاده از کِرم‌های ورمی کمپوست‌ که بازیافت می‌کنند انجام می‌شود و به این طریق است که در یک ظرف بزرگ پلاستیکی دارای عمق، مواد غیر غذایی و سبزی دوریز را درون آن ریخته و با کاغذ مخلوط کردیم و کِرم‌ها را بر روی آن ریختیم و بعد از یک تا دو هفته تبدیل به کود می‌شود.

لطفی تصریح کرد: این کودها برای استفاده گل‌ها در مدرسه و منزل کاربرد دارد و هزینه‌هایی در این خصوص وجود داشته است، اما آموزش و پرورش به درخواست بنده برای کمک پاسخی نداد.

این معلم مبتکر گفت: هنوز انجام چنین طرحی را در دیگر نقاط کشور ندیده‌ام و بیشتر باید در این خصوص کار فرهنگ‌سازی صورت گیرد و طرح دیگری داشتم تا دانش‌آموزان با داشتن کلاه‌های مشخصی، در محلات فرهنگ‌سازی کرده و به خانواده‌های خود  کار جداسازی زباله‌ها را از مبدا آموزش دهند و تفکیک از ابتدا صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: علاقمند هستم بین شهرداری و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای امضا شود تا دانش‌آموزان وظیفه تبلیغ در جهت آگاه‌سازی و جمع‌آوری زباله‌ها را انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول